کد خبر: ۱۳۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

جهادگران بسیجی، همراه و همپای مردم در حل معضلات و مشکلات/ 500 گروه جهادی در فارس، پیشتاز ارائه خدمات محرومیت زدایی/ فقر مسئولینی که درد مردم را بدانند، با نیروهای جهادی برطرف می شود/ راه برون رفت از محرومیت و ارتباط با کف جامعه، در گروه های جهادی است

وقتی معضلات اقتصادی و چالش بیکاری در جامعه بیداد می کند، حضور و فعالیت گروه های جهادی، نمود و ارزش بیشتری دارد.

به گزارش شیرازه، گروه های جهادی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمده و در هر دوره ای از عمر این نظام، همراه و هم پای مردم، به حل معضلات، چالش ها و مشکلات جامعه پا به پای مسئولین و حتی گاهی جلوتر، اقدامات قابل توجهی داشته اند.

وقتی معضلات اقتصادی و چالش بیکاری در جامعه بیداد می کند، حضور و فعالیت این گروه ها، نمود و ارزش بیشتری دارد.

آمادگی همیشگی بسیج برای حل چالش ها و معضلات، زمینه ساز تشکیل گروه های جهادی تخصصی در عرصه های مختلف شده و این روزها، می بینیم که در دل هر پایگاه مقاومت بسیج یا مسجد محلات، حداقل یکی از این گروه ها برای ارائه خدمات به هم محلی های خود وجود دارد. اما با توجه به شرایط، و نیز حضور جوانان تحصیل کرده در محلات مختلف، شاهد افزایش این گروه های خدمات رسان بی مزد و منت هستیم و این افزایش گروه های جهادی، نیاز به یک دستگاه ساماندهی دارد تا از موازی کاری جلوگیری شود. اینجاست که سازمان بسیج سازندگی برای ساماندهی و مدیریت ارائه خدمات و مشخص کردن محدوده های خدمات گیر در شهرها و حتی روستاها وارد عمل می شود. تشکیل شورای استانی و شهرستانی جهادی در استان فارس، با هدف کار انسجام بهتر گروه‌های جهادی استان، از اقدامات موثر بسیج سازندگی فارس است.

شکرالله مسکویی مدیر مطالعات حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ما، در این رابطه اظهار داشت: مجمع استانی تشکیل شده و در ذیل آن، در کل شهرستان ها، برای همفکری و سازماندهی گروه های جهادی است.

مسکویی با اشاره به سیل فروردین ماه و خسارات زیاد به بار آمده از این حادثه، و فعالیت 500 گروه جهادی در استان فارس اظهار داشت: چندین گروه فرهنگی و عمرانی در سیل فروردین ماه استان خوزستان پابه پای نیروهای رسمی سپاه و بسیج، در بازسازی منازل سیل زدگان کمک کردند و در استان هم در حوزه های فرهنگی، پزشکی، عمرانی و معیشت در حال فعالیتند.

یکی از توانمندترین و تخصصی ترین گروه های جهادی در اسان فارس، گروه های جهادی دانشجویی است که عمدتا تحت مدیریت بسیج دانشجویی فارس فعالیت می کنند.

میثم فضل الله پور، مسئول گروه های جهادی ناحیه بسیج دانشجویی فارس در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه 90 گروه جهادی را در بیشتر دانشگاه های استان داریم که در گستره استان فعالیت می کنند، گفت: اردوهای ما در دو مقطع عید نوروز و تابستان به دلیل تعطیلی دانشگاه ها، با استقبال بیشتری روبروست و در تابستان، به صورت متمرکز این اردوها را در استان داریم.

فضل الله پور، درمان، عمرانی، تربیتی، آموزشی، دامپزشکی، کشاورزی، مطالبه گری، حقوقی، و مشاوره را از عرصه های خدمتی گروه های جهادی دانشجویی دانست و با بیان اینکه دانشجویان در بعضی عرصه ها مثل عمرانی و فرهنگی قوی تر وارد عمل شده اند، بعضی عرصه های دیگر مثل مشاوره یا حقوقی، یا پزشکی و سلامت را کاملا تخصصی دانست.

وی عرصه عمرانی و فرهنگی را پراستقبال ترین عرصه های خدمتی در گروه های جهادی دانشجویی معرفی کرد.

مسئول گروه های جهادی بسیج دانشجویی فارس، با تصریح بر اینکه دانشجویان به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "سیل را رها نکنید" لبیک گفتند و در تابستان، در گرمای بیش از 50 درجه استان خوزستان، جهت ساخت و ساز و مرمت روستاهای سیل زده و مناطق محروم این استان را انجام دادند، اظهار داشت: در استان هم گروه هایی در محروم ترین نقاط استان تمرکز داشته و در حال خدمت رسانی به مردم محروم هستند.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه به بدنه جامعه متصل است و این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، به مدیران آینده تزریق خواهند شد، تصریح کرد: فقر مسئولینی که درد مردم را بدانند، با نیروهایی که در این اردوها شرکت می کنند، برطرف خواهد شد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، 20 بار لفظ گروه های جهادی و حرکت های جهادی را مطرح کردند که در آینده، کشور به چنین مدیرانی نیاز دارد و این حرکتهای جهادی، مدیر جهادی را تربیت می کند، جوانان با دیدن مردم محروم و محرومیت در مقاط مختلف جامعه، راه برون رفت از محرومیت و فضای ارتباطی با کف جامعه را تمرین می کنند.

