کد خبر: ۱۳۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

رییس کل دادگستری فارس: دستگاه‌های اجرایی برای کاهش پرونده‌های قضایی کمک کنند

رییس کل دادگستری استان فارس ضمن درخواست از دستگاه‌های اجرایی این استان برای کاهش پرونده های قضایی گفت: بخش زیادی از پرونده‌های ورودی به این نهاد، مستقیم و یا غیر مستقیم متعلق به این دستگاه‌هاست.
حجت الاسلام سید کاظم موسوی، چهارشنبه در نشست شورای اداری استان فارس در شیراز با اشاره به تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده از سوی اداره‌های استان در دادگستری فارس افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی به کارخانه تولید پرونده قضایی تبدیل شده‌اند در حالی که رویکرد این دستگاه‌ها در تولید پرونده‌های قضایی باید پیشگیرانه باشد که متاسفانه در بعضی از آنها اینگونه نیست.
رییس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه ۱۰ هزار چاه غیرمجاز و ۵۰ هزار باغ شهر غیرمجاز در این استان وجود دارد، اظهار داشت: اینها یک شبه ساخته نشده است، بی شک کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است و حال که ما می‌خواهیم با آن برخورد کنیم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
موسوی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید کارهای پیشگیری را انجام دهند و با دادستانی در تعامل باشند.
وی ادامه داد: در اداره‌هایی که متولی زمین هستند باید افراد پاکدست به عنوان بازرس انتخاب شوند تا به راحتی فریب نخورند و با متخلفان برخورد کنند.
رییس کل دادگستری استان فارس ادامه داد: یکی از گلایه‌ها از برخی از اداره‌های این استان این است که مردم می‌گویند مدیران حرف ما را خوب نمی‌شنوند، نشنیدن حرف ارباب رجوع اقدام درستی نیست، باید حرف مردم را به خوبی بشنویم و تا جایی که می‌توانیم برای حل مشکلات آنان تلاش کنیم.
موسوی افزود: استان فارس بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز بر جهت دهی اداره‌ها به تشکیل حکومت علوی تاکید شده است لذا برای تحقق این امر همه طرح‌ها و برنامه‌ها باید یک پیوست پیشگیرانه و فرهنگی داشته باشند.
رییس کل دادگستری استان فارس اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که در بحث پیشگیری همه اداره‌ها با ما همراهی می‌کنند اما فعالیت اداره‌های فرهنگی همه متفرق است به گونه‌ای که در حوزه خانواده ۱۳ نهاد فعال هستند لیکن در دادگستری نزدیک به پنج هزار پرونده طلاق در ۹ ماهه نخست سال 98 تشکیل شده است.
موسوی گفت: طرح‌های پیشگیرانه و پیوست فرهنگی باید مدنظر همه اداره‌ها باشد، بسیاری از محلات مسجد ندارند و ضروری است به این موضوع اهتمام داشته باشیم و از انجام کار فرهنگی کوتاهی نکنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان فارس اشاره و بیان کرد: متاسفانه در ۲ شهر استان تخلف در این زمینه بیشتر بوده و پرونده‌هایی در این مورد تشکیل شده است.
موسوی اظهار داشت: مدیران استان با این ستاد همکاری کنند، چرا که کسی که می‌خواهد قانونگذاری کند نباید با بی قانونی وارد مجلس شود لذا باید امانتداری کنیم و اگر تخلفی مشاهده شد اعلام شود تا برخورد صورت گیرد و پاکدست‌ترین افراد وارد مجلس شوند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند ۹۸ برگزار می شود.

عدم آگاهی، علت اصلی تشکیل پرونده‌های قضایی برای برخی از مدیران است

دادستان شیراز نیز در این نشست گفت: در کشور سران قوا شورای هماهنگی اقتصادی دارند، در استان فارس نیز این شورا فعال است و تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس قوه قضاییه، همراهی و همکاری دستگاه قضایی با دستگاه اجرایی برای پیشبرد بهتر امور اجرایی به ویژه فعالیت‌های اقتصادی است.
حیدر آسیابی افزود: ستاد استانی پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ریاست رییس کل دادگستری استان با حضور تعدادی از مدیران تشکیل شده است و کارگروه‌های زیر مجموعه ستاد در اتاق بازرگانی مستقر هستند و مشکلات واحدهای تولیدی را بررسی و برای حل مشکل آنان تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: در بحث نظارت بر بازار نیز، کمیته نظارت بر فرآیند عرضه کالاهای اساسی با بخشنامه دادستان کل کشور راه اندازی شده و همزمان با افزایش قیمت بنزین، این کمیته وارد عمل شد و نشست‌های مشترکی را برگزار کرد و دستور دادیم نظارت‌ها در این زمینه تشدید شودکه بازار نیز همکاری خوبی در این عرصه داشت.
دادستان شیراز بیان داشت: در استان فارس، مدیران دستگاه‌های اجرایی همراهی خوبی با دستگاه قضایی دارند و اقدامات خوبی برای رفع موانع تولید صورت گرفته است.
آسیابی افزود: همراهی دستگاه‌های اجرایی استان باعث اجرای مصوبات مرتبط با کارخانه روغن نباتی شد.
وی ادامه داد: مکاتبه‌های برای فعال کردن کارخانه آی تی آی و زیمنس نیز داشته‌ایم که امیدواریم در تعامل با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بتوانیم اقتصاد استان را فعال‌تر کنیم.
دادستان شیراز همچنین به بحث تشکیل پرونده قضایی برای مدیران از سوی دستگاه‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: بسیاری از این تشکیل پرونده‌ها ناشی از عدم آگاهی مدیران نسبت به هزینه کردها و مدیریت مالی است، در این استان شورای دستگاه نظارتی داریم که این شورا آماده ارایه مشورت به مدیران است تا بعد با مشکل مواجه نشوند./ ایرنا


نظرات بینندگان