کد خبر: ۱۳۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
خزان تولید ملی در آستانه چهارمین سالروز تصویب برجام؛

تعطیلی یکی دیگر از صنایع قدیمی استان فارس/ کارخانه بزرگ آزمایش مرودشت به کاهدان تبدیل شد!

کارخانه آزمایش که در سال‌های گذشته به واسطه تولید انبوهی که داشت برکت بسیاری برای خانواده های استان و شهرستان مرودشت بود چند سالی است به انباری برای نگهداری کاه و یونجه تبدیل شده است. این در حالی است که مدیران این مجموعه آگهی فروش این مجموعه را نیز منتشر کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ یکی از ثمرات بد رکود، تعطیل‌شدن معروف‌ترین برندهای اقتصادی کشور است که نام‌شان با زندگی همه ایرانیان عجین شده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد تعطیل شدن این برندها به بیکار‌شدن حدود یک میلیون نفر در چهار سال گذشته انجامیده است. هر روز شاهد تعطیلی یک کارخانه هستیم و گویا داستان تعطیلی برندهای قدیمی و پرسابقه در اقتصاد ایران تمامی ندارد. در چند سال اخیر، شاهد تعطیلی بیش از ۳۰ برند و کارخانه بوده‌ایم؛ کارخانه‌های معروف و قدیمی که سال‌هاست تولید می‌کنند اما به‌دلیل رکود و ورادات بی‌رویه، این روزها ورشکسته شده‌اند و نتوانستند بازپرداخت هزینه‌ها و تسهیلات بانکی را سر موعد ارائه دهند. ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران‌چوب فقط بخشی از کارخانه‌های مهم کشور است که در چند سال گذشته کرکره خود را پایین کشیدند.

گزارش نگران کننده از کارخانه بزرگ آزمایش در شیراز/فعلا کاه و یونجه در آنجا نگهداری می شود!

انگار داستان تعطیلی برندهای قدیمی و پرسابقه اقتصاد ایران در دولت تدبیر و امید تمامی ندارد و تقریبا می‌توان گفت که در چهار سال گذشته عادت کرده‌ایم که هر روز خبر تعطیل شدن یکی از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور را بشنویم.

دولت روحانی رکورددار تعطیلی برند‌های مشهور ایرانی!
 این اتفاقات در شرایطی طی چهار سال گذشته رخ داد که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که با رئیس جمهور شدن حسن روحانی و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران به ویژه در بخش تولید در چنین وضعیتی قرار بگیرد.

گزارش نگران کننده از کارخانه بزرگ آزمایش در شیراز/فعلا کاه و یونجه در آنجا نگهداری می شود!

روحانی در شرایطی توانست در 24 خرداد 92 و با رای 51 درصد از شرکت کنندگان در انتخابات، رئیس دولت دوازدهم شود که وعده گشایش اقتصاد ایران را در 100 روز داده بود و امیدوار بود که با توفیق در مذاکرات هسته‌ای وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد. اما نه تنها در این چهار سال وضعیت معیشتی مردم بهتر نشد، بلکه اقتصاد ایران به چنان رکودی دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نمونه آن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است. یکی از ثمرات این رکود تعطیل شدن معروف‌ترین برندهای اقتصادی کشور است که نامشان با زندگی همه ایرانیان عجین شده است. آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد که تعطیل شدن این برندها به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است.

آزمایش
 می توان گفت روزگاری آزمایش معروف ترین برند استان فارس در سطح ملی بوده است. هنوز هم در خانه اغلب خانواده‌های ایرانی حداقل یک محصول از کارخانه آزمایش وجود دارد، محصولاتی که روزگاری به دلیل ایرانی بودن و تولید داخل کشور با استقبال زیادی همراه بود، اما امروز این برند پس از 6 دهه برای همیشه تعطیل و با اخراج تمام کارگران خود، این کارخانه در مرودشت عملا به سوله ها و محلی برای نگهداری کاه و یونجه تبدیل شده است!

