کد خبر: ۱۳۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۸

نگاهی به چرایی انتخاب 4دی ماه به عنوان "روز کازرون"

روز 4دی ماه، سالروز عملیات کربلای 4، شهرستان کازرون بالغ بر 80 شهید در کمتر از هشت ساعت تقدیم به نظام و انقلاب کرد و در تقویم دفاع مقدس کشور، این روز به عنوان روز کازرون نامگذاری شد.


4دی ماه، در تقویم دفاع مقدس کشور به به گزارش شیرازه، کازرون شهری در باختر استان فارس و مرکز شهرستان کازرون می‌باشد. این شهر با تاریخی کهن، دارای آثار باستانی و تاریخی فراوان می‌باشد و به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. مردم این شهر عمدتاً شیعه مذهب و فارسی‌زبان با گویش کازرونی هستند. کازرون با ۹۶٬۶۸۳ نفر جمعیت، پنجمین شهر پرجمعیت، و با ۲۰۴۰ هکتار وسعت، هفتمین شهر بزرگ استان فارس است. شهرستان کازرون نیز سومین شهرستان پرجمعیت فارس و شصت و سومین شهرستان پرجمعیت ایران است.

این شهر در دوره ساسانیان، به فرمان شاپور اول تأسیس شد و بلدالعتیق، شهر کهنه، شهر سبز و دمیاط عجم از نام‌های پیشین کازرون می‌باشد. از این شهر همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مراکز و شهرهای تمدن و فرهنگ اسلامی یاد می‌شود و یکی از مراکز علم و دانش اسلامی و نوآوری در دوران طلایی اسلام بود که البته به واسطه تولید پارچه‌های مرغوب با شهر دمیاط مصر رقابت می‌کرده و به همین جهت به دمیاط عجم نیز مشهور است.

اما آنچه که در زمان حاضر به این شهر ارزش تاریخی، سیاسی و مذهبی داده است، نقش پرشور جوانانش در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، در دفاع مقدس است که یادآور مذهبی بودن، با بصیرت بودن و پیرو ولایت بودن و شهیدپروری زنان و مردان این مرز و بوم است.

در تاریخ انقلاب اسلامی، کازرون یکی از یازده شهر بزرگی است که در آن حکوممت نظامی اعلام شد و در دوران دفاع مفدس هم مردمان این شهر، حماسه هایی ناب آفریدند.

سرهنگ پاسدار شهرام افشارپور فرمانده سپاه ناحیه کازرون در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه شهرستان کازرون به عنوان یک شهرستان تاریخی، مذهبی و انقلابی، از دیرباز مطرح بوده و در مبارزه با استعمار و استکبار، کارنامه خوب و موفقی داشته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مناسبات ویژه ای در ایام دی ماه داریم که خاص این شهرستان است، در شورای فرهنگی پیشنهادی از مجموعه سپاه مطرح شد که دهه ای به عنوان دهه کازرون داشته باشیم.

4دی ماه، در تقویم دفاع مقدس کشور به

به گفته وی، 30 آذرماه روزی است ناصردیوان کازرونی با لشکر خود در مقابل استعمار انگلیس مقابله کردند و باعث شدند که کازرون به تصرف انگلیس درنیاید و هم به شهر شیراز کمک کردند.

افشارپور تصریح کرد: روز 4دی ماه، سالروز عملیات کربلای 4، و روزی است که شهرستان کازرون بالغ بر 80 شهید در کمتر از هشت ساعت تقدیم به نظام و انقلاب کرد و در تقویم دفاع مقدس کشور، این روز به عنوان روز کازرون نامگذاری شد که در این روز هم بنا بر این شد که مراسم خاطره گویی با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس داشته باشیم و بنا بر این شده که همه ساله در این روز یادواره بزرگ شهرستان کازرون داشته باشیم.

به گفته وی، کازرون این افتخار را دارد که قریب به یک هزار و 300 شهید را تقدیم به نظام و انقلاب کرده و این عدد بزرگ، نشان دهنده این است که اکثریت مردم شهرستان چه در حضور در خط مقدم، چه پشتیبانی از جبهه و چه پشت جبهه، حضور بسیار فعال و موثری داشته اند و لذا در این دهه شاهد برگزاری یادواره شهدای کازرون هستیم.

وی آیت الله ایمانی را یک شخصیت جامع علمی دانست که در 23 سال خدمت به عنوان امام جمعه کازرون خدمات خوبی به کازرون داشته اند، پس به همین دلیل در این دهه مراسم نکوداشت ارتحال و یادبود خواهیم داشت و در 9دی هم با حضور در راهپیمایی تجدید میثاق خواهیم کرد با امام و رهبری و شهدای عزیزمان.

به گفته افشار، طرح نامگذاری "دهه کازرون" در شورای فرهنگی شهرستان با استقبال مواجه شد، پس به این مناسبت برنامه های مختلفی در این دهه در کازرون برگزار می شود و دیروز هم برنامه روز استعمار ستیزی کازرون در سطح شهرستان به اجرا درآمد. همچنین به مناسبت امروز، 4دی ماه، از ظرفیت رزمندگان دفاع مقدس برای تبیین این روز و این عملیات بزرگ در مدارس و دانشگاه های این شهرستان استفاده می شود.

وی تصریح کرد: امشب به یاد شهدای عملیات کربلای 4، در مسجد ملابرات کازرون، یادواره ای با حضور خانواده های این شهدای عزیز، رزمندگان دفاع مقدس و مردم شهیدپرور کازرون خواهیم داشت.

افشارپور افزود: در ادامه این برنامه ها، در دهه فجر هم از دستاوردهای انقلاب مباحثی ویژه برای نوجوانان و جوانان خواهیم داشت و هم در مورد شهرستان کازرون که جزء یازده شهری بود که در زمان پهلوی و بهبوحه انقلاب حکومت نظامی شد ، و ده شهید به انقلاب تقدیم کردیم برای نوجوانان و جوانان خواهیم گفت، و نیز با حضور پیشقدمان انقلاب در مدارس و مساجد، و بازگویی خاطرات انقلاب، حال و هوای پیروزی انقلاب را زنده نگه داریم.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان