کد خبر: ۱۳۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
بسته خبری شیرازه؛

سی بار تلاش برای ترور حاج قاسم در یک سال / سردار باقرزاده به آمریکایی‌ها پیشنهاد برگزاری «گودبای پارتی» داد / روایت کم نظیر از نقش سردار سلیمانی در نجات اربیل / نامه دختر شهید طهرانی‌مقدم به دختر حاج‌قاسم

رصد‌خانه «شیرازه»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 سی بار تلاش برای ترور حاج قاسم در یک سال / سردار باقرزاده به آمریکایی‌ها پیشنهاد برگزاری «گودبای پارتی» داد / روایت کم نظیر از نقش سردار سلیمانی در نجات اربیل / نامه دختر شهید طهرانی‌مقدم به دختر حاج‌قاسم

  رصد‌خانه «شیرازه»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

فاتح: بزرگترین تشییع پس از تشییع امام خمینی

در پی تشییع تاریخی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، ابوالفضل فاتح نوشت: بزرگترین تشییع پس از تشییع حضرت امام خمینی و عظیم‌ترین تشییع برای یک فرمانده نظامی در جهان. ایران به احترام فرمانده کبیرش ایستاد.

مرضیه برومند: مردم با وجود بی‌مهری‌ها پای یک "وطن‌پرست" ایستادند

مرضیه برومند با اشاره به اینکه تهدید سایت‌های فرهنگی ایران از سوی رییس‌جمهوری آمریکا از سر استیصال است، گفت: بهترین جواب به این تهدیدها، همدل و یکپارچه شدن جامعه و به رخ کشیدن فرهنگ‌مان است؛ همانطور که بسیاری از هموطنان با وجود بی‌مهری‌ها و حوادث تلخ گذشته پای ارزش‌های یک شخصیت ملی وطن‌پرست ایستادند. وی گفت: سردار سلیمانی آدم بسیار وطن‌پرستی بود و سال‌ها در میدان جنگ حضور داشت. ما در اوایل انقلاب می‌دیدیم که مقابله با امپریالیسم و دفاع از حقوق مردم فلسطین ارزش بود، اما پروپاگاندای جهانی کاری کرده که این‌ها گاهی به ضد ارزش تبدیل می‌شود، ولی بخشی از این اتفاق به نظرم به خاطر اشتباه‌هایی است که حاکمیت ما انجام داده و کم کم کاری کرد که بدنه به تفرقه دچار شد، در صورتی که اگر تاکید بر این بود که همه با هم باشند، آن هم با پذیرفتن نظرات مختلف، شرایط جور دیگری بود.

واکنش "شارون استون" به تشییع پرشور سردار سلیمانی

"شارون استون" بازیگر آمریکایی، با انتشار فیلمی از تشییع باشکوه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در صفحه توئیتر خود، نوشت: درباره این فیلم چه فکری می‌کنید؟!

سی بار تلاش برای ترور حاج قاسم در یک سال

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در جلسه فراکسیون ولایی درباره نحوه ترور شهید سلیمانی و نحوه برخورد و مقابله با آمریکایی‌ها و چگونگی انتقام توسط مسئولانی از سازمان اطلاعات سپاه توضیحاتی ارائه شد. ابوالفضل حسن‌بیگی در توضیح جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: این جلسه با حضور مسئولانی از سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد که در آن نحوه ترور شهید سلیمانی را توضیح دادند و این که ایشان در فرودگاه بغداد ترور شده است و البته که امنیت این فرودگاه در دست آمریکایی‌ها بوده همانطور که امنیت فرودگاه نجف در اختیار انگلیسی‌هاست. وی ادامه داد: طبق توضیحات ارائه شده آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته دنبال سردار سلیمانی بودند. بالغ بر سی بار در سال گذشته در ترور ایشان در مناطق مختلف برنامه‌ریزی کرده و هر بار تیرشان به سنگ خورد. این بار به صورت ناجوانمردانه در مکانی که صددرصد زیر نظر آمریکایی‌ها بود ایشان را ترور کردند و مورد هدف قرار دادند. این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که در این جلسه بر برخورد با آمریکایی‌ها تاکید شد؛ البته نوع انتقام توسط شورای عالی امنیت ملی پیش‌بینی می‌شود. طرحی که در شورا به تصویب برسد، قابلیت اجرا دارد و لازم است در این شرایط همه برای حفظ وحدت و یکپارچگی درجهت مقابله با آمریکا یکصدا باشیم.