گزارش نگران کننده از کارخانه بزرگ آزمایش در شیراز/فعلا کاه و یونجه در آنجا نگهداری می شود!

اولین اعتراض
 ۲۸ آذر ۱۳۹۱ کارگران آزمایش مرودشت در یک اعتراض شدید به وضعیت مدیریتی کارخانه و دریافت نکردن حقوق معوق هفت ماهه خود، وارد دفتر مدیر عامل شرکت شدند.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با تابناک درباره اعتراض کارگران گفت: اعتراضات کارگران که از سه سال پیش و در پی مشکلات عدیده کارخانه آغاز شده، دیروز و امروز جدی‌تر شده است و امروز نزدیک ساعت ۱۰، کارگران معترض بدون هماهنگی وارد دفتر مدر عامل شرکت شده‌اند.

این مقام آگاه درباره درخواست کارگران با اشاره به دریافت نکردن حقوق معوق خود در هفت ماه اخیر گفت: همچنین کارگران به وضعیت اداره کارخانه معترضند و بر این باورند مدیرانی که برای اداره کارخانه منصوب می‌شوند، قصد تولید ندارند و به دنبال فروش اموال و ماشین آلات و امکانات کارخانه هستند.

گزارش نگران کننده از کارخانه بزرگ آزمایش در شیراز/فعلا کاه و یونجه در آنجا نگهداری می شود!

وی اذعان دارد: از نظر کارگران، انتصاب مدیران و عزل و نصب‌های پیاپی در هیأت مدیره در این کارخانه، تنها برای خرید زمان است تا در نتیجه اعتراضات کارگران به نتیجه نرسد.
این مقام آگاه گفت: پس از آن که یکی از اعضای هیئت مدیره با کارگران صحبت کرده و توضیحاتی به آن‌ها داده است، ایشان متقاعد نشده و در نتیجه به این تصمیم رسیده‌اند که باید به سراغ سهامداران اصلی بروند و بیشتر مشکلات را از ناحیه این افراد دانسته‌اند؛ بنابراین، قرار است این کارگران فردا در جلوی ساختمان هلدینگ پیام ـ که آزمایش یکی از زیر مجموعه‌های آن است ـ تجمع اعتراض‌آمیز کنند.

مشکلات کارخانه آزمایش و اعتراض‌های کارگران تنها مربوط به کارخانه تهران نیست، بلکه در واحد شیراز نیز کارگران در تجمع‌های اعتراضی، بارها درخواست‌های خود را از اعضای هیأت مدیره مطرح کرده‌اند.

نیک منش، رئیس شورای اسلامی کارخانه مرودشت، در تأیید این رویدادها نیز گفت: ما بارها در نشست‌های متعدد در وزارتخانه با وزیر و معاونان شرکت و مشکلات را بازگو کرده‌ایم. هم‌اکنون از چهار عنصر اساسی مدیریت، سرمایه در گردش، تجهیزات و نیروی انسانی، کارخانه از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کامل برخوردار است، ولی درباره مدیریت و سرمایه مشکلات عدیده ای هست.

وی با اشاره به مشکلات مدیریتی گفت: تزلزل در مدیریت و رویکردهای متفاوت مدیرانی که عزل و نصب می‌شوند، و تغییرات پی در پی مدیریتی، یکی از مشکلات اصلی کارخانه است.

نیک منش با اشاره به تعطیلی چهار ماهه کارخانه مرودشت، گفت: ده ماه است که کارگران ما حقوق دریافت نکرده‌اند و سفره کارگران ما خالی است. در سال ۹۱ حتی یک ریال به کارگران پرداخت نشده است. ما تایید نمی‌کنیم که مشکلات کارخانه از زبان رسانه‌های خارجی گفته می‌شود، ولی هر کسی یک آستانه تحمل دارد و اکنون آستانه تحمل کارگران ما صفر است. متأسفانه مشکلات ما به هیچ عنوان پیگیری نمی‌شود.

وزیر صنعت در آزمایش
1394/02/10 وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه آزمایش مرودشت بازدید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: کارخانه آزمایش مرودشت باید به طور کامل نوسازی شود و یک یا چند خط تولید جدید به مجموعه اضافه شود.

محمدرضا نعمت زاده تصریح کرد: آزمایش یکی از واحدهای تولیدی خوب کشور بود که باید با محصولات جدید و افزایش تولیدات به اقتصاد منطقه و اشتغال زایی کمک نماید.
نعمت زاده تصریح کرد: در هفته آینده در تهران جلسه ای گرفته می شود و در آن پیرامون آزمایش هم تصمیم گیری می شود.

خصوصی سازی بلای جان آزمایش
در این دیدار نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد بیان کرد: کارخانه آزمایش در گذشته به چندین کشور دنیا صادرات داشته و نسبت به بسیاری از برندهای کشور که امروز بازار را اشغال کرده اند پیشرو بوده است  ولی متاسفانه این کارخانه در مرحله خصوصی سازی به گروهی واگذار شده است که توانایی انجام این کار را نداشته و شاید اصلا صنعتی نبوده اند و این گروه بر روی شرکت های زیادی دست گذاشته و وام های زیادی از سیستم بانکی دریافت کرده و بدهی های زیادی به نهادهای مختلف دارند.

محمد مهدی برومندی خاطر نشان کرد: از سال 91 بیش از 50 جلسه با نهادهای مختلف پیرامون آزمایش داشتم و مهندس صالحی نیا معاون وزیر صنعت و معدن 10 مرتبه در آزمایش حضور یافته اند و چهار جلسه پیرامون این موضوع با نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت داشته ام.

برومندی افزود: گروه مذکور توان انجام کار در آزمایش را ندارد و هر شش ماه یک بار مدیر عامل و هیات مدیره عوض می کنند.

وی خواستار واگذاری این کارخانه به بخش دولتی شد و بیان داشت: در اینجا یا باید هیات حمایت دولتی شکل بگیرد یا یک گروه قوی با یک محصول و برند جدید ورود پیدا کند و یا خود این گروه شروع به کار نمایند.

کارگران کارخانه آزمایش با توجه به تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق شان از مسئولان کارخانه نزد وزیر گلایه کردند.

به دنبال درج این خبر در رسانه ها روابط عمومی آزمایش متن جوابیه ای را در اختیار رسانه ها گذاشت:




وعده سال 98
25 اسفند سال 97 خبرگزاری دولتی ایرنا درحالی به نقل از فرماندار شهرستان مرودشت خبر داد : با توجه به تهاتر صورت گرفته و پرداخت بدهی های کارخانه آزمایش، این واحد صنعتی مستقر دراین شهرستان در سال 98 فعال خواهد شد.

 رهام پیکری در نشست فرمانداران استان با استاندار فارس افزود: این کارخانه در سال آینده با اشتغالزایی برای 2 هزار نفر فعال خواهد شد.

انبار احتکار میوه!
۱۷ فروردین ۱۳۹۸، مدير كل تعزيرات حكومتي استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: پس از انتشار تصويري در فضاي مجازي كه نشان مي داد در انبار كارخانه آزمايش در شهرستان مرودشت نسبت به احتكار پياز اقدام شده است با حضور ماموران تعزيرات و نهادهاي امنيتي انبارهاي اين كارخانه بازديد شد.
وي بيان كرد: هيچ مدركي كه نشان دهد احتكار صورت گرفته تاكنون ثبت نشده است اما شواهدي وجود دارد كه نشان دهنده اين است كه طي دو تا سه ماه قبل نسبت به انبار كردن ميوه در اين مكان اقداماتي صورت گرفته است.

