کد خبر: ۱۳۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۸
شهردار شیراز؛

اجرای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان لوله گذاری در شیراز

شهردار شیراز از اجرای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان لوله گذاری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر طی سال جاری خبر داد.
 اسکندرپور گفت: در بارندگی اخیر شاهد کمترین میزان تماس با شماره ۱۳۷ برای اعلام آبگرفتگی بودیم بدین علت که طی سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان لوله گذاری در زیر زمین اجرا شد.

شهردار شیراز اظهار داشت: فیلم‌های آبگرفتگی و سیلاب مربوط به بارندگی‌های سال گذشته را بازبینی کردیم و بر اساس آن‌ها مناطق آبگیر شناسایی و در این مناطق لوله گذاری اجرا شد تا بخش زیادی از مشکل آبگرفتگی سطح شهر حل شود.

او با بیان اینکه در منطقه ۱۱ بیش از ۲۰ میلیارد تومان لوله گذاری در زیر زمین برای انتقال آب انجام شد، افزود: مهندس فرج زاده قائم مقام شهردار و مهندس صالحی معاون فنی و عمرانی شهرداری با سابقه طولانی در عرصه مدیریت شهری و سکان داری شهرداری مناطق مختلف معتقد بودند در طول تاریخ شهرداری این میزان از لوله گذاری طی یک سال انجام نشده بود.

شهردار شیراز با اشاره به برخی از آمادگی‌ها برای بارندگی‌های پاییر و زمستان گفت: در این راستا کانال‌ها تمیز و رودخانه‌های سطح شهر همچون رودخانه خشک و چنار راهدار لایروبی شدند. همچنین از ۴۸ ساعت پیش از بارندگی اخیر تمام نیرو‌های انسانی و ماشین آلات شهرداری در اماده باش بودند و با مجموع این اقدامات مشکل خاصی پیش نیامد.

اسکندرپور با بیان اینکه شدت بارندگی هفته گذشته ۵/۲ میلیمتر در ساعت بود و در مجموع ۶۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که شدت بارندگی پنجم فروردین ماه ۷۸ میلیمتر در ساعت بود و منجر به سیل شد.

او با اشاره به مذاکرات با سازمان آب برای ساماندهی وضعیت دروازه قرآن، گفت: وضعیت آب‌های سطحی در محدوده قانونی شهر بر عهده شهرداری است و در حریم شهر بر عهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای است و تاج دروازه قرآن مرز حریم شهر است و بالاتر از آن جز حریم محسوب می‌شود.

شهردار شیراز افزود: وزارت نیرو معتقد است که، چون لوله گذاری دروازه قرآن ۳۰ سال پیش توسط شهرداری انجام شده است، شهرداری باید اقدامات مرتبط با آن را انجام دهد. شهرداری نیز با گرفتن مشاور دو دسته مطالعات کوتاه مدت و بلند مدت انجام داده است.

اسکندرپور با بیان اینکه هم اکنون شهرداری برنامه‌های کوتاه مدت همچون افزایش حجم حوضچه آرامش از ۲۶ هزار مترمکعب به ۶۰ هزار مترمکعب را انجام داده است، گفت: اقدامات بلندمدت شامل لوله گذاری جدید و انجام اقداماتی در حوضه بالادست دروازه قرآن است. سازمان آب باید این مطالعات را تایید سپس شهرداری آن‌ها را انجام دهد و سازمان آب هنوز این مطالعات را تایید نکرده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین و تهیه برنامه زمان بندی برای افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های مناطق یازده گانه، تصریح کرد: ۱۰۲ پروژه برای مناطق یازده گانه شهرداری شیراز تعریف شده که این پروژه‌ها در دستور کار شهرداری‌های مناطق قرار گرفته اند و تا پایان امسال شاهد کلنگ زنی یا افتتاح آن‌ها هستیم.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه تعداد پروژه‌ها در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه‌ای شهر بیشتر است، افزود: شهرداری منطقه یک دارای سه پروژه، منطقه دو دارای چهار پروژه، منطقه سه ۱۰ شامل پروژه، منطقه چهار دارای چهار پروژه، منطقه پنج شامل ۹ پروژه، منطقه ۶ دارای ۱۳ پروژه، منطقه هفت دارای هشت پروژه، منطقه هشت دارای ۱۳ پروژه، منطقه ۹ شامل پنج پروژه، منطقه ۱۰ دارای ۱۷ پروژه و منطقه ۱۱ شامل ۹ پروژه است.

اسکندرپور ضمن اعلام اینکه چندین تقاطع و کنارگذر در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، گفت: تلاش داریم برخی از پروژه‌های بزرگ شهرداری همچون پل دوم و سوم شهید رودکی، بزرگراه مهدیه، تقاطع مهدیه - امیرکبیر نیز در دهه فجر به بهره برداری برسد که با بهره برداری از این سه پروژه رینگ پیرامونی شیراز در منطقه جنوب غرب تکمیل می‌شود.

او با بیان اینکه شورای شهر ۲۷ پروژه شاخص را تعریف و شهرداری برای اجرای آن‌ها برنامه ریزی کرده است، اضافه کرد: نخستین پروژه شاخص مدنظر شورای شهر احداث پردیس سینمایی در میدان کوزه گری بود که این پروژه هم اکنون در حال احداث است و تلاش داریم در دهه فجر ۹۹ این پروژه را به بهره برداری برسانیم. ازدیگر پروژه‌های شاخص می‌توان به پردیس تئاتر نصر، باغ ایرانی در بلوار امیرکبیر، پیاده راه قصردشت و محور عرفان اشاره کرد که عملیات اجرای برخی از آن‌ها شروع شده یا در آینده نزدیک شروع می‌شوند.

شهردار شیراز در جمع منتخبین یاوران شورا اضافه کرد: اجرای فاز نخست خط دو مترو از میانرود تا میدان ستاد ۶ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این میزان مجموع دو سال بودجه کامل شهرداری است. لازم به ذکر است که کمک دولت به شهرداری برای اجرای مترو ۵۰ درصد است.

اسکندرپور بیان کرد: در دهه فجر ایستگاه وکیل به عنوان آخرین ایستگاه خط یک مترو افتتاح می‌شود. اجرای این ایستگاه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته و این ایستگاه با الهام از معماری دوره زندیه و بازار وکیل طراحی شده و زیباترین ایستگاه متروی کشور است.

او با بیان اینکه مطالعات خط ۳ مترو از پل معالی آباد تا شهرک گلستان به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد، گفت: برای اجرای این خط تلاش داریم از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به حجم بالای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و بدهکاری به پیمانکاران در ابتدای کار دوره جدید مدیریت شهری گفت: در ابتدای کار با ۳۸۶ میلیارد تومان بدهکاری به چک رسیده پیمانکاران روبرو بودیم که ناشی از پروژه‌های دوره گذشته بود. همچنین پروژه‌های بسیاری نیز کلنگ زده شده بود یا درصد پیشرفت ناچیزی داشت و در مجموع حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام برای ما گذاشته شده بود.

اسکندرپور اضافه کرد: در این شرایط مجموعه مدیریت شهری می‌توانست دو رویکرد متفاوت شامل اتمام پروژه‌های نیمه تمام یا کنار گذاشتن آن پروژه‌ها و آغاز پروژه‌های جدید را در پیش بگیرد. شهرداری به این دلیل که معتقد بود پروژه‌های نیمه تمام عمرانی سرمایه و اموال شهروندان است، پروژه جدیدی را در سال نخست آغاز نکرد و تمام تلاش خود را در سال ۹۷ با تخصیص ۹۷ درصد از بودجه عمرانی به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، بر این موضوع متمرکز کرد. همچنین ۳ درصد از بودجه سال ۹۷ به مطالعه پروژه‌های جدید اختصاص داده شد.

او با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز چند پروژه آغاز شده، اما عمده اعتبارات بودجه‌ای برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافته است، افزود: در دو سال اول تمام تلاش و انرژی خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی گذاشتیم، چون بسیاری از این پروژه‌ها در مسیر رفت و آمد شهروندان مشکل ایجاد کرده بود و باید به سرانجام می‌رسید.

شهردار شیراز خطاب به شهروندان و نمایندگان آن‌ها در یاوران شورا اعلام کرد: اگر در سال نخست پروژه جدیدی را شروع نکردیم نه اینکه نمیتوانستیم بلکه تلاش داشتیم در ابتدا پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

نظرات بینندگان