کد خبر: ۱۳۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۸
بسته ویژه خبری شیرازه؛

واکنش قالیباف به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی / نظر چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی / گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح چه زمانی به رییس‌جمهور ارائه شد؟

رصد‌خانه «شیرازه»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اظهارنظر رئیس سرویس امنیت اوکراین درباره سقوط هواپیما / واکنش عارف به مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی / ادعایی درباره بازداشت یک ایرانی با چاقو و قمه نزدیک استراحتگاه ترامپ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «شیرازه»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
آشنا برای واکنش دلخراش سقوط هواپیما توئیت زد

حسام الدین آشنا در حساب توییتری خود نوشت: آنچه خبر می‌پنداشتند دروغ بود. آنچه دروغ می‌پنداشتند خبر بود. ما -را - گول خوردیم. امان از پنهانکاری.
 
واکنش قالیباف به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: لاله‌های جوانمان در پرواز P۲۷۵۲ پرپر شدند و غم تمام وجودم را فرا گرفته است. متن یادداشت اینستاگرامی محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:بهت‌زده‌ام از این فاجعه؛ لاله‌های جوانمان در پرواز P۲۷۵۲ پرپر شدند. غم تمام وجودم را فرا گرفته است. جز تسلیت به خانواده‌های داغدارشان چه می‌توانم بگویم. خدایا به همه مردم ایران خصوصاً خانواده‌های عزیز این فرزندان رشید ایران در سوگ آن‌ها صبر و آرامش عطا فرما و همه آن عزیزان را با بهترین بندگانت همنشین کن. اندوه و بهت باهم راه گلو را بسته‌اند.
 
نظر چامسکی در مورد ترور سردار سلیمانی

کارشناس برجسته سیاسی دنیای سیاست از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد. به گزارش تایمز هندوستان، نوام چامسکی، دانشمند و کارشناس برجسته مسائل سیاسی معتقد است که ترور سردار قاسم سلیمانی "اقدامی تروریستی" بوده است. این منتقد سیاست خارجی آمریکا و نقش نظامی واشنگتن در خارج از مرز‌های آمریکا به اچ تی گفت: "ترور (سردار) سلیمانی دستکم یک تروریسم بین‌المللی است، اگر بدتر نباشد. "چامسکی با اشاره به این موضوع که ترور سردار سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بوده گفت: قوانین بین‌المللی در این موارد کاملا واضح هستند. این قوانین استفاده از نیروی نظامی در امور بین‌الملل را ممنوع می‌کند، به غیر از مواردی استثنا که شامل این مورد نمی‌شود. چامسکی همچنین معتقد است که به نظر نمی‌رسد حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به پایان برسد. با اینحال او همچنان سلطه نظامی آمریکا بر منطقه را در مقایسه با سال ۲۰۰۳ زیر سوال برده و آن را بدترین جنایت هزاره اخیر می‌داند. سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده نیرو‌های حشد شعبی و برخی از دیگر اعضای این سازمان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به دستور شخص ترامپ انجام شد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند.
 
سنایی از ظریف پُست گرفت

سفیر پیشین ایران در روسیه به عنوان مشاور ارشد وزیر خارجه منصوب شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه طی حکمی مهدی سنایی را به عنوان مشاور ارشد خود منصوب کرد. سنایی پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه بود.
 
اظهارنظر رئیس سرویس امنیت اوکراین درباره سقوط هواپیما

رئیس سرویس امنیت اوکراین گفت که بیانیه ایران مبنی بر شلیک به هواپیمای این کشور یکی از نظریه‌های این سازمان را درباره سرنوشت این هواپیما تایید می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایوان باکانوف» رئیس سرویس امنیت اوکراین، امروز -‌شنبه- اعلام کرد که بیانیه ایران مبنی بر شلیک سهوی به هواپیمای این کشور یکی از نظریه‌های این سازمان را درباره سرنوشت این هواپیما تایید می‌کند. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخلاف اظهارات شماری از متخصصان، این سازمان معتقد بود که سامانه ضدموشکی ایران به‌صورت دستی وارد عمل شده و نه خودکار. روز چهارشنبه، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که از تهران به سمت کی‌یف در حال پرواز بود، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد. تمامی ۱۷۶ مسافر این هواپیما کشته شده‌اند
 
خبر استعفای رئیس جمهور تکذیب شد

از شب گذشته شایعاتی پیرامون استعفای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شده است. پیگیری خبرنگار فارس از یک منبع آگاه در دولت نشان می‌دهد، این خبر از اساس کذب بوده و رئیس جمهور با پیام صبح امروز (شنبه) خود راجع به سقوط هواپیمای اوکراینی، نشان داد که در دفترش حضور یافته و درحال انجام فعالیت‌های خود است.
 
معزی: گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح، عصر دیروز به رییس‌جمهور ارائه شد

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور نوشت: تا عصر جمعه، آنچه برای رییس‌جمهور قطعیت داشت منحصر به اطلاعات فنی بود و گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح، عصر دیروز به رییس‌جمهور ارائه شد. علیرضا معزی در توئیتی نوشت: تا عصر جمعه، آنچه برای رییس‌جمهور قطعیت داشت منحصربه اطلاعات فنی بود و گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح، عصر دیروز به رییس‌جمهور ارائه شد. بلافاصله جلسات مرتبط از جمله جلسه شبانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل و بیانیه ایشان نیز درساعات پایانی دیشب آماده بود و پس از اطلاعیه ستاد کل منتشر شد.
 
بعیدی‌نژاد: عذرخواهی می‌کنم و پشیمانم

سفیر کشورمان در لندن از انتقال اطلاعات نادرست که از آن‌ها به عنوان یافته‌های رسمی مقام‌های مسئول کشور یاد کرده عذرخواهی کرد. حمید بعیدی‌نژاد در توئیتی نوشت: من در اظهارات دیروز خود به رسانه‌های انگلیس، یافته‌های رسمی مقامات مسئول در کشورم را انتقال دادم که موشک در آن برهه زمانی نمی‌توانست به هواپیمای اوکراینی اصابت کند؛ برای انتقال چنین یافته‌هایی عذرخواهی می‌کنم و پشیمان هستم.
 
واکنش عارف به مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفت: از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت هستم. محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان رئیس در یادداشت اینستاگرامی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ضمن انتقاد شدید از عدم صداقت برخی مسئولان با مردم، خواستار استعفا، برکناری و برخورد درخور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت شد. وی در یادداشت خود آورده است: در پی حادثه دردناک سقوط هواپیمای بوئینگ و جان باختن تعدادی انسان بی‌گناه، از جمله جمعی از نخبگان کشورمان، موجی از نگرانی و تاثر، کشور و ملت ایران را فرا گرفته است. در بدو حادثه و در تسلیت قبلی از مسئولان امر خواستم با بررسی همه جانبه این رخداد ناگوار، پاسخگوی افکار عمومی باشند. عارف تصریح کرده است که متاسفانه آنچه غم این فقدان جانگداز را تشدید نمود، بی توجهی و عدم صداقت با افکار عمومی بود. این بی مسئولیتی که نمونه دیگر آن را در حادثه تشییع پیکر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در کرمان شاهد بودیم، اقتدار، وحدت و انسجام ملی‌ای را که خدای بزرگ به پاس خون پاک سردار سرافراز میهن، حاج قاسم سلیمانی، به کشور و ملت ما هدیه داده بود را تحت الشعاع قرار داده و زمینه‌ی شکاف افکنی بد خواهان کشور را فراهم آورد. رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان افزود: پرسیدنی است که در جمهوری اسلامی، که قرار بر آن بود که جمهوریت آن، مزین به ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی باشد، چرا و توسط چه کسانی این ارزش‌ها نادیده انگاشته می‌شود و به اعتماد ملت و حاکمیت لطمات جبران ناپذیر وارد می‌نماید؟ در جمهوری اسلامی مورد پذیرش ملت، مصلحتی فراتر از اخلاق، امنیت و اصول اخلاقی و انسانی نداریم. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بر متولیان امر فرض است که در پاسخ به افکار عمومی و احترام به حساسیت‌های شکل گرفته و احساسات پاک ملت، پاسخی در خور بدهند. از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار استعفا، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت می‌باشم. ضمن تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان این حادثه غم انگیز، بر همه ما فرض است در دلجویی از خانواده این عزیزان از هیچ تلاشی فرو گذار نکنیم.
 
ادعایی درباره بازداشت یک ایرانی با چاقو و قمه نزدیک استراحتگاه ترامپ

رسانه‌ها از دستگیری یک شهروند ایرانی با چاقو و تبر در ۴ مایلی تفریحگاه ترامپ در ایالت فلوریدا خبر می‌دهند. پایگاه خبری «دیلی میل» خبر داد که پلیس آمریکا یک شهروند ایرانی را که یک چاقو در دست داشته در پالم بیچ ایالت فلوریدا بازداشت کرده و گروه چک و خنثی بمب نیز به جستجوی خودروی این فرد در نزدیکی فرودگاه پرداخته است. این فرد به بازداشتگاه منتقل شد و مشخص شد علاوه بر چاقو، ۲۲ هزار دلار پول، یک چاقوی بزرگ و یک تبر نیز به همراه داشته است. تحقیقات در حال انجام بوده و پلیس محلی در حال همکاری با مقامات فدرال است و هنوز جزئیاتی درباره این موضوع منتشر نشده است. پلیس آمریکا همچنین اعلام کرد که این فرد آدرس مشخص و شناخته شده‌ای ندارد. مکان دستگیری این فرد در چهار مایلی «مارالوگو» تفریحگاه ترامپ در دوران تعطیلات کریسمس بوده است. در حال حاضر ترامپ در کاخ سفید و در واشنگتن حضور دارد، اما احتمال دارد به زودی دوباره به اقامتگاه خود در مارالوگو بازگردد.
 
جلسه غیرعلنی مجلس با فرمانده سپاه درباره سقوط هواپیما

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با فرمانده سپاه در روز یکشنبه خبر داد. بهروز نعمتی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: جلسه غیر علنی فردا (یکشنبه) مجلس احتمالاً با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران برگزار خواهد شد. به گفته وی، سقوط هواپیمای مسافربری تهران-کی‌یف موضوع جلسه غیر علنی فردا (یکشنبه) مجلس خواهد بود.

پیشنهاد سازمان امور مالیاتی برای سه پله‌ای شدن مالیات حقوق کارمندان

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور: به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد کرده ایم به جای دو پله‌ای شدن مالیات حقوق کارمندان، سه پله در نظر گرفته شود. اگر مالیات حقوق کارکنان برمبنای ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم یعنی ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد پیش‌بینی شود درآمد‌های مالیاتی حتی از پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۹ بیشتر خواهد شد. /فارس

تصمیم سوئد چقدر برای ایران‌ایر خسارت می‌آورد؟

شب گذشته آژانس حمل و نقل سوئد در تصمیمی اعلام کرد که تمامی پرواز‌های شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از ایران به سوئد تا اطلاع ثانوی لغو شده است. مسافران هما حالا مجبور هستند با وجود داشتن بلیت این شرکت یا از ایرلاین دیگری که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر معرفی می‌کند استفاده کنند و با وجود تغییر ایرلاین راضی به انجام سفر شوند و یا از انجام سفرشان انصراف دهند. هزینه‌های تغییر ایرلاین نیز در صورت افزایش قیمت بلیت با هواپیمایی جمهوری اسلامی است و مشخص نیست ادامه‌دار شدن توقف پرواز‌های هما به این کشور منجر به خسارت چند دلاری برای هما شود. / ایرنا

بحث استعفا مطرح است، اما قضیه نباید نمایشی باشد

سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:طبیعی است که احساسات مردم جریحه‌دار شود. اینکه شلیک به سوی این هواپیما تکذیب می‌شود و سرانجام اعلام می‌شود که به اشتباه صورت گرفته است بسیار باعث تاسف است. بررسی شود که چرا اصلا چنین اتفاقی می‌افتد؟ اینجا مشخص است که مدیریت این سیستم کاملا مشکل و مساله دارد. هرچند بحث استعفا مطرح است، اما قضیه نباید نمایشی باشد. بلکه باید به صورت جدی از تکرار این قضایا جلوگیری کرد

آرزو به دلمان ماند که حداقل یک نفر استعفا دهد

شهیندخت ملاوردی، معاون سابق رئیس جمهور در توییتر نوشت که "آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد". ملاوردی نوشته است: "کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می‌توان داد چسبیدن به این میز‌ها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟! "

چه کسانی مسافران هواپیما بودند؟

هواپیما ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی داشت که همه آن‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۴۶ نفر از مسافران گذرنامه ایران، ۱۰ نفر گذرنامه افغانستان، ۵ نفر گذرنامه کانادا، ۴ نفر گذرنامه سوئد و ۲ نفر گذرنامه اوکراین داشتند. هر ۹ نفر خدمه پرواز هم تبعه اوکراین بودند. تعداد زیادی از مسافران ایرانی این پرواز دارای تابعیت دوگانه بودند و ۱۴۶ نفر ذکر شده بنا به گفته مقام‌های رسمی، با گذرنامه ایران این کشور وارد شده بودند.

نباید در شرایط جنگی اجازه پرواز داده می‌شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر در ابتدا دلیل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی صادقانه اعتراف می‌شد، اثر منفی کمتری داشت. مسئولان کشور با لاپوشانی اولیه و تعلل در اعلام واقعیت علت سقوط هواپیمای اوکراینی به منافع ملی کشور، اعتماد عمومی و حیثیت دولت آسیب زدند. مدعی‌العموم باید لاپوشانی در اطلاع‌رسانی سریع و صادقانه را به عنوان یکی از تخلفات در این ماجرا بررسی کند/ اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان