کد خبر: ۱۳۵۲۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر عزل و نصب‌ها در اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ، در حوزه مالی متمرکز بوده است. نجفی در مدت کوتاهی افرادی از نزدیکان خود را در این سمت‌ها منصوب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، نه نارضایتی‌های فرهنگیان فارس فریادرسی دارد و نه حاشیه‌های آموزش و پرورش استان، پایانی. ظاهراً ماجرای این حاشیه‌ها به تهران نیز رسیده و مدیران وزارتخانه صدای نارضایتی‌ها را از فارس شنیده‌اند، اما فکری برای تغییر و چاره‌ای برای تدبیر حالِ ناخوشِ فرهنگیان فارس نمی‌‌کنند! وقتی می‌پرسیم چرا؟ می‌گویند پای حمایت دو سه نماینده از مدیرکل در میان است!

چند هفته پیش وقتی به علی اکبری، نماینده شیراز، به خاطر حمایت‌هایش از مدیرکل آموزش و‌ پرورش فارس انتقاد شد، با ناراحتی گفته بود که ۴ گزینه اول نمایندگان استان، افراد دیگری بوده‌اند اما وزیر هیچ کدام از آنها را نپسندیده و کار به جایی رسیده که فعالیت اداره‌‌کل آموزش و پرورش استان عملاً مختل شده‌ بوده؛ تا بالاخره عسکر نجفی را منصوب ‌کرده‌اند!

جناب آقای استاندار !در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟
 
هفته‌ای نیست که مدیریت آموزش و پرورش در فارس، حاشیه‌ای به خود نبیند. 
ماه گذشته، خبر برکناری مدیر باشگاه فرهنگیان شیراز در بعضی گروه‌های فضای مجازی منتشر شد، که البته صحت داشت. مدیر این مجموعه که چهره‌ای خوشنام بود، در مدت مدیریت خود بر باشگاه فرهنگیان کارنامه‌ای قابل قبول به جا گذاشت؛ باشگاه فرهنگیان شیراز در میان نمونه‌های مشابه خود در کشور به جایگاه بسیار خوبی رسید و فرهنگیان شیرازی از کیفیت خدمات در این مجموعه رضایت داشتند. پس علت عزل چه بود؟

پیگیری های خبرنگار پایگاه خبری «این‌صدا» نشان می‌دهد در این برکناری، پای یکی از نمایندگان حامی مدیرکل در میان است. اما چرا؟

ظاهراً هزینه غذای میهمانان شرکت‌کننده در مراسم ترحیم مادر زن آقای نماینده، بالغ بر ۲۷ میلیون تومان بوده اما او از تسویه بدهی خود سر باز می‌زده است! با سماجت و پیگیری‌های مدیر باشگاه فرهنگیان شیراز، بالاخره بعد از حدود یکسال آن بدهی تسویه می‌شود اما این موضوع به مذاق آقای نماینده خوش نمی‌نشیند و بی‌درنگ خواستار برکناری او از مدیرکل می‌شود. روشن است که مدیرکل نیز به آقای نماینده «نه» نمی‌گوید!
آنچه گفته شد، در حکم ِمشتی نمونه‌ی خروار بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر عزل و نصب‌ها در اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ، در حوزه مالی متمرکز بوده است. نجفی در مدت کوتاهی افرادی از نزدیکان خود را در این سمت‌ها منصوب می‌کند. نتیجه‌ی این عزل و نصب‌ها و خروجی این تغییرات جالب است!

 اسناد مالی غیرمحرمانه‌ای که از مسیر هموار تخلفات مالی در آموزش و پرورش فارس پرده برمی‌دارد

در مردادماه سال ۹۸ اداره کل آموزش و پرورش استان فارس به خرید ۸۰۰ کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی با مشخصاتی که در برگ استعلام قید شده اقدام کرده است. برای هر کسیه سیمان ۳۲۸/۱۲۰ ریال یعنی حدود ۳۳ هزار تومان فاکتور تنظیم شده، در حالیکه نرخ گران‌ترین سیمان موجود در بازار در آن تاریخ کمتر از ۱۰ هزار تومان بوده است! (سند شماره ۱)

جناب آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟
سند شماره ۱


جای دیگر، در شهریورماه امسال یک ناودانی ۶ متری با مشخصاتی که در تصویر سند دیده می‌شود، و به نظر نمی‌رسد ارزش مالی آن بیشتر از حداکثر ۱ میلیون تومان باشد، حدود ۱۴ میلیون تومان فاکتور شده؛ (سند شماره ۲) و یا در آذر ماه یک عدد کارتریج چاپگر لیزری به مبلغ ۹/۹۹۰/۰۰۰ تومان خریداری و فاکتور شده است! (سند شماره ۳)
جناب آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟
سند شماره ۲

جناب آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟
سند شماره ۳

جناب آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟
از همه غمبارتر آنکه سندی به دست «این‌صدا» رسیده که نشان می‌دهد اداره کل آموزش و پرورش فارس، پرده‌ای پارچه‌ای به مساحت حدود ۷ متر مربع خریده که قیمت خود پرده ۵۰۰/۰۰۰ تومان بوده اما برای هزینه حمل آن ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان فاکتور صادر شده است! (سند شماره ۴)


نارضایتی‌های گسترده فرهنگیان در فارس و عملکرد ضعیف نجفی در حوزه‌های مختلف مدیریتی خود، کار را به جایی رسانده که بسیاری از مدافعان دیروز مدیرکل، امروز او را رها کرده و خود به صف منتقدان وی پیوسته‌اند.


پیش از این گرایش نجفی به مسائل قومیتی، عزل و نصب‌های غیرقابل دفاع در شهرستان‌ها برای جلب نظر برخی از نمایندگان مجلس، پرهیز از مشورت و دوری از خرد جمعی و… اصلی‌ترین نقدها به مدیرکل آموزش و پرورش فارس بود، اما حالا باید حاشیه‌های مالی در این مجموعه را به لیست بلند نارضایتی‌ها و نقدها اضافه کرد.

انتظار ورود جدی استاندار به موضوع آموزش و پرورش فارس

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس بارها در واکنش‌ به نقدها به جدی نبودن او در رسیدگی به پرونده برخی مدیرانی که به نظر می‌رسد در دام حاشیه‌های مالی گرفتار شده‌اند، خط قرمز خود را مبارزه با فساد و رسیدگی فوری به تخلفات مدیران اعلام کرده است.

حال باید پرسید چرا با توجه به هشدارهای متعدد فرهنگیان دلسوز و خبرهای ناراحت کننده از وضعیت مدیریت آموزش و پرورش در فارس، جناب استاندار به این داستان ورودی مؤثر نکرده تا امروز کارد به استخوان برسد؟

از استاندار فارس انتظار می‌رود اولا بی‌ملاحظه به دلخواهِ احدی یا سفارش فردی، به موضوع تخلفات مالی در اداره کل آموزش و پرورش استان ورود کند؛ ثانیا در پاسخ به درخواست فرهنگیان برای تغییر مدیرکل، همان جدیت و تدبیری را به خرج دهد که در موضوع تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی و انتصاب مهرزاد لطفی از او سراغ گرفتیم.

جناب آقای استاندار! در آموزش و پرورش فارس چه می‌گذرد؟


واکنش آموزش و پرورش!
 
به دنبال این اتفاق و در پی انتشار مطلبی با عنوان برای خرید پرده ۵۰۰ هزار تومانی، ۳۰ میلیون تومان کرایه حمل فاکتور کرده‌اند! در یکی از پایگاه‌های خبری تحلیلی و بازنشر آن در فضای مجازی، اداره کل آموزش و پرورش فارس جوابیه‌ای منتشر کرد.

در این جوابیه آمده است: اسناد منتشر شده در آن پایگاه خبری از سامانه‌ای به نام سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که معروف به سامانه (ستاد) است اخذ شده است.

این سامانه به منظور شفاف‌سازی معاملات دولتی و جلوگیری از هرگونه فساد مالی و همچنین رعایت صلاح و صرفه دولت، ایجاد رقابت سالم در بین تأمین‌کنندگان سراسر کشور و رعایت عدالت در خرید مایحتاج نیاز‌های عمومی دستگاه‌های دولتی راه‌اندازی شده است.

این سامانه از لحاظ امنیتی در سطح بسیار بالایی طراحی‌شده تا دستگاه‌های مسئول و نظارتی با دقت بیشتری بر فرایند‌های اقتصادی دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند.

اما در خصوص اسناد اشاره شده در آن پایگاه خبری باید گفت: باتوجه به اینکه برای خرید کالا‌ها و خدمات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی از یک طرف می‌بایست برای خرید هر کالا از یک ایران کد معتبر استفاده کرد و از طرف دیگر خرید‌ها، خصوصا" در اداره کل آموزش وپرورش فارس، به صورت گروهی انجام می‌گیرد این مطلب باعث می‌شود تا امکان ثبت ایران کد برای هر کالا در یک اعلان نیاز عمومی زمان‌بر بوده و تأمین‌کنندگان کالا نیز معمولا" فرصت و توجه کافی برای پاسخگویی به بیش از یک ایران کد در یک درخواست خرید را نداشته باشند.

این نقیصه باعث می‌شود که به ناچار در این سامانه از روش لیست پیوست استفاده شود که در آن اعلان نیاز دستگاه به صورت گروهی و با یک ایران کد یک کالای همان لیست اعلام و تأمین‌کنندگان کالا نیز قیمت پیشنهادی خود برای تامین کالا رابر اساس آن لیست اعلام کنند و سیستم به صورت خودکار میانگین قیمت کالا‌های اعلام‌شده را ثبت و به خریدار اعلام کند.

بنا براین توضیحات، اسنادی که در آن پایگاه خبری منتشرشده همگی حاوی یک لیست پیوست است که اولا فقط یکی از آن کالا‌ها در صفحه اول سند درج می‌شود و ثانیا"قیمت نهایی و سرجمع کالا‌های آن لیست در صفحه اول به عنوان قیمت کالا ثبت می‌شود.

لذا همین مساله منجر شده تا کسانی که سند را رویت می‌کنند به اشتباه تصور کنند قیمت فلان کالا این مقدار است درحالی که این قیمت صرفا قیمت سرجمع فاکتور پیوست بوده که درصفحه اول آمده است.

به عنوان مثال در سند شماره یک منتشر شده در آن پایگاه یک لیست پیوست حاوی ۷ قلم کالا و در سند شماره دو، لیست پیوست حاوی ۴ قلم کالا ودرسند شماره سه، لیست پیوست حاوی ۸ قلم کالای درخواستی است که تمام مستندات هم موجود هستند.

در پایان باید گفت: این اداره کل آمادگی کامل دارد که در صورت لزوم، اسناد مورد اشاره را به مراجع قانونی ذی صلاح نیز ارائه کند ضمن اینکه همه دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات بر این سامانه نظارت و اشرافیت کامل دارند همچنین از آن رسانه و همچنین همه فعالان دیگر رسانه‌ای انتظار می‌رود قبل از انتشار اخبار و مطالب از صحت و سقم آن از منابع معتبر آگاهی یابند.



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸
0
سالها پیش مدیر دبیرستان ما را عوض کردند (سال1348)
بجه ها روی تابلوها مدرسه این مصرع را نوشتند
به جای شمع کافوری چراغ نفت می سوزد
اما
جناب شیرازه
این باشگاه از این چیزها کم بخود ندیده
افتاده مدیر قبل از افشاریان هم در دولت قبل با فشار وزرات خانه عوض کردند
ایکاش به آن هم می پرداختید
افتاده هم جلو زیاده خواهی بعضی افراد می ایستاد
چرا
غریبه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸
0
سلام آقا کجای کاریدآقای آ..... باتخلفات چند میلیاردی به راحتی رفت و به هیچکس هم پاسخگو نبود استاد دغل بازی بود کاش آقای رئیسی وقوه قضائیه ایشون بپرسند تو که یه معلم بیش نبودی این همه سرمایه رورا ازکجا آوردی فقط چندصدمیلیون درپژوهشکده معلم سندسازی کردن ،دراداره بازنشستگی ،دراردوگاه شهیددستغیب و...