محمدابراهیم رضایی عضو دیگر فراکسیون نمایندگان ولایی هم در توضیح این جلسه اظهار کرد: در این جلسه درخصوص کم و کیف حادثه تروریستی و برنامه‌ریزی آمریکا برای ترور شهید سلیمانی و نحوه شهادتشان توضیحاتی داده شد. وی افزود: همچنین در این جلسه به توضیحاتی درباره نحوه انتقام‌گیری توضیحاتی داده شد؛ این که مطالبه عمومی مردم گرفتن انتقام سخت از آمریکا است و آمریکایی‌ها باید بدانند تاوان سختی پس می‌دهند. اگر عکس‌العمل جدی صورت نگیرد آن‌ها مجددا برای این گونه اقدام تروریستی تحریک می‌شوند؛ لذا باید پاسخ کوبنده به آن‌ها داد و در عین حال هم وارد طراحی‌های دشمن برای ایجاد تشتت و اختلاف در جامعه نشد.

انتقاد برنده جایزه گلدن گلوب از توئیت ترامپ علیه ایران

«پاتریشیا آرکِت» برنده جایزه گلدن گلوب از توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره تهدید ایران به دلیل قرار دادن این کشور در آستانه جنگ انتقاد کرد. هفتاد و هفتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب پنج ژانویه ۲۰۲۰ (بامداد دوشنبه ۱۶ دی به‌وقت ایران) در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز، کالیفرنیا برگزار شد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این بازیگر زن آمریکایی که به عنوان بهترین بازیگر زن مکمل به عنوان برنده نهایی معرفی شد در مراسم دریافت جایزه خود گفت: در آمریکا، رئیس جمهوری در توئیت خود تهدید می‌کند که ۵۲ مرکز فرهنگی را مورد حمله قرار می‌دهد. جوانان (سربازان آمریکایی) جان خود را با سفر به سراسر جهان به خطر می‌اندازند و مردم نمی‌دانند که آیا بمب‌های آمریکا بر سر فرزندان شان فرودخواهد آمد یا نه. سی‌ان‌ان نوشت: اظهارات این بازیگر آمریکایی در حالی مطرح شده که آمریکا به دنبال حمله هوایی که به ترور (سپهبد) قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی منجر شد، هزاران سرباز بیشتر را به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است.

این رسانه در ادامه یادآورشد، عصر دیروز (یکشنبه) ترامپ بار دیگر تهدید خود را برای هدف قرار مراکز فرهنگی ایران تکرار کرد. این هنرپیشه آمریکایی که از منتقدان آشکار ترامپ و دولت اوست، گفته، از اینکه در این مکان حضور دارم مفتخرم، اما می‌دانم امشب شبی نیست که قرار باشد در کتاب‌های تاریخ به آن بازگردیم. او همچنین از مخاطبانش خواست برای داشتن جهانی بهتر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شرکت کنند.

مشاور اسد: سوریه و عراق مدیون سردار سلیمانی است

مشاور رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، ملت این کشور همواره مدیون فرمانده شهید سپاه قدس ایران است. به گزارش سانا، «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که ملت سوریه و عراق به دلیل خدماتی که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان حشدالشعبی به ملت این دو کشور در راستای مقابله با تروریسم انجام دادند، مدیون آن‌ها هستند. وی تصریح کرد که سردار سلیمانی و المهندس، صرفا شهدای منطقه نیستند بلکه شهدای حق و دفاع از حقوق ملت‌ها و عدالت در برابر ستم در سراسر جهان هستند.

توضیح وزیر بهداشت درباره همراهی سردار سلیمانی برای شکستن تحریم‌های دارو

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: سردار قاسم سلیمانی در یک و نیم سال گذشته که علیرغم ادعا‌های آمریکا که دارو و تجهیزات مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند و بیشترین فشار را بر ما و شرکت‌های دارویی که قصد فروش دارو و تجهیزات را به ما داشتند و می‌خواستند به هر مکانیزمی ما را به زانو درآورند، به شدت ما را همراهی کرد و از مسیر‌های مختلفی، حلقه تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را شکست تا ما با کمبود جدی روبرو نشویم و امیدواریم روحش با معشوقش سیدالشهدا محشور شود.

سردار باقرزاده به آمریکایی‌ها پیشنهاد برگزاری «گودبای پارتی» داد

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: من صادقانه به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنم که یک «گودبای پارتی» در منطقه هرچه زودتر برگزار کنند، چون صاعقه‌ها در پیش است. سردار محمدباقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی در گفتگو با ایسنا بیان کرد: شخصیت ارزنده و برجسته شهید دلاور حاج قاسم سلیمانی ابعاد مختلفی دارد. یکی از این خصوصیت‌ها که اکنون هم پس از شهادتش بیشتر متجلی شده ولایت‌مداری و اطاعت از امام بر حق جامعه است.

طرح سه فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا روی میز مجلس

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که طرح سه فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا که مورد توافق هر سه فراکسیون سیاسی مجلس است فردا در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد. علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی انتظار این است که مجلس قانونی را برای اقدام متقابل تصویب کند. اقدام شدیدی را مدنظر قرار دهد که بر همین اساس طرح اقدام متقابل در مقابل آمریکا با قید سه فوریت فردا (سه‌شنبه) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این طرح هم به دولت تکلیف می‌شود که اقدام مناسب و مقتضی را در برابر کسانی که آمران این جنایت بودند انجام دهد و هم قوت و قدرت مجلس ایران و پشتیبانی مالی و حقوقی و قانونی از این اقدام پیش بینی شده تا دولت دستش برای حمایت از نیرو‌های نظامی و تقویت نیرو‌های نظامی باز باشد. یوسف‌نژاد با بیان اینکه این طرح مورد توافق هر سه فراکسیون سیاسی مجلس است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح فردا با رای بالا در مجلس تصویب شود و این چیزی است که مردم از مجلس انتظار دارند.

واکنش عطاءالله مهاجرانی به حضور حماسی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی

عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: مطهر مطهرات حضور آفتابی و دریایی گرما بخش و عزت آفرین مردم است. عطاءالله مهاجری در واکنش به حضور حماسی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی نوشت: در عمری که در مدرسه‌ها گم کردم، می‌خواندیم که آفتاب و آب و آتش و زمین از جمله مطهراتند. در میکده دریای حضور مردم، آتشفشان شعله سرود و دشت سبز مواج مردم، در اهواز و مشهد و تهران و فردا در کرمان، دیدیم و خواهیم دید، مطهر مطهرات حضور آفتابی و دریایی گرمابخش و عزت آفرین مردم است. مهاجرانی همچنین عکس پروفایلش را عکسی از سردار شهید سلیمانی گذاشت.

روایت کم نظیر از نقش سردار سلیمانی در نجات اربیل

روزنامه زمان، چاپ ترکیه در هجدهم دی ۹۳ یعنی اوایل خیزش داعش برای تصرف عراق با مسعود بارزانی رییس وقت اقلیم کردستان عراق مصاحبه‌ای داشت تحت عنوان: «اربیل چگونه نجات یافت».

در بخشی از این مصاحبه، مسعود بارزانی روایتی از نقش بی بدیل سردار شهید قاسم سلیمانی در متوقف کردن یورش داعش به اقلیم کردستان ارائه می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

* ما می‌دانیم که اربیل به دست داعش در حال سقوط بود؛ چه اتفاقی افتاد که داعش نتوانست وارد شهر شود؟

بارزانی: بله همه می‌دانند که داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و بیم آن می‌رفت که شهر عن قریب اشغال شود. من پس از حمله داعش با آمریکایی ها، ترک ها، انگلیس، فرانسه و حتی عربستان تماس گرفتم که همه مقامات این کشور‌ها درجواب گفتند که فعلا هیچ کمکی نمی‌توانند بکنند.

من فورا با مقامات ایرانی تماس گرفتم و به آن‌ها صریحا گفتم که شهر در حال سقوط است اگر نمی‌توانید کمکی کنید ما شهر را تخلیه می‌کنیم؛ لذا مقامات ایرانی فورا شماره تماس قاسم سلیمانی را به من دادند و گفتند حاج قاسم نماینده تام الختیار ما در امور مبارزه با داعش است؛ لذا فورا با حاج قاسم تماس گرفتم و اوضاع رادقیقا شرح دادم. حاج قاسم به من گفت: من فردا صبح بعد از نماز صبح اربیل هستم. به اوگفتم فردا دیر است همین حالا بیایید.

حاجی گفت: کاک مسعود فقط امشب شهر را نگهدار.

بارزانی در ادامه می‌گوید: فردا صبح حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود. من به استقبالش رفتم. حاجی با ۵۰ نفر از نیرو‌های مخصوصش آمده بود. آن‌ها سریعا به محل درگیری رفتند و نیرو‌های پیشمرگه را سازماندهی دوباره کردند و در عرض چند ساعت ورق به نفع ما برگشت. در ضمن کمک‌های تسلیحاتی ایران نیز برای ما رسید.

حاج قاسم چند تن از نیروهایش را جهت مشاوره نظامی در اربیل گذاشت و خودش به کربلا بازگشت.

بارزانی می‌گوید: ما بعد‌ها یک فرمانده داعش را اسیر کردیم و از او پرسیدیم چگونه شد شما که در حال فتح اربیل بودید یک باره عقب نشستید؟ این اسیر داعشی به ما گفت: نفوذی‌های ما در اربیل به ما خبر دادند قاسم سلیمانی در اربیل است لذا روحیه افراد ما بهم ریخت و عقب نشستیم.

بارزانی در بخش دیگری از این مصاحبه گریزی به کوبانی می‌زند و می‌گوید: اگر راهنمایی‌های سردار سلیمانی نبود در کوبانی داعش قتل عام بزرگی بوجود می‌آورد و ما خود را مدیون سردار سلیمانی می‌دانیم.

روسیه برای گام نهایی ایران بیانیه داد

مسکو با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های باقی‌مانده در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تهدیدی در زمینه منع اشاعه ایجاد نمی‌کند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد به عقیده مسکو، گام پنجم ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای اقدامی تهدیدآمیز نیست. به نوشته «رویترز»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تصمیم ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های باقی‌مانده در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تهدیدی در زمینه منع اشاعه ایجاد نمی‌کند. بنا بر این گزارش، مسکو همچنین تأکید کرده است که همچنان کامل به توافق هسته‌ای و اهداف آن متعهد است و برای کار بر روی آن آمادگی دارد. در بخش دیگری از بیانیه روسیه آمده است: «غلبه بر چالش‌های پیش روی جامعه بین‌الملل در زمینه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، نیازمند اراده سیاسی و پاسخ جمعی قدرتمند، خصوصا از سوی اعضای این توافق است.»

ظریف خطاب به ترامپ: آیا در عمر خود چنین اقیانوس انسانی دیده‌ای؟

وزیر خارجه ایران با انتشار چندین عکس از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: آیا در عمر خود چنین اقیانوسی از انسان یکجا دیده‌اید؟ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با منشن کردن حساب توتیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و الصاق چندین عکس از حضور باشکوه و میلیونی مردم در مراسم بدرقه پیکر‌های شهدای حمله تروریستی آمریکا به واکنش مقامات آمریکایی درباره حضور مردم در بدرقه سردار سلیمانی واکنش نشان داد. ظریف نوشت: «آیا در عمر خود این چنین دریای انسانی دیده‌اید؟ آیا هنوز می‌خواهید به مشورت دلقک‌هایی که به شما درباره ما مشورت می‌دهند گوش کنید؟» وی در ادامه افزود: آیا هنوز تصور می‌کنید که می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟ پایان حضور نحس آمریکا در غرب آسیا شروع شده است.»

نامه دختر شهید طهرانی‌مقدم به دختر حاج‌قاسم

فرزند شهید طهرانی با انتشار نامه‌ای چند جمله خطاب به زینب دختر شهید قاسم سلیمانی نوشت و با او ابراز همدردی کرد.

بسم‌الله الرحمن

سلام خواهرم، می‌دانم در چه حالی هستی، روز‌های طولانی و به ظاهر سختی که حتی نفس کشیدن را برایت مشکل می‌کند. آنقدر که دوست داری مکانی خلوت پیدا کنی تا بتوانی با جای خالی پدرت کنار بیایی و به آن فکر کنی. یادم می‌آید وقتی در چنین شرایطی بودم، یکی از علما که خود فرزند شهید بود به من گفت: سال‌های بعد که به این روز‌ها نگاه کنی متوجه می‌شوی که نزدیک‌ترین روز‌ها را به خدا داشته‌ای. ما هر دو زینبیم، هر دو همسایه قدیمی و هر دو عاشق پدرهایمان. گاهی می‌شد همدیگر را در مدرسه و یا مسجد ببینیم و هر دو می‌دیدیم گاهی شب‌ها پدرانمان ساعت‌ها در شهرک در حال قدم زدن و صحبت کردن هستند، اما نمی‌دانستیم سال‌های بعد از این، این حرف‌ها چه تأثیرات شگرفی بر جهان خواهد داشت، ولی امروز برای دوست و دشمن روشن است، قدرت معنوی فرزندان روح‌الله و الان هم پدرانمان در کنار حاج احمد کاظمی باز سه نفره به هم رسیدند و همچنان تلاش‌شان برای اعتلای اسلام و نابودی کفر ادامه دارد. خواهرم به خوبی یاد هست آن ساعتی را که خبر آسمانی شدن پدرم را شنیدم و مبهوت بودم و تو چگونه خواهرانه کنارم همچون آشنای چندین ساله بودی و حتماً این را هم از پدر بزرگوارت آموخته بودی. دوست داشتم الان من هم در کنار تو و خانواده عزیزت بودم، ولی برای ادامه راه پدرانمان مدتی از تهران دور هستم. اما نمی‌دانی در دلم چه آشوبی است و شبانه‌روز را چگونه به سر می‌برم و شاید هیچ‌کس مانند دختران شهدا نتوانند همدیگر را تسلا دهند، آن هم برای ما که فقط یک پدر را از دست نداده‌ایم، بلکه در یک لحظه شاید ظاهراً همه چیزمان را از دست دادیم. اما این را بدان که از الان، دیگر او همیشه کنار توست. من اگر با پدرم کاری داشتم، در زمان حیات ظاهری‌اش باید ساعت‌ها و یا روز‌ها منتظر می‌ماندم و چندین واسطه را می‌گذراندم تا می‌توانستم مدتی با او صحبت کنم، ولی الان کافی است وضو بگیرم و روبه‌روی عکسش بنشینم و باز همان چشم‌ها و لبخند همیشگی‌اش منتظر هستند. مطمئنم که روزی باز آن‌ها را می‌بینیم و از خداوند می‌خواهم در آن دنیا هم مانند این دنیا لیاقت حضور در کنار آنان با ما روزی نماید. زینب عزیزم! یادم هست بابا همیشه از پدرت به بزرگی یاد می‌کرد و می‌گفت: اگر روزی نگذارند کارم را در موشکی ادامه دهم، حتماً خدمت حاج قاسم می‌روم و سرباز ژنرال قاسم می‌شوم و امروز که قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران الحمدلله به برکت خون‌های پاک شهدای عزیزمان و اقتدار رهبر فرزانه‌مان مثل خورشید عیان شده، این طلیعه‌ای برای انتقامی سخت و فتح جهانی اسلام خواهد بود. پس، از این پس به صبر زینبی‌ات ادامه ده تا ان‌شاءالله با حضور حضرت منجی (عج) پدرمانمان را بار دیگر در نبرد نهایی حق علیه باطل ملاقات کنیم.

خواهر داغدارت زینب تهرانی‌مقدم ۱۵ دی ۹۸


نظرات بینندگان