کد خبر: ۱۳۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

راه‌اندازی کتابخانه سیار در ۳۰ تاکسی شیراز

در راستای تلاش برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، ۳۰ تاکسی در شیراز مجهز به کتابخانه‌های سیار شدند.
 شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب شیراز در پایانه مسافربری درون‌شهری با هدف ترویج کتابخوانی که از راه‌های مهم توسعه فرهنگ شهروندی است به طرح پایتختی کتاب پیوستند تا تاکسیرانان با ارتباط گسترده‌ای که با عموم مردم دارند، بتوانند نقش مهمی در این حوزه داشته باشند، زیرا که بسیاری از شهروندان، بخش مهمی از اوقات خود را در وسایل حمل و نقل عمومی می‌گذرانند و کتابخوانی زمینه مناسبی را برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها فراهم می‌سازد.
در این طرح که کمک شایانی در کسب پایتختی کتاب دارد، ۳۰ اتوبوس درون‌شهری به‌منظور انتقال پیام‌های شهروندی با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری به مانیتور مجهز شده‌اند؛ همچنین در۳۰ تاکسی به‌صورت آزمایشی با همکاری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز کتابخانه‌های سیار راه‌اندازی شده است که پس از دریافت بازخوردهای این طرح، تا پایان سال تعداد بیشتری از تاکسی‌ها به این کتابخانه‌های در گردش مجهز می‌شوند.
کتاب‌های این کتابخانه‌ها با مضامین مختلف و در حوزه‌های مختلف شعر، طنز، تربیتی و داستان کوتاه انتخاب شده‌اند تا شهروندان در سفرهای کوتاه‌مدت بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و کتابخانه‌های تولیدشده از جنس روکش خودروها و با کیفیتی انتخاب شده‌اند که به راحتی در معرض دید مسافران قرار گیرند و در حال حاضر شبکه از ۳۰ تاکسیران داوطلب ایجاد تشکیل شده است و در ادامه با دریافت بازخوردها و بررسی‌های کارشناسانه، تاکسی‌های بیشتری به این طرح خواهند پیوست.
مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، ۲ دی در در برنامه بازدید شورای ارزیابی پایتختی کتاب، شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب شیراز را یکی از طرح‌های جدی شیراز برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران عنوان کرد.
وی افزود: شهروند محوری در امور فرهنگی و ترویجی حرف اول و آخر را می‌زند و شیراز با شبکه‌سازی اقشار و صنوفِ دوستدار کتاب این امر را به واقعیت نزدیک کرده است.
پیش از این گروه‌ها و اصناف مختلف از جمله سالمندان، آتش‌نشانان، دانش‌آموزان، نابینایان، نامه‌رسانان، رستوران‌ها و کافه‌داران و دیگر گروه‌ها نیز از طریق معاونت فرهنگی شهرداری به این شبکه پیوسته‌اند.
یادآور می‌شود، طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تاکنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است./ایکنا
نظرات بینندگان