کد خبر: ۱۳۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

وقتی جایگاه‌داران با سهمیه‌های بنزین دلالی می‌کنند

باید دید وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با مساله سهمیه فروشی چگونه برخورد خواهد کرد و چه راه حلی برای این مشکل ارائه خواهد داد؛ سهمیه فروشی می تواند دوباره بازار داغ قاچاق بنزین را بازگرداند.
به گزارش شیرازه، بعد از سهمیه بندی بنزین و گذشت یک ماه از اجرای این طرح در کشور، آخرین روزهای آذرماه پدیده جدیدی در جایگاه های سوخت رخ داد و آن هم دلالی جایگاه داران با کارت های سوخت بود.

در همین راستا برخی از کارتهای سوخت که سهمیه آنها با آغاز ماه جدید می سوخت مانند کارت سوخت تاکسی داران، کارت خود را به جایگاه داران داده بودند تا به نرخ های بالاتر از نرخ سهمیه ای و پایین تر از نرخ آزاد این سهمیه را برای آنها به فروش برسانند.

رنج قیمت بنزین آزاد در آخرین دقایق منتهی به اول دیماه به 1700 تومان هم رسیده بود؛ جایگاه داران با اخذ کارتهای سوخت وانت بارها و تاکسی ها به جای بنزین آزاد با این کارتها اقدام به سوختگیری برای خودروها و موتورسیکلت ها کردند.

تلاش صاحبان کارتهای سوخت وانت بارها و تاکسی ها برای صفر کردن سهمیه های خود از آنجا ناشی شد که در جریان اجرای طرح بنزینی دولت و احیای کارت سوخت، اعلام شد سهمیه واریز شده به کارت‌های سوخت تا ۶‌ماه منقضی نمی‌شود اما در ادامه مشخص شد این قاعده فقط شامل حال کارت سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت می‌شود و سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌بارها که سهمیه بالاتری نیز دارند، در آخر هر ماه، صفر خواهد شد.

همین موضوع ترافیک کارت های سوخت با سهمیه 1500 تومانی را در اختیار جایگاه داران قرار داد تا با روش های مختلف مردم را ترغیب به زدن بنزین 3 هزار تومانی با سهمیه 1500 تومانی کنند.

 

دلالی جایگاه‌داران با سهمیه‌های بنزین

گزارش میدانی خبرنگار دانا از چند جایگاه سوخت حاکی از سهمیه فروشی جایگاه داران در روزهای منتهی به آذرماه است؛ همین مساله روند سوختگیری را کند و پمپ های بنزین را شلوغ تر کرده است.

رانندگانی که درخواست استفاده از بنزین 3 هزار تومانی را دارند با پیشنهاد جایگاه داران مواجه می شوند که به جای کارت سوخت خود از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند؛ آنها مدعی می شوند که میزان مصرف سوخت روی کارت شما ذخیره شده و اگر جزء پر مصرف ها باشید احتمالا سهمیه های تشویقی شامل حال شما نمی شود.

در صورتی که رانندگان نسبت به استفاده از کارت سوخت جایگاه تعلل کنند، جایگاه داران پیشنهاد دوم خود که بنزین ارزان تر از 3 هزار تومان است را رو می کنند؛ بر اساس توان چانه زنی جایگاه دار و رانندگان در نهایت رقمی بین 2 هزار تا 3 هزار تومان برای بنزین تعیین شده و پرداخت می شود.

این ماجرا به اینجا ختم نشده و وقتی که راننده ای به صورت داوطلبانه درخواست بنزین کمتر از 3 هزار تومان را می کند، جایگاه دار به او روی خوش نشان نمی دهد و در نهایت با همان کارت دارای سهمیه وانت بار یا تاکسی برای او بنزین می زند.

علت این مساله هم این است که جایگاه داران تحت هیچ شرایطی نمیخواهند از سود خود روی این کارت های سوخت کوتاه بیایند و در ازای فروش هر لیتر بنزین، درصدی را به عنوان سود خود از آن بر می دارند و طبیعی است هرچه رقم فروش بنزین بیشتر و به 3 هزار تومان نزدیک تر باشد، سود آنها از فروش سهمیه بنزین بیشتر خواهد بود.

با توجه به اختلاف ۱۰۰درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد، فروش هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در پمپ‌ بنزین ۱۵۰۰تومان سود بادآورده نصیب فروشنده می‌کند که به گفته یکی از کارگران پمپ‌ بنزین، تا ۵۰۰تومان از این مبلغ به جیب متصدی جایگاه یا کارگری می‌رود که سهمیه مازاد تاکسی و وانت‌بارها را خریدوفروش می‌کند.

جایگاه داران به همه فوت و فن فروش سهمیه آشنایی کامل پیدا کرده اند و از آنجایی که هر کارت سوخت شامل محدودیت ۳ بار سوختگیری در روز است، دیگر کارگر متصدی سوختگیری نازل را در جای خود قرار نمی دهد و به این ترتیب محدودیت سوخت گیری را دور می زند.

در همین راستا با توجه به محدودیت سه بار در هر روز ، از هر کارت سوخت می توانند تا 180 لیتر بنزین سهمیه ای را به نرخ بنزین آزاد به فروش برسانند.

 

تاکسی های دوگانه فروشندگان اصلی سهمیه بنزین

یکی از کارگران جایگاه های سوخت مدعی است تاکسی های دوگانه سوز بیشترین مشتری آنها برای فروش سهمیه هستند چرا که با توجه به عدم افزایش قیمت سوخت گاز، آنها از گاز استفاده کرده و بیشتر 200 لیتر سهمیه آنها باقی خواهد ماند که به خاطر جلوگیری از سوختن این سهمیه، آن را می‌فروشند.

خریداران سهمیه بنزین یا باید پول آن را نقدی بپردازند یا این که تراکنش بانکی خود را از طریق کارتخوان سیاری که به سیستم مالی پمپ‌ بنزین متصل نیست، انجام دهند تا هم حساب سهمیه‌فروشی از کل حساب پمپ‌ بنزین جدا باشد و هم هر ردی که بتواند جایگاه‌دار را به فروش سهمیه متهم کند، پاک شود.

با این حال به طور میانگین هر کارت سوخت در هر ماه 250 هزار تومان سود بادآورده با خود دارد که سهم جایگاه داران رقمی حدود 100 تا 50 هزار تومان خواهد بود.

باید دید وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با مساله سهمیه فروشی چگونه برخورد خواهد کرد و چه راه حلی برای این مشکل ارائه خواهد داد؛ سهمیه فروشی می تواند دوباره بازار داغ قاچاق بنزین را بازگرداند.

منبع: دانا

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان