کد خبر: ۱۳۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۸
انجمن اسلامی دانشجویان فسا در بیانیه‌ای:

در میان تحصن‌کنندگان دانشجویان نخبه حضور داشتند/ هویت دانشجویان معترض اعلام و احراز شده بود

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا در بیانیه‌ای با عنوان «حق» به برخی اظهارات رئیس دانشگاه فسا و معاونت فرهنگی-دانشجویی این دانشگاه، پاسخ داد.
به گزارش شیرازه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا بیانیه‌ای با عنوان «حق» در «پاسخ به برخی اظهارات خلاف واقع ریاست دانشگاه فسا و معاونت فرهنگی-دانشجویی ایشان که در قالب مصاحبه با پایگاه خبری شیرازه و خبرگزاری‌های ایسنا و فارس انتشار یافته است، جهت تنویر افکار عمومی، شفاف‌سازی واقعیات و بیان برخی حقایق» منتشر کرده است.

گفتنی‌ست، دانشجویان دانشگاه فسا، ۲۶ آذر گذشته در مقابل دفتر فرماندار تحصن برگزار کردند. اعتراض دانشجویان به سیستم مدیریتی دانشگاه بود و خواستار برکناری رئیس و معاون دانشجویی-فرهنگی این واحد آموزشی به دلیل ایجاد خفقان و ممانعت از فعالیت‌های دانشجویی شدند.

پس از این تحصن مسئولان دانشگاه در مصاحبه با رسانه‌های استان، اظهاراتی داشتند که دانشجویان به این گفته‌ها، واکنش نشان داده‌اند.

متن بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«حق»

امیرالمومنین(ع): «نشانه‌ی ایمان آن است که راست بگویی آن‌گاه که تو را زیان رساند، و دروغ نگویی آن‌گاه که تو را سود رساند، و آن‌که بیش از مقدار عملت سخن نگویی، چون از دیگران سخن می‌گویی از خدا بترسی.»

درود می‌فرستیم بر روان پاک شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی مردم به‌ویژه لاله‌های پاکباز دشت کربلای چهار که به سرانگشت سرخ شهادت، غیرت و شرافت را بر لوح بلورین وجود خویش حک کردند. سلام خدا بر شهدای دانشجو! طلایه‌داران و پیشتازان بی‌پیرایه‌ی مجاهدت در میادین مبارزه با ظلم و جهل و خرافه و استبداد و استکبار که از دامان انجمن‌های اسلامی دانشجویان به معراج شهادت پرکشیدند. آن سالکان راه الله که زمان درهم شکستن هجوم سرنیزه‌های کفر و یورش تا قلب سپاه قابیلیان زمان، سینه‌ها را سپر کرده و پیش تاختند تا درخت انقلاب اسلامی مردم به بار نشیند و به برکت خون مطهر ایشان کرسی‌های ریاست و معاونت و مدیریت نصیب برخی شود تا به نام دانشجو به دانشجو بتازند و ناپرهیزکارانه علیه دانشجویان سخن بر زبان برانند.

شوربختانه آن‌چه این روزها در دانشگاه فسا می‌گذرد دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. وضعیت اسفباری که دیگر حتی ریاست محترم دانشگاه نیز با همه‌ ترفندهایی که در آستین دارند و همه‌ خیمه‌شب‌بازی‌هایی که برپا می‌کنند؛ توان سرپوش گذاشتن بر آن را در خود نمی‌بینند. واقعیتی که خود ایشان و یار همیشه همراهش، دکتر محمدمهدی محبی، نیز درک کرده‌اند؛ که اگر درنیافته بودند، انکار واقعیات و اظهارات خلاف واقع را از گزارش‌های پنهانی و مکاتبات مخفیانه تا محافل رسانه‌ای و خبرگزاری‌ها برنمی‌کشیدند. باید تاسف خورد به حال دانشگاهی که عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری آن، واقعیات عینی را انکار و حقوق اساسی دانشجویان را با خاطر آسوده پایمال می‌نماید. از این رو در پاسخ به برخی اظهارات خلاف واقع ریاست دانشگاه فسا و معاونت فرهنگی-دانشجویی ایشان که در قالب مصاحبه با پایگاه خبری شیرازه و خبرگزاری‌های ایسنا و فارس انتشار یافته است، جهت تنویر افکار عمومی، شفاف‌سازی واقعیات و بیان برخی حقایق مواردی را به اطلاع همگان می‌رسانیم:

۱. آقای دکتر محسن اژدری، ریاست دانشگاه فسا، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا درباره‌ی تعداد فعالین دانشجویی تحصن کننده اظهار داشته‌اند که کل دانشجویان ۲۲ نفر و تنها ۱۷ نفر از آنان دانشجوی دانشگاه فسا بوده‌اند. کاش ایشان قبل از این مصاحبه حداقل یک تماس کوتاه با فرماندار محترم شهرستان می‌گرفتند و از کم و کیف تحصن فعالین دانشجویی کسب اطلاع می‌کردند. تعداد تحصن‌کنندگان بر اساس تصاویر موجود از تحصن، مشاهده‌ی عینی معاون استاندار فارس و فرماندار محترم شهرستان فسا و اظهارات ایشان در جلسات و ملاقات‌های متعدد با افراد، بسیار بیش از تعداد ذکر شده توسط ریاست دانشگاه فسا بوده و حتی یک نفر از ایشان نیز غیردانشجو یا دانشجوی دانشگاه دیگری نبوده‌اند. لازم به ذکر است که همگی تحصن‌کنندگان طی جلسه‌ای با فرماندار محترم شهرستان ضمن معرفی خود، هویت‌شان را اعلام و احراز نموده‌اند. همچنین گزارش مکتوب این تحصن شامل موارد اعتراضی و مطالبات اساسی دانشجویان به انضمام اسناد، مدارک و ادله‌ اثبات تقدیم ایشان شده است. لذا ادعای غیرمستند بودن موارد مطروحه و اتهام خواندن آن‌ها، مساله‌ای نیست که ریاست محترم دانشگاه صلاحیت اظهار نظر درباره‌ی آن را داشته باشند و طبق قانون باید توسط مراجع ذی‌صلاح موجود در ساختار وزارت علوم بررسی و درباره‌ آن اظهار نظر صورت پذیرد.

۲. ریاست محترم دانشگاه اظهار کرده‌اند که انگیزه‌ تحصن‌کنندگان عضو انجمن اسلامی دانشجویان شکایت چند کانون از این تشکل بوده است. گذشته از این‌که تاکنون وصول هیچ شکایتی علیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا از سوی هیچ یک از مسئولان دانشگاه یا هیات نظارت به این تشکل اعلام نشده و دبیران کانون‌های فرهنگی اساسا از وجود چنین شکایتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؛ به نظر می‌رسد ایشان مخاطبان رسانه و اخبار را بسیار بی‌اطلاع و جاهل به مسائل فرض کرده‌اند. پس از یک سال و اندی کشمکش، صدور بیانیه علیه ایشان و رویه‌های غلط موجود در دانشگاه و اعتراض مکتوب چهارصد عضو انجمن اسلامی دانشجویان که توسط دبیر این تشکل در ملاقات حضوری به مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم شده، ایشان ضمن محدود کردن تحصن‌کنندگان به اعضای دو تشکل دانشجویی؛ فرمایش می‌دهند انگیزه‌ تحصن‌کنندگان شکایت چند کانون فرهنگی از انجمن اسلامی دانشجویان بوده است؟! باید از مصاحبه‌گیرنده کسب اطلاع کرد که آیا خود ایشان هنگام اظهار این مورد به خنده نیفتاده‌اند؟! 

۳. ریاست محترم دانشگاه و دکتر محمدمهدی محبی، معاونت فرهنگی-دانشجویی ایشان، اظهار داشته‌اند که درخواست‌های انجمن اسلامی دانشجویان مبهم، صوری و بعضا حتی بدون نام تشکل بوده ‌است. بر فرض محال که چنین بوده باشد. مگر نه این‌که هیات نظارت طبق قانون موظف است همین موارد را کتبا در مهلت قانونی به اطلاع تشکل درخواست دهنده برساند؟! به چه حجت و دلیلی هیچ پاسخ مکتوبی ولو در یک مورد از سوی هیات نظارت به انجمن اسلامی دانشجویان ارائه نشده است؟! مگر می‌شود درخواستی که ممهور به مهر رسمی تشکل است را بی‌هویت، غیرقابل شناسایی و فاقد نام تشکل خواند؟! آیا عدم اعلام شغل، آدرس محل کار و رزومه‌ی سخنران، مورد ابهام محسوب می‌شود که آقایان پس از مهلت قانونی شفاها به آن ایراد گرفته‌اند؟! متاسفانه ایشان به قصد سوء استفاده از بی‌اطلاعی مخاطب تلاش کرده‌اند ساعت اعلامی برنامه‌ روز دانشجو را که نه فقط شامل مدت مراسم بلکه شامل طراحی و برپایی دکور، تنظیم سیستم صوت، استقرار گروه موسیقی و جمع‌آوری دکور می‌شود را غیرمنطقی جلوه دهند که اوج ناجوانمردی‌ست. همچنین درخواست‌های سه سال گذشته‌ انجمن اسلامی دانشجویان که بعضا بدون برگزاری جلسه هیات نظارت و صرفا با امضای ریاست دانشگاه با آنها اعلام موافقت شده، موجود و با درخواست‌های کنونی قابل مقایسه است.

۴. باید گریست به حال دانشگاهی که مسئولان آن برای به حاشیه بردن مطالبات فعالان دانشجویی، دست به توهین به دانشجویان تحصن‌کننده می‌زنند. آیا تمام دانشجویان تحصن‌کننده برای پیش دستی و جلوگیری از مشروط شدنشان دست به تحصن زده‌اند؟! آیا این اظهارات یک تهدید تلویحی پیش چشم نهادهای نظارتی وزارت علوم و توهینی بزرگ به فعالان دانشجویی حاضر در تحصن که بعضا از دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان بوده‌اند، نیست؟! آقایان باید جای برچسب زدن به هر صدای منتقد به کارنامه‌ خود نگاه دوباره‌ای کرده و خدا را در نظر بگیرند.

۵. معاونت فرهنگی-دانشجویی و ریاست دانشگاه فسا باید در اسرع وقت درباره‌ نحوه‌ هزینه‌کرد بیش از ۳۵۰ میلیون تومان بودجه‌ فرهنگی دانشگاه فسا (با سهم بیش از ۸۵ میلیون تومان برای فعالیت مستقیم تشکل‌ها و دیگر نهادهای فرهنگی دانشجویی) در سال ۹۷ که طبق اظهارات مقامات رسمی ۱۰۸ درصد از آن محقق شده است شفاف‌سازی نمایند. به راستی سهم دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی از این مبلغ چقدر بوده است؟! باید از آقای دکتر محبی پرسید که آیا همچنان قصد دارند جای پاسخ‌گویی به موارد بی‌شماری از این دست به مواخذه‌ دانشجویان به جرم لایک کردن پست‌های اینستاگرامی صفحه‌ی رسمی انجمن اسلامی دانشجویان و چک کردن عبور و مرور دانشجویان به دفتر این تشکل بپردازند؟! و آیا آقای دکتر اژدری همچنان قصد دارند به جای بررسی پرونده‌ ناتمام سرقت از دفتر سابق انجمن اسلامی دانشجویان انرژی نیروهای حراست دانشگاه‌ را صرف شناسایی دانشجویان تحصن کننده نمایند؟!

نهایتا آن‌چه باقی می‌ماند دردهای بیشمار و غیرقابل بازگوی دیگری است که به ملاحظات مختلف از بیان آن‌ها معذوریم. اگر چه تمامی موارد و نکات لازم را به دستگاه‌های نظارتی و نهادهای بالادستی مستنداً گزارش و گوشزد کرده‌ایم، در صورت ضرورت و جهت اطلاع عموم دانشجویان اقدام به انتشار موارد مذکور خواهیم نمود.

«اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

انتهای پیام/


نظرات بینندگان