کد خبر: ۱۳۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۸
استاندار فارس؛

افتتاح ۳۰ هزار میلیارد پروژه در سفر رئیس جمهور

استاندار فارس با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان از افتتاح بیش از ۳۰ هزار میلیارد پروژه عمرانی و تولیدی خبر داد.
عنایت الله رحیمی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان از افتتاح بیش از ۳۰ هزار میلیارد پروژه عمرانی و تولیدی خبر داد.

او با اشاره به اجرا سند پیشران توسعه در استان فارس، بیان کرد: در این سند علاوه بر ١٨٠ پروژه‌ای که پیگیر اجرای آن‌ها هستیم، ٢٣ پروژه را به عنوان پروژه اولویت دار مشخص کرده ایم.

رحیمی ادامه داد: این پروژه‌ها هم اینک دارای پیشرفت بالای ٨٥ درصد هستند و تنها یکی دو پروژه با مشکلاتی مواجه شدند که در این جلسه مشکلات احصاء شده تا در سطح استانی و ملی پیگیری ک برطرف شوند.

او بیان کرد: وضعیت پیشرفت پروژه‌های اساسی استان همچون کارخانه آلومینیوم جنوب، کارخانه سدیم، فولاد و ذوب آهن پاسارگاد فاز آهن اسفنجی، کارخانه سیمان خاکستری نی ریز و تعدادی از پروژه‌های تولیدی از جمله زنجیره تولید عسل کازرون در این جلسه مورد بررسی قرار گرفتند.

استاندار فارس با بیان اینکه روند اجرای این پروژه‌ها قابل قبول است ابراز امیدواری کرد: با افتتاح آن‌ها شاهد تحول اساسی در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال برای گروه‌های متخصص و معمول و افزایش ارزش افزوده و تولید درون استان باشیم.

او با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس عنوان کرد: پروژه‌هایی در بخش صنعت از جمله پروژه آلومینیوم جنوب با ظرفیت ٣٠٠ هزارتن و سرمایه گذاری ١٥ هزار میلیارد تومان، کارخانه کربنات سدیم با بیش از هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی بالای هزار نفر، کارخانه ذوب آهن پاسارگاد و کارخانه سیمان خاکستری که با استفاده از تسهیلات سرمایه گذاری انجام شده در این سفر به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسند.

استاندار فارس تاکید کرد: اشتغال در این بخش از صنعت شغل‌های پایه محسوب می‌شوند به ویژه در فولاد که هر شغل پایه حدود ١٠ تا ١٢ شغل غیرمستقیم را در کنار خود ایجاد می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی متاثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و سیاست‌های بین‌المللی است، بیان کرد: تا زمانی که برجام همچنان وجود داشت، شاهد سرعت درخور توجهی در زمینه سرمایه گذاری خارجی بودیم، اما با خروج غیرقانونی و یک طرفه آمریکا از برجام، سرمایه گذاری خارجی در سال ٩٦ با افت مواجه شد و پس از آن در سال ٩٧ مجددا تسریع و در سال جاری چند برابر سال‌های گذشته جذب سرمایه گذاری انجام شده است.

او با بیان اینکه میزان جذب انجام شده باید بیشتر باشد، اما با محدودیت‌های فعلی، رقم مطلوبی بوده است، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در سال جاری تاکنون را بیش از یک میلیارد و ٥٠ میلیون دلار اعلام کرد.

در این جلسه موانع و مشکلات پیش روی طرح‌های سد تغذیه تنگه خماری، باند دوم محور فسا به داراب، باند دوم محور کوار به فیروزآباد، قطعه اول تونل شهید باقری در محور لامرد به خنج، اقامتگاه سنتی در شهر شیراز، هتل‌های ۳و ۴ ستاره در شهر شیراز، شرکت تولید و بسته بندی عسل شرکت تولید و پالایش اتان کاغذ خرامه مطرح و بر ضرورت تشکیل کارگروه‌های ویژه برای حل این موانع و مشکلات تاکید شد.

نظرات بینندگان