کد خبر: ۱۳۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

7 کتاب محبوب که می توانید به کسی که دوستش دارید هدیه دهید

بهترین هدایا آن هدیه‌ای ست که به طرف مقابل کمکی کند یا چیزی به او اضافه کند. کتاب هدیه‌ایست که این دو ویژگی را دارد. اما کدام کتاب‌ها مناسب هدیه دادن هستند و چرا؟!
 
کتاب هوای تازه
مجموعه شعر هوای تازه‌ی احمد شاملو، غنی‌ترین آثار او را دربر دارد. این مجموعه اولین بار در سال 36 منتشر شد. در این کتاب شاملو کم‌کم از قالب نیمایی فاصله گرفته و شعر سپید را پایه‌گذاری می‌کند. به همین خاطر شعرهای این مجموعه شبیه به نثر هستند. اوج اشعار شاملو را در این کتاب می‌شود دید. شعر و نثری گیرا که از عشق می‌گوید و سطر سطر آن تاریخ ایران را در خود آمیخته.
همه‌ی کتاب‌های احمد شاملو مناسب هدیه دادن است. آثار شاملو طیف سنی از اواخر کودکی تا پیری را در بر می‌گیرد؛ از شعر و قصه‌هایی که برای کودکان نوشته یا ترجمه کرده گرفته تا داستان، فیلمنامه و نمایشنامه‌هایی که نوشته و ترجمه کرده و خصوصا اشعارش. اگر هنوز با این شاعر آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم در سایت فیدیبو درباره احمد شاملو، اشعار و آثارش بیشتر بخوانید.

کتابچه بدجنسی‌های گرگ کوچولو
داستان درمورد یک بچه گرگ است. گرگ کوچولو یک روز برای مسخره بازی، مسواک زده و موهایش را شانه کرده. پدر و مادرش فکر می‌کنند که نکند گرگ خوبی شده باشد؛ پس او را به جنگل می‌فرستند، تا نزد دایی بد گنده‌اش درس شرارت و بدجنسی آموخته و مدال پرافتخار بدجنسی‌های 9 گانه را بدست آورد. بر خلاف این ظاهر داستانی آموزنده و شیرین دارد. این کتاب مناسب سنین 9 تا 14 سال است.
بخشی از کتاب: راه خشک است و آفتاب داغ. برای يک رودخانه که زبانم را تويش خيس کنم له له می‌زنم؛ اما کو آب؟ ای کاش دست کم از کوهها يک مشت برف با خودم آورده بودم.

زندگی خوب: 30 گام فلسفی برای کمال بخشیدن به هنر زیستن 
این کتاب درباره چگونه زیستن است. نویسنده، مارک ورنون در این کتاب 30 شخصیت استثنائی بشر و اندیشه‌های آنان را معرفی می‌کند. کتاب 5 بخش دارد و 30 گام پس از آن می‌آید که از این قرار اند: فضیلت‌های معنوی، فضیلت‌های مثیبت‌بار، فضیلت‌های اجتماعی، فضیلت‌های عملگرایانه، فضیلت‌های فردی. 
7 کتاب محبوب که می توانید به کسی که دوستش دارید هدیه دهید

نویسنده برای اینکه خواننده بتواند این 30 گام را درست بپیماید، برای هریک از آنها یک راهنما برگزیده است. از ارسطو تا دریدا، یونگ، اسکار وایلد و ... در پایان هر فصل نیز، توصیه‌هایی با عنوان گامی دیگر آمده که بسیار کمک کننده است.

جیمز و هلوی غول پیکر
یکی از کتاب‌های پرطرفدار و پرفروش نوجوانان کتاب جیمز و هلوی غول پیکر است. رولد دال این کتاب را در سال 1961 منتشر کرد. با این حال هنوز جذاب است و نوجوان از خواندن آن به وجد می‌آید. کتاب داستان نوجوانی ست پر از شیطنت که با عمه‌های بدجنسش زندگی می‌کند.
داستان از اینجا شروع می‌شود که یک روز کرگدنی از باغ‌ وحش فرار کرده و در خیابان‌، پدر و مادر جیمز را قورت می‌دهد. البته میدانیم که کرگدن‌ها گیاه‌خوارند. جیمز هم مجبور می‌شود از آن به بعد با عمه‌های بدجنس زندگی کند. اما روزی پیرمرد مرموزی پاکتی پر از زبان‌های تمساح به جیمز می‌دهد تا آن را بخورد. اما ناگهان پاکت از دست جیمز می‌افتد و زبان‌ها پای درخت هلو، در خاک فرو می‌روند. بعد اتفاق‌های عجیبی می‌افتد که زندگی جیمز رو از این‌رو به آن‌رو می‌کند.

مجموعه اشعار سایه
حقیقتا معرفی تنها یک کتاب از ابتهاج نادیده انگاشتن دیگر آثار او ست. آثار ابتهاج این سال‌ها همیشه در صدر پرفروش‌ترین‌ها بوده. سایه بیشتر غزل سرا است اگرچه شعر نو هم گفته. مضمون اشعارش عاشقانه و اجتماعی بوده و بعضی اشعار او توسط خوانندگان بنام اجرا می‌شود؛ از جمله تصنیف «تو ای پری کجایی» و «سپیده».
جذابیت بیوگرافی هوشنگ ابتهاج هم دست کمی از اشعارش ندارد. سایه زندگی پر فراز و نشیب و شنیدنی دارد که در گفتگو با میلاد عظیمی کتابی به نام پیرِ پرنیان‌اندیش نوشته شده. در این کتاب ابتهاج به بیان عقاید و نظرات خود درباره بسیاری از چهره‌های به‌نام موسیقی، شعر و سیاست در زمان خود می‌پردازد.

دنیای سوفی، یوستین گردر
 کتاب‌های فلسفی اغلب کتاب‌هایی سنگین و مبهم هستند. مخاطبی که پیش زمینه‌ای در فلسفه ندارد نیاز دارد که با روشی آسان با فلسفه آشنا شود و نکاتی را در این زمینه یاد بگیرد. کتاب دنیای سوفی در این کار موفق بوده؛ و حتی می‌توان گفت دنیای سوفی بهترین کتاب برای ورود به دنیای فلسفه است. کتاب با نثری ساده و جذاب داستان زندگی یک دختر نوجوان و کنجکاو را روایت می‌کند. سوفی به دنبال کشف و درک خود؛ و دنیای پیرامون است. او در طی داستان با نامه‌هایی مرموز با تاریخ فلسفه و نظریات اندیشمندان بزرگ آشنا می‌شود. نویسنده‌ی این کتاب یوستین گردر است که کتاب‌های زیادی به صورت داستان در مورد فلسفه نوشته که مخاطب آن نوجوانان هستند.
7 کتاب محبوب که می توانید به کسی که دوستش دارید هدیه دهید

تحلیل رفتار متقابل: روشهای نوین در روان شناسی 
در این کتاب به زبانی ساده با نظریات روانشناس مشهور، اریک برن آشنا می‌شویم. اریک برن معتقد است کودکی نقش بزرگی در شکل‌گیری رفتارهای ما در بزرگسالی دارد. او بنیان گذار نظریه کودک، والد، بالغ است. مخاطب این کتاب کسانی هستند که علاقه زیادی به کشف گوشه‌های پنهان شخصیتشان دارند. برای خواندن این کتاب لازم نیست که مشکل روانی جدی داشته باشید؛ در واقع جامعه هدف این نظریه عامه جامعه ست.
کتاب نظریه اصلی را مفصلا شرح می‌دهد و انواع اختلالات ممکن را معرفی می‌کند. در این میان تمرین‌هایی برای بهره بردن بیشتر از این تئوری و درک مفاهیم آن گنجانده شده است.



نظرات بینندگان