کد خبر: ۱۳۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
با حضور عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری افتتاح شد:

اولین کلینیک حقوق کودک در شیراز

عضو شورای شهر شیراز گفت: فارس دهمین استان کشور محسوب می‌شود که کلینیک حقوق کودک در آن راه‌اندازی شده است.

به گزارش شیرازه، با حضور عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، اولین کلینیک حقوق کودک در فرهنگسرای شهروندی شهرداری شیراز افتتاح شد.

در آئین افتتاحیه این کلینیک، لیلا دودمان، عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه فارس دهمین استان کشور محسوب می‌شود که کلینیک حقوق کودک در آن راه‌اندازی شده است، هدف از راه اندازی این کلینیک را ارتقاء آگاهی جامعه و کاهش خشونت علیه کودکان، آموزش به همه گروه‌ها و افراد جامعه و آموزش به اولیایی که حقوق کودک آنها تضییع شده و در نهایت آموزش به گروه‌های هدف دانست و گفت: به زودی زیرساخت‌های راه اندازی کلینیک حقوق کودک در فرهنگسرای علوی و دیگر فرهنگسراهای شهرداری شیراز نیز فراهم خواهد شد.

دودمان با بیان اینکه آموزش‌ها توسط اساتید دانشگاه، سازمان‌های مردم نهاد و وکلا و قضات ارائه خواهد شد، گام دوم در در این مسیر را راه اندازی مدارس حقوق کودک دانست و اظهار داشت: در مدارس حقوق کودک که به شکل فصلی برگزار می‌شود، قضات و وکلا در ارتباط با حقوق کودک آموزش‌هایی را طی خواهند کرد تا به بزه کودکان به عنوان یک جرم نگاه نکنند.

وی هدف از راه‌اندازی مدارس حقوق کودک را نگاه جدید وکلا و قضات به بزه کودک و مجازات کودکان بزهکار را با حکم‌های جایگزین دانست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه برگزاری اولین مدرسه حقوق کودک در فروردین سال آینده در شیراز مد نظر است، گفت: در این مدارس، اساتید معرفی شده از سوی وزارت دادگستری وظیفه آموزش را به گروه قضات و وکلا عهده دار هستند.

در ادامه، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، یکی از برجسته‌ترین مسائل حقوق شهروندی را حقوق کودک دانست که همچون هاله‌ای باید کودکان را در درون خود بگیرد و آنها را مورد حمایت قرار دهد ودراین راستا باید این سازو کارها فراهم شود.

اولین کلینیک حقوق کودک در شیراز

دکتر محمود عباسی یکی از بهترین سازو کارهای ایجاد حقوق شهروندی کودکان را کلینیک‌های تخصصی حقوق کودکان دانست که به عنوان آخرین دستاورد علمی حقوق کودکان مطرح و یکی ازبهترین گزینه‌ها برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

به عقیده وی، بهترین گزینه برای ایجاد این کلینیک‌ها، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هستند که می‌توانند برنامه‌های راهبردی این کلینیک را که شامل آموزش، مشاوره و ترویج حقوق شهروندی کودک می‌شود را به مرحله اجرا بگذارند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: اگر اعتقاد داریم که محور توسعه پایدار انسان سالم است و انسان سالم هم کسی است که از سلامت روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار است، در پرتو این نگاه، همه چیز حول محور انسان سوق پیدا می کند و انسان هم موجودی ذاتا داراری کرامت است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ضمن تصریح بر اینکه محور کرامت انسانی را در اخلاقیات و حقوق بشر باید جستجو کرد، گفت: وقتی از شهر ترمیمی سخن می گوئیم، به یک نگاه مشارکت آمیز می رسیم که همه شهروندان در آن سهیم هستند.

به عقیده وی، شهر ترمیمی، شهری است که به محض اینکه کوچکترین خللی به ساکنان یا حتی زیرساخت های آن وارد شد، همه احساس وظیفه می کنند و چون احساس می کنند به فرهنگ و تمدن و شهرشان آسیب وارد شده، برای برطرف کردن آن همه به صحنه می آیند.

عباسی یکی از برجسته ترین حقوق شهروندی را حقوق کودک دانست و تصریح کرد: در بسیاری از استان ها کلینیک های حقوق کودک در فرهنگسراها و سراهای محله راه اندازی شده اند و برنامه های راهبردی مثل مشاوره، آموزش، معاضدت و ترویج حقوق شهروندی را در این مراکز شاهد خواهیم بود.

به گزارش شیرازه، در پایان این جلسه، اولین کلینیک حقوق کودک فارس در پارک شهروند شیراز افتتاح شد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان