کد خبر: ۱۳۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

اجرای ۲ هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری در فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از اجرایی شدن ۲ هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری تاکنون در سراسر این استان، گفت: اعتبار مصوب صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری امسال ۶۷ میلیارد تومان است.
 شهرام منتصری گفت: طی سال‌های اخیر با حمایت خیرین و مساعدت نیک اندیشان فارس بخشی از اهداف این مجموعه محقق شده و شاهد حفظ و توسعه منابع طبیعی و به دنبال آن کاهش مشکلات ناشی از آسیب‌های وارده به این عرصه‌ها بوده‌ایم.

او با اشاره به اجرای ۲۸۰۰ پروژه آبخیزداری در فارس گفت: خوشبختانه با بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود به‌ویژه توان خیرین و دوستداران منابع طبیعی در راستای حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی، گام‌های بلندی برداشته شده است.

منتصری میزان اعتبارات مصوب امسال صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در فارس را ۶۷۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: این میزان اعتبار در مقایسه با سال گذشته ۲ برابر شده است و امیدواریم همه این اعتبارات تا پایان سال جذب شده و تخصیص یابد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی در فارس، گفت: اجرای پروژه جنگلکاری در ۲۷۰ هکتار از اراضی ملی، اجرای ۴۱ پروژه آبخیزداری، اجرای طرح کاداستر در ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی، تفسیر عکس‌های هوایی و استعداد یابی و تخصیص اراضی برای اجرای پروژه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنعتی، اقدام برای کاهش سطح آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و نیز تلاش برای تغییر معیشت ساکنین اراضی جنگلی با ایجاد مشاغل جایگزین، نصب و توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق جنگلی و اجرای کمربند حفاظتی بخشی از این اقدامات است.

منتصری بیان کرد: بیشتر فعالیت‌های انجام شده در این بخش با تعامل خوب مسئولان و بهره گیری از ظرفیت نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با تاکید بر افزایش نظارت‌ها در سطوح مدیریتی و استفاده از توان نیرو‌های باتجربه زیر مجموعه‌های این سازمان، گفت: با بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای پویایی مقوله آموزش و فرهنگ سازی می‌توان شاهد توسعه پایدار در عرصه‌های طبیعی استان بود.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به ظرفیت جوامع محلی و تشکل‌های مردمی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی، گفت: همکاری و مشارکت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، بویژه در اجرای طرح‌های حفاظت مشارکتی مانند پیشگیری از وقوع آتش سوزی و جلوگیری از تخریب و کاشت در زیراشکوب درختان جنگلی، بسیار موثر بوده است.

او با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری به دلیل گستردگی اثرات و کم هزینه بودن بیش از سایر طرح‌های منابع طبیعی اهمیت دارد، لزوم استفاده از توان خیرین و حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری را یادآور شد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های آبخیزداری و گسترش همکاری با خیرین آبخیزدار، به ویژه در مناطق محروم شاهد پویایی عرصه‌های طبیعی باشیم.

قاسمی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های حوزه روابط عمومی در دوایر تابعه جهادکشاورزی، لزوم اطلاع رسانی مطلوب و گسترده را یادآور شد و نقش مجموعه روابط عمومی را در سازمان جهادکشاورزی حساس و تاثیرگذار توصیف کرد.

حجت‌الاسلام قائمی نماینده، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز موفقیت در عرصه منابع طبیعی را مستلزم ارتباط و تعامل ویژه با مردم عنوان کرد و گفت: با فرهنگ سازی و فعالیت بیشتر با تشکل‌ها و مردم بهتر می‌توان به حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها امیدوار بود.

نظرات بینندگان