کد خبر: ۱۳۵۱۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۸

دلیل اختلاف چشمگیر قیمت گوشت از مبدا تا مقصد چیست؟ / دلال‌ها گوشت را ۴۵ هزار تومان گران کردند

با وجود گلایه مندی دامداران از انباشتگی دام در واحد‌های دامداری و افت محسوس قیمت، اما قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها همچنان بالاست.
 سال گذشته در پی نوسان نرخ ارز، بسیاری از قاچاقچیان اقدام به خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور کردند که همین امر زمینه را برای کمبود و التهاب قیمت در بازار فراهم کرد و کار را به جایی رساند که مسئولان در شرایط بحران ارزی و جنگ اقتصادی اقدام به واردات بی رویه گوشت کردند که این امر علاوه بر خروج‌ارز زمینه را برای نابودی تولید داخل فراهم کرد.

آمارها نشان می دهد که امسال به سبب شرایط مساعد مرتع و بارش های مناسب، تولید دام سبک و سنگین در حدی است که بسیاری از دامداران از انباشتگی دام در واحدهای دامداری گلایه مند هستند و همواره خواهان تدابیری همچون صادرات برای رفع معضل کنونی هستند که در مقابل رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است که داشته های فعلی تنها جوابگوی نیاز بازار است و صدور مجوز صادرات دام هر چند محدود می تواند بر تلاطم بازار گوشت دامن بزند.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که بنابر آمارهای مختلف از میزان انباشتگی دام در استان های مختلف انتظار می رفت که قیمت گوشت برای مصرف کننده افت محسوسی داشته باشد که متاسفانه علی رغم کاهش قیمت دام، نرخ گوشت در قصابی ها همچنان بالاست و هر یک از فروشندگان دلایلی برای این گرانی ها مطرح می کنند که با این وجود جای این سوال مطرح است که گره کور گرانی گوشت قرمز چه زمانی باز خواهد شد؟

بسیاری از مسئولان بر این باورند امسال با وجود شرایط مساعد مرتع و افزایش تولید، قیمت دام زنده نسبت به ماه های ابتدای سال بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش یافته که با این وجود اختلاف قیمت از مبدا تا مقصد همچنان بالاست و به نظر می رسد طراحی اپلیکیشن فعلی مبنی بر عرضه روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ راس دام در تهران و توزیع به اتحادیه بسته بندی به منظور کاهش دست واسطه گران و دلالان می تواند در کاهش قیمت گوشت در بازار تاثیر‌بسزایی داشته باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت انباشت دام در واحدهای دامداری و راهکارهای کاهش دام و کنترل قیمت در بازار با خبر شویم:

روند نزولی قیمت گوشت قرمز در بازار/طراحی اپلیکشن عرضه مستقیم گوشت دست واسطه گران و دلالان را کوتاه می کند

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکل خاصی در جابه جایی دام وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر عرضه دام طبق روال در حال انجام است و مشکل خاصی در جابه جایی دام به تهران وجود ندارد چرا که بخشی از گوشت مصرفی از اطراف تامین و توزیع می شود‌.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت در بازار رو به کاهش است، افزود: با توجه به شرایط مساعد عرضه، پیش بینی می شود که قیمت گوشت گوسفندی به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان برسد.

قندالی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک زنده در عمده فروشی ها را ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در تک فروشی ها با نرخ های بالاتر عرضه می شود که مورد ملاک ما نیست.

رئیس سازمان امور عشایر از اُفت ۱۰ هزار تومانی قیمت دام زنده نسبت به ۲ ماه اخیر خبر داد و گفت:  قیمت گوشت در خرده فروشی ها در سایه سودجویی عوامل واسطه و دلال همچنان بالاست.

دلیل اختلاف چشمگیر قیمت گوشت از مبدا تا مقصد چیست

وی با انتقاد از این مسئله که اختلاف قیمت گوشت از مبدا تا مقصد بالاست، بیان کرد: البته در برخی شهرستان ها و مراکز استان قیمت دام از محل پرورش تا فروش تفاوت چندانی ندارد و تنها در کلانشهرها و تهران اختلافاتی وجود دارد.

وی عرضه مستقیم دام به کشتارگاه را راه حل کنترل قیمت در بازار برشمرد و گفت: عشایر برای کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان بخشی از دام خود را به طور مستقیم به کشتارگاه ها تحویل می دهند که این امر در به حداقل رساندن فاصله تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا امکان طراحی اپیلیکشن برای عرضه مستقیم گوشت وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری تشکل ها و اتحادیه های بسته بندی مذاکراتی داشتیم تا روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ راس دام در تهران عرضه کنند و مقدمات این کار فراهم شده است تا با توزیع مستقیم علاوه بر کوتاه شدن دست واسطه ها و دلالان، سود به جیب عشایر برود.

انباشت دام در تمامی استان ها مازاد بر نیاز کشور است/انباشت بیش از ۶۰ هزار راس گوساله پروار شده در واحدهای دامداری

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از انباشت دام در واحدهای دامداری اظهار کرد: بنابر آخرین آمار انباشت دام در تمامی استان ها مازاد بر نیاز بازار است.

وی افزود: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، هزینه نگه داری بسیار بالاست که این امر بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

سلطانی درباره آخرین پیگیری ها پیرامون صادرات مازاد دام بیان کرد: با وجود پیگیری های مکرر اتحادیه از مسئولان ذی ربط، هنوز به نتیجه ای در این خصوص نرسیدیم.

وی افزود: موضوع انباشت دام از واحدهای دامداری باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت صادرات مشکلی برای تنظیم بازار پیش نیاید.

