کد خبر: ۱۳۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

فارس، چشم‌ به‌ راه کسب پایتختی کتاب ایران

استان فارس همچون چهار دوره گذشته طرح انتخاب پایتخت کتاب، شهرها و روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، با نامزدی در بخش‌های مختلف در راه تلاش برای کسب عناوین اصلی این رویداد فرهنگی گام برمی‌دارد.
حضور شورای ارزیابی پایتختی کتاب، شهرها و روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در شهرهای مختلف فارس، تکاپوی تازه‌ای برای امید به کسب عنوانی شایسته شهر فرهنگی شیراز و دیگر شهرستان‌های کتابدوست فارس ایجاد کرد.

این هیات که متشکل از مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، دبیرخانه کانون عالی فرهنگی هنری مساجد، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان دهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور بود، با هدف شناسایی دستاوردها، شاخص‌ها و امکانات ترویج کتاب و کتابخوانی صورت گرفت.

طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون پنج دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است و لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی، تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.

پرونده ۲۱ شهر فارس در دست بررسی 

در سال ۹۸، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با همکاری دیگر نهادهای فرهنگی به ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شیراز با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب سعی در ساماندهی فعالیت‌ها داشتند. امسال ۲۱ شهرستان فارس پرونده‌ای برای اعلام نامزدی در این رویداد فرهنگی ارائه کرده‌اند.

امضای تفاهم‌نامه با تمام دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف مانند اداره صنعت، معدن و تجارت شهر شیراز با راه اندازی شبکه دوستداران حوزه‌های صنعتی، اتاق اصناف با راه‌اندازی شبکه رستوران‌داران دوستدار کتاب، سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با راه‌اندازی شبکه آتش نشانان دوستداران کتاب، اداره ورزش و جوانان شهر شیراز با راه اندازی شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب، اداره پست شهر شیراز با راه‌اندازی نامه‌رسانان دوستدار کتاب و دیگر دستگاه‌ها از جمله طرح‌های مشارکتی برای جلب همکاری سازمان‌ها و نهادها بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در باره طرح‌های استان فارس برای این رویداد فرهنگی گفت: با توجه به تفاهم‌نامه بین این اداره کل با شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب از ابتدای سال ۹۸ و نیز برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی شیراز در زمره برنامه‌های مهم سال جاری بوده است.

صابر سهرابی، با اشاره به اهمیت ایجاد تشکل‌های کتابخوانی در شهرستان‌های فارس، بیان داشت: با توجه به اهمیت ترویج کتاب‌خوانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، نقاط کم‌برخوردار شهر شیراز و مناطق حاشیه‌نشین در اولویت اجرای برنامه‌های مختلف در این حوزه قرار گرفتند.

وی ساماندهی انجمن‌های ادبی شهر شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس را نیز از برنامه‌های دبیرخانه پایتختی کتاب فارس عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۳۷ انجمن در شهر شیراز و ۸۲ انجمن در دیگر شهرستان‌های فارس ثبت شده است.

جایزه کتاب سال فارس در آینده نزدیک اهدا می‌شود 

سهرابی ادامه داد: اجرای طرح اهدای اولین جایزه کتاب سال فارس که در آینده نزدیک انجام خواهد شد در زمره طرح‌های ارزشمند به شمار می‌آید.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز نیز گفت: شبکه‌های دوستدار کتاب و همه فعالیت‌ها و پروژه‌های ترویج کتابخوانی در این کلانشهر برای کسب برترین عنوان در این حوزه تدارک دیده شده است.  

ابراهیم گشتاسبی‌راد با بیان اینکه در سال ۹۸ دستکم ۴۰ طرح مستقل در قالب دبیرخانه ترویج کتابخوانی کلانشهر شیراز اجرا شده، افزود: ایجاد شبکه‌سازی در حوزه‌های دوستدار کتاب در بین اقشار و صنوف مختلف از جمله این طرح‌ها به‌شمار می‌رود که تا کنون ۱۱ شبکه آن راه‌اندازی شده است.

وی از شبکه‌های ورزشکاران، نامه‌رسانان، آتش‌نشانان، مادران و کودکان، نابینایان، صنعتگران، بازرگانان، کافه‌ها، رستوران‌ها و تاکسیرانان دوستدار کتاب یاد کرد.

معاون شهردار شیراز همچنین با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در حوزه سخت‌افزاری، اظهار داشت: بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، جانمایی برای احداث باغ کتاب انجام شده و در حال طراحی است و در ابتدای سال ۹۹ کلنگ آن به زمین خواهد شد.

گشتاسبی‌راد در مورد ساخت نمادهای کتاب در سطح شیراز نیز بیان کرد: این مهم با همکاری سازمان سیما و منظر شهری در حال انجام است.

وی افزود: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با راه‌اندازی دبیرخانه و نیز حمایت شهردار شیراز، گام‌های بلندی برداشته است و اتفاقات مهمی در این حوزه رخ داده که از مهم‌ترین آنها هم افزایی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان اصناف و کتابخانه ملی فارس است.

استان فارس از نخستین دوره رقابت‌های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۳ بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۴ توانست در میان پنج شهر نخست قرار گیرد و در سال ۹۵ به رتبه سوم دست یافت.
در دوره سوم، چهار نامزد از استان فارس برای شرکت در رقابت‌ها معرفی شدند و افزون بر شیراز، شهرهای اوز لارستان، صدرا شیراز و آباده نیز در این جمع قرار گرفتند.
در دوره چهارم این رویداد، شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتابخوان شد و شهر کاشان از توابع استان اصفهان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.
در دوره پنجم، شیراز، اوز لارستان و صدرا از استان فارس برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در جمع نامزدهای نهایی قرار گرفتند، همچنین ۲ روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند اما در نهایت شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان