کد خبر: ۱۳۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

اگر می خواهیم انقلاب را به جایی برسانیم راهش مقاومت است

مراسم گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مسجد دانشگاه شیراز برگزار شد.
  آیت الله دژکام در مراسم گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در  مسجد دانشگاه شیراز گفت: خدای متعال در قرآن کریم آیه 8 سوره مائده می فرماید " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ "، ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید، و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر (از هر عمل) است.

وی افزود: در این جلسه به تناسب اینکه این جمع فرهیختگان در سوگ بزرگوارانی گرد هم آمده اید اشاره ای کنم به بار سنگینی از وظیفه و مسئولیت که امروز به دوش همه ما آمده است و باید با بازنگری و شناخت عمیق و دقیق ابعاد مسئله تلاش کنیم این بار را درست برداریم و به منزل برسانیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام اظهار داشت: شهیدان با رفتن خود و نثار خون خودشان به همه ما تلنگر می زنند که آنهایی که مانده اند باید کار خود را به صورت شایسته و بایسته انجام دهند.
شاید این تعبیر را در روزهای پیش از انقلاب برخی از شما به یاد می آورند که می گفتیم آنها که رفتند کاری حسینی کردند و آنهایی که مانده اند باید کار زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند و از رده انقلابی ها و انسان های ارزشی خارج می شوند.این صدایی که در گوش ما طنین انداز است امروز کار زینبی را از همه فرهیختگان و دلسوزان ایران و اسلام می طلبد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه ما در حدود 150 سال است که مواجه هستیم با اینکه دوست داریم ایران نقش متناسب با خود را در جامعه جهانی ایفا کند افزود: این 150 سال تاریخ را هرچه بررسی می کنیم دیگرانی که در دنیا به قدرت رسیدند همیشه ما را نادیده گرفتند و ناچیز انگاشتند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: فریادهای در طول این 150 سال در ایران، قیام ها و نهضت ها تمام به دنبال یافتن همان جایگاه شایسته ملت ایران بوده است و آخرین آزمایش های خود نسبت به جامعه جهانی را نیز انجام داده ایم.در قضیه برجام صمیمانه راست می گفتیم که اگر مذاکره جواب می دهد ما اهل مذاکره هستیم و با همه کسانی که مدعی تمدن و پیشرفت های انسانی هستند مذاکره کردیم.ممکن است جمعی از ما به واسطه تجربیات تلخ قبلی نسبت به این مذاکرات بدگمان بودند و بعضی خوش گمان که شاید مذاکره نتیجه دهد اما تجربه اخیر نیز به ما نشان داد که آنها هنوز هم برای ما حسابی که شایسته ایران هست باز نکردند و پایان قضیه همین اتفاقی بود که شخص رییس جمهور آمریکا رسما دستور به ترور سردار سلیمانی داد.

وی افزود: دیدید که رئیس جمهور محترم به نخست وزیر انگلستان گفت که اگر شما امروز در لندن امنیت دارید حاصل زحمات کسی است که رییس جمهور آمریکا دستور به ترورر او داد وگرنه داعش همه شما را به روز سیاه می نشاند و خود آنها هم نمی توانند نقش شهید سلیمانی را انکار کنند اما نمی توانند بپذیرند که ما در تعیین تکلیف منطقه خودمان نقش داشته باشیم و این را واضح دیدیم.

دژکام با بیان اینکه امروز که ما در این فضا قرار گرفته ایم دو راه بیشتر نداریم یا سازش کنیم یا مقاومت کنیم افزود: مسیر سازش یعنی بازگشت به همان جایی که از آن شروع کردیم و بعد از چند سال باز عده ای از همین کشور بگویند اشتباه کردند که سازش کردند و دوباره شروع می کنند؛ نظیر همان که در 150 سال گذشته رخ داده است و به تعبیر بنده ما تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور انقلاب های ناتمام بودیم و قسمتی از راه را میرویم و بیخیال می شویم اما باید یک جا انقلاب را تمام کنیم و به جایی برسانیم.

امام جمعه شیراز اظهارداشت: اگر می خواهیم انقلاب را به جایی برسانیم راهش مقاومت است وگرنه سازش یعنی بازگشت به همان جایی که از آن آغاز کردیم و آمریکا و جبهه استکبار به کمتر از آن رضایت نداده اند.اگر می خواهیم مقاومت کنیم نیز از استقلال و مقاومت ما که ابرقدرت ها استقبال نمی کنند و ما می دانیم راه انقلاب و مقاومت از سنگلاخ می گذرد تا بتواند ملتی جایگاه و قدرت خود را در دنیا تثبیت کند زمان بر است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: خط و نشانی که در همین دو دهه اخیر تحلیل گران آمریکایی برای ما کشیده اند این بود که یک جنگ تمدن هایی آغاز شده است و تمدنی که نابود می شود تمدن اسلامی است. حتی مدعی بودند که تمدن شرقی می تواند ادامه دهد و دو تمدن غرب و شرق با هم هماهنگ می شوند و تمدن ایران و اسلام نادیده گرفته می شد.

وی افزود: اگر میخواهید مقاومت کنید شرایطی برای ما هست که من و شما باید برای دیگران تبیین کنیم.جوان ترها شاید به اندازه شماهایی که بالاخره در جایگاه تدریس در مراکز علمی هستید متوجه ابعاد قضیه نباشند.
در آیه آخر سوره فتح 2 ویژگی مشاهده می کنیم که باید با هم نشان دهیم.
خداوند در این آیه می فرماید " وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ "

این استاد حوزه اضافه کرد: اینکه ما نسبت به دشمنان خود باید شدید باشیم.مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند که دشمن و نقشه آن را بشناسید و راه مبارزه با دشمن را هم بشناسید که کار سنگینی است و این یک طرف قضیه است و از طرف دیگر درون مجموعه کشور با یکدیگر با رحمت و محبت رفتار کنیم.اگر قرار است با یکدیگر رحمت داشته باشیم چند عنصر را در روابط درونی خود باید مدنظر قرار دهیم. اولین مسئله عدالت است.اگر عدالت در رفتار ما نباشد رحمت و محبت جلوه نخواهد داشت.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: بسیاری از رفتارهای ما نسبت به یکدیگر ممکن است عادلانه نباشد. اینقدر جناح بندی های سیاسی و رقابت های در قدرت را برای ما بزرگ کرده اند که طرفی که رقیب سیاسی است مانند دشمن خارجی میبینیم و به آن می تازیم. در همین قضایای اخیر صحنه های رسانه های مربوط به جریان های سیاسی مختلف را نگاه کنید؛ از همه چیز صرف نظر میکنند و گروه مقابل را مقصر می دانند.

وی اضافه کرد: این مورد را در قضیه کرمان دیدیم و در سقوط هواپیما هم دیدیم یعنی نیروهایی که به دنبال مقاومت در برابر دشمن آشکار هستند، به یکدیگر رحم نمی کنند و بعد ما در مقابل دشمنی که همه حیثیت ملی ما را هدف قرار داده است چه کار میتوانیم بکنیم؟

دژکام تصریح کرد: واقعا اگر کسی کوتاهی کرده و خلاف قانون مرتکب شده بپذیریم که در همین دنیا جوابگو باشد اما نه اینکه او را روسیاه کنیم.اگر همه را حذف کنیم پس ملت چه کسانی هستند که در مقابل دشمنان بایستند؟

امام جمعه شیراز اظهار داشت: کاری کنیم درون خودمان رحمت فضای جامعه را پر کند.نسبت به جریان های مختلف سیاسی سوای رقابت سالم مجال دهیم تا احساس احترام، رحمت، مروت و مردانگی هم در جامعه شکل بگیرد نه اینکه هر کسی را به نوعی بزنیم که ادامه دادن کار سیاسی با آن غیر ممکن باشد و این روش خوبی نیست و متاسفانه در هر 2 یا 3 جریان مطرح در عرصه سیاسی کشور ما این قضیه وجود دارد و همدیگر را تند می زنیم.

وی افزود: دومین مسئله صداقت است.این مسئله که رحمت در بین ما باشد لازمه اش عدالت و صداقت است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امروز در برهه آخرالزمانی قرار دهیم و در این فضا اسرار پنهان نمی مانند و شفافیت به همین دلیل نیز لازم است افزود: فضای جهانی اینگونه است و وقتی شرایط به این گونه است کسی که راست می گوید فضای رحمت را در جامعه ایجاد میکند.صداقت و عدالت زمینه ساز رحمت در بین مومنین است.فکر نکنیم بدون عدالت و صداقت می توان رحمت ایجاد کرد.در ادامه رحمت وحدت ایجاد می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی آنهایی که هویت، ملیت و دین داری ما را قبول ندارند باید شدید برخورد کرد و اگر بخواهیم در مقابل آنها بایستیم باید فضا را برای عدالت، صداقت، وحدت و رحمت در بین خود آماده کنیم.این کار به نظر بنده می رسد شماهایی که در این جلسه نشسته اید کلید بزنید.
امام خمینی(ره) در وصیت  نامه خود فرموده اند که حوزه و دانشگاه باید دو بال شوند برای اینکه انقلاب پیش رود.نقش تاریخی امروز به عهده دانشگاهیان و حوزویان است اگر بتوانند اقدام کنند و آن اقدام این است که دعوت به رحمت، عدالت و صداقت را در جامعه رواج دهند.

دژکام اضافه کرد: شهدا رفته اند و غم آنها برای ما مانده است اما تنها سوگواری کردن و مجلس گرفتن برای جبران مصیبت های بزرگ کافی نیست.امروز جامعه فرهیخته و اهل دانش و علم کشور ما باید قدم جلو بگذارد و امیدوارم شما در این فضا نقش آفرینی کنید و هیچ کس از هیچ جریان خاص سیاسی طوری سخن نگوید که به نظر آید جریان مقابل انگار در این غم شریک نیست و همه درگیریم و رهبر معظم انقلاب فرمودند مراقب بزرگی مسئله باشید.فریادی که در شهادت مظلومانه سلیمانی زدیم به تنهایی کافی نیست و دشمن طوری کار می کند که جای دوست و دشمن در ذهن مردم ما عوض شود.دشمنان حساب شده در جنگ روانی و نرم جلو می آیند و اگر من و شما به داد مردم نرسیم مردم چه کسی را دارند؟

امام جمعه شیراز افزود: به همان نسبتی که در کلاس برای ارائه درس خود وظیفه دارید امروز برای تفهیم این درس های بزرگ انقلابی و تاریخی برای ایران و ایرانیان وظیفه گردن شما هست و این وظیفه را به یکدیگر یادآور شویم و برای ادای این وظیفه به هم کمک دهیم و دست یکدیگر را بگیریم تا جوان دانشجوی ما ببیند که همه جریان های سیاسی در مسئله حفظ ایران و اسلام با یکدیگر متحد هستند.

وی تاکید کرد: دشمنان لحظه ای برای ما نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند و موضوعات را در اذهان مردم متحول می کنند و درد زیاد است و جز با حس رحمت که در جامعه باید شکل بگیرد درمان نمی شود.

دژکام تصریح کرد: 40 سال دشمنان تلاش کردند که انقلاب نتواند موفق شود الحمدالله به 41 سالگی رسیدیم اما ایام بسیار حساسی است.به روح عزیزانی که از بین ما رفتند درود می فرستیم.


نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: در غوغای جناح های سیاسی که فریاد دیگران شاید به گوش نمیرسید شهید سلیمانی آمد تا همه دست یکدیگر را بگیریم و انقلاب با همه زحماتی که کشیده شده است آبیاری شود تا به اهداف خود برسد که یکی از اهداف انقلاب ما عدالت بوده است.

وی در پایان گفت: ارائه راه حل ها نیاز به حرکت و به میدان آمدن اقشار اهل علم دارد و مردم پناهشان شما هستید و این پناه را باید حس کنند تا به جاهای بهتری برسیم و باید شرایط به گونه ای شود که در آینده بگویند ایران کشوری است که با علم و عدالت و اخلاق اداره می شود و می تواند توانمندی وفرهنگ خود را به رخ همه جهانیان بکشد.
نظرات بینندگان