سلطانی صادرات دام زنده مازاد بر نیاز کشور را سوپاپ قابل اطمینانی دانست و گفت: مازاد دام کشور باید به بازارهای هدف صادر شود تا به تولیدکننده و بازار داخل آسیبی وارد نشود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: اگرچه آمار مختلفی از انباشت دام در واحدها مطرح است، اما آخرین برآوردها نشان می دهد که بیش از ۶۰ هزار راس دام گوساله پروارشده بالاتر از وزن واقعی در دامداری ها موجود است.

وی خرید تضمینی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش انباشت دام در واحدهای دامداری برشمرد و افزود: تامین کنندگان می توانند با خرید مازاد و ذخیره سازی گوشت می توانند از انباشت دام در واحدهای دامداری بکاهند.

دلیل اختلاف چشمگیر قیمت گوشت از مبدا تا مقصد چیست
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری در واحدهای دامداری گفت: با وجود آنکه ازدیاد تراکم دام در واحدهای دامداری منجر به شیوع بیماری های مختلف می شود، اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است، در حالیکه استمرار این روند ممکن است منجر به اشاعه بیماری در واحدهای دامداری شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گوساله زنده از ۴۱ هزار به ۲۵ هزار تومان رسیده است، بیان کرد: این در حالی است که قیمت گوشت در خرده فروشی ها همچنان بالاست و علی رغم کاهش قیمت دام، نرخ گوشت افت محسوسی در بازار نداشته است.

وی قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر گوشت با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود که هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

سلطانی ادامه داد: در شرایط فعلی تحریم، مسئولان متولی تنظیم بازار اقدام به ذخیره سازی کالا کنند تا در موقع لزوم عرضه شود.

ضرورت صادرات ۲۰ هزار راس گوساله پروار شده/واردات ۳ برابری گوشت بیش از نیاز بازار

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه وضعیت صنعت دامداری کشور در بحران به سر می برد، اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر ۳۶۰ هزار راس دام سنگین و سبک در واحدهای دامداری انباشت شده است.


وی افزود: با وجود آنکه ۹۵ درصد گوشت مورد نیاز در داخل تولید می شود، واردات بی رویه گوشت مازاد بر نیاز مصرف طی ماه های اخیر ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می کند.


مقدسی ادامه داد: استمرار واردات بی رویه گوشت موجب شده دامداران دوره بعد گوساله نریزند.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات بی رویه گوشت قرمز منجر به خروج ارز از کشور می شود، بیان کرد: سال گذشته که کشور دچار جنگ‌اقتصادی شد، مسئولان ذی ربط اقدام به واردات بی رویه گوشت کردند که این امر موجب شد گوشت روی دست تولیدکنندگان باقی بماند.
وی با تاکید بر صادرات مازاد دام به بازارهای هدف گفت: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، مسئولان ذی ربط باید مجوز صادرات ۲۰ هزار راس گوساله بالای ۵۰۰ کیلو را بدهند تا دامداران از بحران فعلی خارج شود.


رئیس انجمن صنفی گاوداران قیمت تمام شده هر کیلو گوساله را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو گوساله زنده با نرخ ۲۵ هزار تومان فروخته می شود‌.


به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده از ۳۹ هزار تومان ابتدای سال به ۲۵ هزار تومان کاهش یافته که این امر بیانگر زیان ۶ هزارتومانی دامداران در فروش هر کیلو دام است.


مقدسی با اشاره به اینکه ۳ برابر نیاز کشور گوشت وارد شده است، تصریح کرد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری انتظار می رود هر چه سریع تر به داد دامداران برسند، در غیر این صورت تولید داخل در ورطه نابودی قرار می گیرد.

۳ راهکار وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش انباشت دام/انباشت ۱۴۰ هزار راس دام‌ سبک در تهران

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت محسوس قیمت دام سنگین در بازار خبر داد و گفت: با توجه به انباشت چشمگیر دام در واحدهای دامداری، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی مبنی بر محدودیت واردات، خرید تضمینی یا صادرات دام را به وزارت صنعت داده است.


وی افزود: با وجود انباشتگی دام و وضعیت مساعد تولید، قیمت گوشت در خرده فروشی ها همچنان بالاست که این امر با واکنش شدید مصرف کنندگان روبرو شده است. بنابر آخرین آمار سازمان دامپزشکی از انباشت ۱۴۰ هزار راس دام سبک در تهران خبر داده است.


رئیس شورای صادرکنندگان کشور قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را ۲۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد.


به گفته وی، با وجود مرتع های مناسب جمعیت دام سبک در واحدهای دامداری به حدی رسیده که با انبوه دام در بخش سبک و سنگین روبرو هستیم‌.


این مقام مسئول قیمت هر کیلو لاشه دام سنگین را ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و لاشه دام سبک ۷۰ هزار تومان در عمده فروشی ها اعلام کرد.


پوریان در پایان تصریح کرد: بنابر آمار تعداد دام هایی که از مرز ۴۰۰ کیلوبالا رفت به مرز ۵۰ درصد رسید که این امر نشان می دهد دامداران با مشکلات متعددی رو به رو هستند‌.

با وجود انبوه دام و مازاد عرضه بر تقاضا انتظار می رود متولیان امر تدابیری بیندیشند تا ضمن جلوگیری از شیوع بیماری و مشکلات متعدد برای دامداران، قیمت گوشت متناسب با دام زنده در بازار توزیع شود تا مصرف کنندگان هم از حیث افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از شرایط مساعد مرتع و علوفه بهره برند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸
0
کاری که قبلا تعاونی ها انجام می دادند حالا هم باید انجام دهند
اگر تعاونی فرهنگیان و کار مندان و اتکا گوشت گرم توزیع کنند
دست واسطه های بی انصاف کوتاه می شود