وی با یادآوری اینکه این حرکتهای جهادی، عملا تمرینی برای خودسازی و تمرکز بر خلوص، تحمل سختی، ارتباط با قشر مستضعف است تأکید کرد: این اردوها زمینه ساز و تربیت نیروی جوان جهت دولت جوان انقلابی خدمتگذار است.

علاوه بر گروه های دانشجویی، گروه های دیگری در گوشه گوشه شهرها و حتی روستاها به عنوان گروه های جهادی به اقشار محروم و مستضعف، خدمات رسانی می کنند که یکی از این گروه ها، گروه جهادی "جهادگران انقلابی" در شهرستان فساست که بالغ بر 200 عضو در قالب 30 گروه 6تا 8 نفره دارد که همه نوع تخصص ساختمانی در زمینه عمران و ساخت و ساز ساختمان را در این گروه جهادی داریم.

به گفته حجت الاسلام محسن درستکار مدیر این گروه جهادی، همه اعضای شورای مرکزی گروه جهادی "جهادگران انقلابی"، خود صاحب گروه های جهادی کوچکتر، اما فعال بوده اند که با تجمیع چندین گروه، این گروه واحد را دوسال پیش ثبت کردیم، اگرچه سالها پیش از آن، خرده گروه های جهادی تشکیل دهنده، فعالیت های جهادی زیادی داشته اند.

درستکار گفت: این گروه در جشنواره ملی جهادگران سال 97، به عنوان گروه ویژه شهرستان و استان معرفی شد و یکی از گروه های ویژه و برتر کشور از میان 33 گروه برتر در کشور است که زیر نظر آستان قدس رضوی هم هست.

به گفته وی، عمده فعالیت های این گروه، کارهای عمرانی و سازندگی و محرومیت زدایی است، اگرچه در بحث فرهنگی و رسیدگی به امور محرومین، رسیدگی به بیماران صعب العلاج، برگزاری یادواره شهدا را در طول سال هم انجام می دهند.

درستکار با بیان اینکه هم اکنون در مناطق محروم شهرستان فسا و نیز استان فارس هم فعالیت می کند اظهار داشت: در خدمات رسانی به سیل زدگان خوزستان هم دو گروه به استعداد 13 نفر به منطقه شعیبیه اهواز جهت خدمات عمرانی و فرهنگی اعزام کردیم.

مدیر این گروه جهادی همچنین از احداث 50 واحد مسکونی در این روستای سیل زده خبر داد و گفت: این ساخت و سازها طی سه مرحله کرسی چینی، سقف و مرحله پایانی به اتمام رسید.

گروه جهادی دیگر، گروه "شهید نامجو" از جهرم است که با مدیریت مجتبی علی پناه، از سال 93 فعالیت حود را آغاز کرده است.

علی پناه، عرصه های فعالیت این گروه را عمرانی، بهداشتی و حمایتی بیان کرد و گفت: در عرصه عمرانی، ساخت و بهسازی نمازخانه، منزل مسکونی، حمام، سرویس بهداشتی، لایروبی چشمه های روستایی و عشایری، ساخت کامل حسینیه، رنگ آمیزی منازی محرومین، رنگ آمیزی سالن و کلاس های مدارس، طراحی و نقاشی سالن و نمازخانه و کلاس های مدارس را انجام می دهیم.

به گفته وی، در عرصه بهداشتی، اعزام تیم های پزشکی به روستاهای بزرگ و کوچک چندین نوبت در سال، برپایی بیمارستان صحرایی هر شش ماه در بخش‌های مختلف شهرستان با حضور پزشکان متخصص، فوق تخصص و عمومی، کمک به دانشگاه علوم پزشکی جهرم در طرح پایش سلامت، برپایی ایستگاه های سلامت در شهر، کمک به حوزه های مقاومت و اعزام پرستار و پزشک برای تست های پزشکی بسیج و گردان ها از جمله اقدامات انجام شده توسط این گروه جهادی است.

علی پناه با بیان اینکه توزیع بسته های حمایتی مواد غذایی در بین مردم محروم هم از جمله خدمات محرومیت زدایی و حمایتی این گروه است، از اعزام یک تیم 50 نفره در قالب یک اتوبوس و 4 دستگاه خودروی سبک با تجهیزات کامل به مناطق سیل زده جنوب در تابستان خبر داد.

به گفته این مدیر گروه جهادی، جمع آوری و ارسال چندین خودروی سبک از ارزاق اولیه و کمک های مردمی به مناطق سیل زده از دیگر اقدامات این گروه بوده است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان