کد خبر: ۱۳۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۸
رحمت و زحمت باران برای مردم سیستان؛

سيستان و بلوچستان چشم انتظار ایران؛ سرزمین رستم نيازمند كمك و امداد فوري

اگرچه بارندگی در سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده، اما سیلاب و آبگرفتگی خانه و زمین‌های کشاورزی را در محاصره قرار داده و به زیرساخت‌های شهری و روستایی خسارت زده است.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ از روز گذشته، بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است.

هر چه از پایان فعالیت قوی ترین سامانه بارشی سال جاری در سیستان وبلوچستان می گذرد عمق خسارت های ناشی از آن بیشتر خود را نشان می دهد.

قطع محورهای ارتباطی 500 روستا وبسته شدن 26 محور ارتباط فرعی، قطع برق 130 روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی 300 روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان های کنارک و دلگان و چابهار از جمله آسیب های وارد آمده به مناطق سیل زده در استان است.
 
دستگاه های دولتی هرچه بیشتر به یاری سیل زدگان بشتابند
در پی مشکلات پدید آمده از بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط جنوب شرقی کشور، حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هر چه بیشتر مردم عزیز آن مناطق فراخواندند. 

به گفته ایشان، بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر در جنوب شرقی کشور که به آب‌گرفتگی مشکل‌ساز برای مردم و در مواردی ویرانگر و خسارت‌بار انجامیده است، ایجاب می کند که در کنار خدمات‌رسانی قابل تقدیری که تاکنون صورت گرفته است، دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی هر چه بیشتر به یاری مردم عزیز آن سامان شتافته از وقوع خسارتهای بیشتر جلوگیری نمایند.

سيستان و بلوچستان چشم انتظار ایران؛ سرزمین رستم را دریابیم

در روزهاي اخير مردم شهرهاي مختلف استان سيستان و بلوچستان و هرمزگان با سيلاب و سرماي كم سابقه اي مواجه شده اند. مشاهده عكس ها و فيلم هايي كه از اين مناطق در شبكه هاي اجتماعي وجود دارد نشان دهنده اوضاع و احوال بسيار نامساعد بخشي از هموطنان كشورمان است. تصاوير و فيلم هايي كه بسيار ناراحت كننده و بيانگر مشقت و سختي بسيار آنهاست. شرايطي كه بدون شك لزوم تسريع كمك به آنها را صدچندان مي كند.

سيستان و بلوچستان چشم انتظار ایران؛ سرزمین رستم را دریابیم

مبادا اوضاع و احوال سياسي كشور موجب شود تا مردمان نجيب اين مناطق فراموش شود يا احياناً آن گونه كه بايد و شايد به آنها كمك و رسيدگي نشود. بنابراين در اين باره انتظار جدي از تمامي سازمان ها و نهادهاي دولتي و بسيج و سپاه وجود دارد كه به داد اين هموطنان برسند تا بلكه بتوانند گام هايي براي اين مردم مظلوم بردارند.

سيستان و بلوچستان چشم انتظار ایران؛ سرزمین رستم را دریابیم

وضعيت مردم سيستان و بلوچستان تا به آن اندازه بحراني و وخيم است كه فرماندار شهر دلگان عنوان كرده است: « بارش های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه دارایی بسیاری از آنان را آب برده است».

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نيز گفته است: آبگرفتگی در پی وقوع سیلاب در برخی روستاهای منطقه بلوچستان به چهار تا هشت متر می‌رسد.

بر اساس اخبار منتشر شده شرايط در مناطق روستايي و كوهستاني بسيار بدتر گزارش شده است. ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نيز اعلام كرده است كه حجم بارش ها در سه دهه گذشته بي سابقه بوده است. بر اين اساس 500 محور اصلی مسدود شده، برق 130 روستا قطع شده است و آب آشامیدنی، 100 روستا هم  از مدار خارج است، استاندار سیستان و بلوچستان هم می‌گوید همه روستاهای جنوب بلوچستان یا در محاصره سیل است و یا زیرآب رفته است.
نگاهي دوباره به اين آمار بيانگر اين است كه مردم اين مناطق نياز به كمك و امداد فوري دارند.

البته گروه‌های جهادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. در ماجرای سیل‌ در استان سیستان و بلوچستان نیز این گروه‌ها به کمک سیل زدگان شتافتند.

لازم به ذكر است علت بارندگي  و سرماي اخير مرتبط با تغيير الگوي آب و هوايي كل دنيا اعلام شده كه موجب ايجاد عدم تعادل در نوع، ميزان و زمان بارندگي ها شده است.


نظرات بینندگان