کد خبر: ۱۳۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

چند نکته در خصوص شلیک به پرواز اکراینی بویینگ ۷۳۷

یعنی اتفاق که در نوع خود بی سابقه است نشان می دهد نظام اندرونی و بیرونی ندارد و هرچه شایعه سازی علیه آن باطل است. نظامی که وقتی حقیقتی هر چه فاجعه بار اتفاق می افتد آن را با مردمش در میان می گذارد هرچند خطایی رخ داده باشد و خود نظام زیر سوال برود.
اشاره: اینکه دشمن مستقیماً علیه ما آرایش جنگی گرفته و تهاجم آنان در چهار زمینه‌ که به آن مربع فشار خواهیم گفت شامل اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن بوسیله فضای مجازی است بر کسی پوشیده نیست.
 طی چندماه گذشته آمریکا و صهیونیسم متفاوت تر از گذشته و با صرف هزینه های گزاف در همه ابعاد در حال برنامه‌ریزی و اقدام علیه ملت ایران در سطح منطقه هستند در مقابل آرایش جنگی دشمن، ایران قطعاً باید آرایش مناسب بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای که مشغول به کار هستند باید با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.
چیزی که تا امروز اثبات شده این است که دشمن به‌طور واقعی در مربع- اقتصاد، سیاست، نفوذ و رسانه- توان به شکست کشاندن ایران را به صورت همزمان ندارد و البته متأسفانه در داخل این توانایی از یک‌سو ضعیف نشان داده می‌شود.
طی یک هفته گذشته و اتفاقات مربوط به ترور سرداربزرگ سپهبد شهید سلیمانی،موشک باران پایگاه نظامی عین الاسد و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون خطای انسانی در سقوط هوپیمای مسافربری، اهمیت موضوع اقتضا می‌کند در اطراف آن بحث صورت گیرد، در مورد شهادت شهید سلیمانی و سیلی سپاه به عین الاسد بسیار بحث شده اما در مورد خطای انسانی و شلیک اشتباه به هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن مظلومانه هموطنانمان در این حادثه که حقاً باید آنان را به عنوان شهید منظور کرد چند نکته وجود دارد:

چند نکته در خصوص شلیک به پرواز اکراینی بویینگ ۷۳۷

یک: صورت مساله
ایالات متحده که همواره اهداف خصمانه و تروریستی را در منطقه خاورمیانه دنبال می کند در کشورهای سوریه، اردن، عربستان سعودی، عمان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عراق و افغانستان تشکیل پایگاه‎های نظامی متعدد هوایی، زمینی و دریایی داده است. آرایش جنگی دشمن برای از بین بردن هویت و منافع ملی و بین‌المللی ایران موضوع کاملاً آشکاری است. تحریم‌های مختلف اقتصادی، تحرکات نطامی علیه قدرت دفاعی ایران، فشار و تضعیف متحدان منطقه‌ای ایران، وارد کردن فشارهای غیر دیپلماتیک بر همسایگان ما برای قطع روابط با ایران و ابراز علنی و اقدام میدانی برای تغییر نظام ایران از جمله رفتارهای دولت آمریکا علیه ملت ایران است. 
حال در چنین وضعیتی سردار بین المللی سپاه ایران را ترور و ماجراجویی آنها با سیلی موشکی سپاه روبرو و در نتیجه نیروهای نظامی همه در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند، بلافاصله پس از حمله موشکی سپاه تحرکات هوایی آمریکا در منطقه و در مرزهای ایران به بیشترین تعداد خود در چهل سال اخیر می رسد و همین مساله سبب آماده باش کامل سیستم دفاعی کشور و حراست از مرزها خصوصاً مرز هوایی و برخورد با هر شی غریبه در فضای هوایی کشور را محتمل کرد.

همانطور که گفته شد در ساعات نخست پس از عملیات موشکی پروازهای جنگی نیروهای آمریکایی در اطراف کشور افزایش چشمگیر و بی سابقه ای یافته و احتمال حمله این جنگنده ها به مراکز راهبردی کشور به شدت قوت گرفت.

چند نکته در خصوص شلیک به پرواز اکراینی بویینگ ۷۳۷

در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به‌منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند.
 واحدهای دفاعی در مجموعه‌های پدافند هوایی آماده برخورد با هر حمله یا حرکت مشکوک بودند.
در چنین شرایط بحرانی که هر آن ممکن است یکی از مراکز حساس کشور مورد حمله موشکی قرار بگیرد، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین ساعت 6:13 دقیقه از فرودگاه حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد.

چند نکته در خصوص شلیک به پرواز اکراینی بویینگ ۷۳۷

همین اتفاق در آن شرایط خاص و ویژه باعث می شود با خطای انسانی تاثیر پذیرفته از شرایط و بیم تردید در برخورد و به وجود آمدن خساراتی جبرن ناپذیر (که اگر جنگنده دشمن میبود قطعاً تهرات صدمات ناگفتی می دید) به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکرانی مورد اصابت قرار گرفته و موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می شود و هواپیما در ساعت در ساعت 6:18 دقیقه به زمین می‌خورد.

 دو: استقلال تحقيقات نظامی از غير نظامی 
در مورد اینکه چرا طی چند روزه گذشته سازمان هواپیمایی کشور ادعای سقوط هواپیمای اوکراینی توسط سامانه پدافندی ایران ادعایی را غیرمنطقی دانسته اند نیز باید گفت اتفاقات امنیتی قطعاً بدون اطلاع نهادهای غیر مرتبط انجام می شود و همچنین تحقيقات نظامی از تحقيقات هواپيمايی کاملاً مستقل و محرمانه است. لذا طبيعی است كه سازمان هواپيمايی بدون اطلاع از اتفاقات امنیتی انجام شده، فرضيه پدافند را رد کرده باشد.

سه: صداقت نظام با مردم
براساس مقررات بین‌المللی مسئول رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ایران است.  اوکراین که مسئول عملیات پرواز است، فرانسه به‌عنوان سازنده موتور هواپیما و آمریکا که طراح هواپیماست دخیل در موضوع هستند و در روند رسیدگی به آن حضور دارند. به‌علت اینکه تعدادی از جانباختگان این سانحه از کشور‌های دیگر هستند و تعداد زیادی به کشور کانادا تعلق دارند این کشور را نیز درگر ماجراست. خوانش جعبه سیاه نیز حدود دوماه زمان نیاز دارد. حال با اتمام تحقيقات توسط نیروهای نظامی، بدون معطل كردن مردم تا بازخوانی جعبه سياه كه شايد تا ماهها طول بكشد، وقتی پس از دو روز بعد از ماجرا برای نظام مسجل می شود كه خطای انسانی پدافند هوایی عامل سقوط هواپیما بوده آن را رسماً به مردم اعلام می کند.

 یعنی اتفاق که در نوع خود بی سابقه است نشان می دهد نظام اندرونی و بیرونی ندارد و هرچه شایعه سازی علیه آن باطل است. نظامی که وقتی حقیقتی هر چه فاجعه بار اتفاق می افتد آن را با مردمش در میان می گذارد هرچند خطایی رخ داده باشد و خود نظام زیر سوال برود.
این صداقت که شاید از نظر برخی اشتباه به نظر برسد اما جنبه های مثبت فراوانی دارد که به جنبه های تفاوت یک نظام برپایه اسلام بر سایر نظام ها را به خوبی نشان خواهد داد.

 چهار: هر چه فرياد داريد بر سر آمريكا بزنيد
نباید علت اصلی فراموش شود. و صورت مساله را نباید پاک کرد در حقیقت عامل اصلی اين حادثه دردناک، جنايت آمريكا در عراق و به شهادت رساندن شخصی است که طی یک هفته گذشته بیش از 52 میلیون ایرانی برایش عزاداری کرده اند. سرنشينان بی گناه اين هواپيما قربانی شرایط  ایجاد شده توسط امریکا شدند.

چند نکته در خصوص شلیک به پرواز اکراینی بویینگ ۷۳۷

خطای انسانی در زمان بحران، ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه ای می شود که طی آن 176 انسان بی گناه کشته می شوند.
خون این انسانهای بیگناه قطعاً باعث خواهد شد عامل اصلی این اتفاق یعنی آمریکای جنایتکار سراشیبی فروپاشی خود را زودتر طی کند.

ابراهیم شیشه گر

نظرات بینندگان