پایان تلخ!
 حال خبر می رسد مدیران کارخانه همه ساختمان‌ها و سالن‌های تولیدی شرکت آزمایش مرودشت را برای فروش به مزایده گذاشته‌اند.

آن طور که فرماندار ویژه مرودشت می گوید کارخانه آزمایش به صورت کامل منحل و تعطیل شده است.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از روند فروش کارخانه آزمایش می‌گوید: مسئولان کارخانه هیچ اطلاع و خبری مبنی بر فروش کارخانه آزمایش در اختیار من قرار نداده اند.

رهام پیکری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در ماه های گذشته جهت احیا مجدد کارخانه مقرر شد که سرمایه گذار آن را احیا کند، می افزاید: اما این مهم مورد مخالفت مسئولان و مدیران کارخانه آزمایش در تهران قرار گرفت.

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت در ادامه با بیان اینکه مسئولان و مدیران کارخانه آزمایش چندان تمایلی جهت راه اندازی و فعالیت این مجموعه ندارند، می افزاید: فروش کارخانه توسط مدیران و مسئولان کارخانه بعید نیست.

پیکری با اشاره به اینکه شواهد و وضع محیط کارخانه آزمایش بیانگر این موضوع است که مدیران این مجموعه به هیچ وجه خواستار راه اندازی این کارخانه با سابقه نیستند، ادامه می دهد: محیط کارخانه در سال ها و ماه های گذشته توسط مدیران کارخانه تخریب شده است و دیگر محیط و وسایلی جهت فعالیت این مجموعه باقی نمانده است.

تمام سازه ها و تاسیسات مکانیکی از بین رفته 
وی می گوید: در حال حاضر هیچ فعالیتی در این مجموعه انجام نمی شود، این در حالی است که مسئولان جهت درآمدزایی، سوله های کارخانه و مجموعه آزمایش را جهت نگهداری از خدمات کشاورزی اجاره داده اند.

فرماندار ویژه مرودشت با اشاره به اینکه چند سالی است که کارخانه آزمایش تعطیل است، ادامه می دهد: هیچ دستگاهی جهت فعالیت و تولید محصولات در کارخانه آزمایش وجود ندارد، بطوری که تنها یک چهار دیواری و مکان مخروبه ای از کارخانه آزمایش در شهرستان مرودشت به جا مانده و تمام سازه های و تاسیسات مکانیکی این مجموعه از بین رفته است.

پیکری در ادامه با بیان اینکه حدود 20 روز پیش در کارگروه رفع موانع تولید استانداری فارس فرصتی به مسئولان کارخانه داده شد که بعد از یک ماه وضع کارخانه آزمایش را مشخص کنند، می افزاید: متاسفانه شنیدیم که مدیران مجموعه، کارخانه آزمایش را به فروش گذاشته اند.

 فرماندار مرودشت با اشاره به اینکه متراژ زمین کارخانه آزمایش مرودشت حدود 36 هکتار است، ادامه می دهد: مجموعه آزمایش به صورت کامل شخصی است.
وی با بیان اینکه میزان بدهی کارخانه آزمایش به بانک ملت زیاد است، می افزاید: میزان بدهی آزمایش به بانک ملت بیش از دو سوم مبلغ کل ارزش کارخانه است.

فرماندار ویژه مرودشت با اشاره به اینکه جهت حمایت از رونق مجموعه آزمایش به دنبال سرمایه گذار بودیم، می گوید: انحلال شرکت آزمایش سال ها پیش توسط اداره ثبت شرکت ها اعلام شد و در همین راستا یک نفر جهت تولید کامبین در این مجموعه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه با هدف پرداخت بدهی معوقه بخش عمده این کارخانه را به مزایده گذاشته اند، ادامه می دهد: اما متاسفانه باز هم حقوق و  معوقات کارگران را به صورت کامل پرداخت نکردند.

پیکری در ادامه با بیان اینکه مسئولان مطالبات حدود 70 کارگر کارخانه را پرداخت نکردند می افزاید: طبق پیگیری هایی که با شورای تامین انجام دادیم، بدهی حدود 25 کارگر پرداخت شد اما بدهی مابقی کارگران هنوز توسط مسئولان کارخانه پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بدهی مجموعه آزمایش به کارگران رقمی بالغ بر 5 میلیارد تومان است، می گوید: میزان مطالبه کارگران حدود 60 الی 250 میلیون تومان است.

پیکری با بیان اینکه کارخانه آزمایش مرودشت در سال های گذشته به حدی نابود شده است که راه اندازی آن غیر ممکن است، می افزاید: اما مسئولان کارخانه مدعی راه اندازی و فعالیت مجدد آن بودند.

آزمایش سال ها پیش تعطیلی مجموعه خود را اعلام کرد
رئیس شورای اسلامی کار استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه تعطیلی کارخانه آزمایش مرودشت در سال های گذشته باعث شده این مجموعه به مخروبه تبدیل شود، می گوید: کارخانه آزمایش سال‌ها پیش تعطیلی مجموعه خود را اعلام کرد.

مهرزاد مویدی تصریح می کند: اگرچه همواره بیشتر افراد در تلاشند تا مشکلات کارخانه ها را به کارگران تعمیم دهند اما کمتر کسی مشکل مدیریتی کارخانه ها را مورد بحث قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر کارخانه های مشکل دار با مشکلات مدیریتی مواجه هستند می گوید: این در حالی است که کارخانجاتی مانند روغن نباتی و آبیاری فارس، باوجود برگزاری چندین جلسه جهت تسویه طلب معوقات کارگران، اما متاسفانه پس از گذشت چند روز شاهد افزایش تجمعات و به تعویق افتادن حقوق کارگران هستند.

مویدی با اشاره به اینکه مدیران کارخانه ها پس از گرفتن تسهیلات از مسئولان دیگر کاری به کارگران ندارند، بیان می کند: این در حالی است که کمیسیون کارگری جلسات متعددی را برای پرداخت حقوق کارگران مجموعه ها برگزار کرده است.

پایان کارخانه بزرگ آزمایش /فعلا کاه و یونجه در آنجا نگهداری می شود!

کارگران هنوز حقوق و سنوات خود را دریافت نکردند
دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان مرودشت هم در ادامه با بیان اینکه حدود 60 نفر از کارگران کارخانه آزمایش مرودشت هنوز حقوق و سنوات خود را دریافت نکرده اند، می گوید: میزان بدهی مجموعه کارخانه آزمایش به سازمان و ارگان هایی مانند دارایی و تامین اجتماعی حدود 22 میلیارد تومان است.

نور علی عباسی با اشاره به اینکه مقرر شد مجموعه آزمایش مجدداً راه اندازی شود، می افزاید: فعالیت دوباره آزمایش یک دلخوشی و انگیزه برای مردم و قشر کارگر شهرستان مرودشت ایجاد می کرد که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان مرودشت با بیان اینکه میزان بدهی مجموعه آزمایش به کارگران حدود 5 میلیارد تومان است، ادامه می دهد: با روی کار آمدن اصل 44 قانون اساسی روند فعالیت مجموعه آزمایش نزولی شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کارگران کارخانه آزمایش بعد از تعطیلی این مجموعه بیکار شده اند، می افزاید: حدود یکهزار نفر به صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت می کردند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه بیشتر تجهیزات این مجموعه را فروختند، می گوید: متاسفانه بسیاری از تجهیزات این کارخانه توسط دادگستری مصادره شد و نمی تواند جای طلب کارگران را بگیرد.
  تراژدی تعطیلی کارخانه ها در استان فارس یکی پس از دیگری انجام می شود. آزمایشی که روزگاری محل درآمدی برای بسیاری از خانواده های استان بود، حالا مدیران آن جهت تسویه بدهی هایشان به دنبال فروش آن هستند.

 
 


نظرات بینندگان