کد خبر: ۱۳۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۸

زندگی نامه سپهبد شهید قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی (۲۰ اسفند ۱۳۳۵ – ۱۳ دی ۱۳۹۸) (سپهبد حاج قاسم سلیمانی) فرمانده نظامی ایرانی بود که تا زمان کشته شدنش توسط آمریکابعنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.
 بیوگرافی سردار حاج قاسم سلیمانی
سپهبد حاج قاسم سلیمانی 20 اسفند 1335 در روستای رابر از استان کرمان متولد شد و در سالهای ابتدای جوانی از پیمانکاران سازمان آب کرمان بود. دو فرزند دارند و از چهره های محبوب مردمی است.

 خانواده
خانواده سلیمانی را پنج خواهر و برادر تشکیل می دهند ، بزرگترین فرزند این خانواده یک خواهر متولد 1333 است ، حاج قاسم فرزند وسط و سهراب سلیمانی هم برادر کوچک خانواده است.

برادرش سهراب سلیمانی ، مدیرکل زندان های استان تهران است.

 ازدواج
سردار قاسم سلیمانی سالهاست ازدواج کرده و صاحب یک پسر و یک دختر می باشد.

داماد قاسم سلیمانی
سهراب برادر قاسم سلیمانی : ازدواج دختر قاسم سلیمانی با پسر شهردار تهران به هیچ عنوان صحت ندارد ،دختر حاج قاسم ازدواج کرده اما نه با پسر شهردار تهران! شایعه زیاد است ، مثلا یک مدتی می گفتند که عماد داماد خانواده ما است در حالی که اینطور نبود ، ارتباط عاطفی برقرار بود اما اینکه نسبت سببی یا نسبی داشته باشیم ، اینگونه نبوده است.

 از روستا تا پیمانکار آب
در روستای قنات ملک از توابع کرمان بدنیا آمده است از 12 سالگی و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و مشغول کار بنایی شد سپس بعدها بعنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول بکار شد.

دوران جنگ ایران و عراق
سپهبد سلیمانی بعد از انقلاب 1357 و همزمان با کار در سازمان آب کرمان عضو مجموعه ای به نام سپاه افتخاری شد و با آغاز جنگ عراق و ایران گروهی را به نام لشکر 41 ثارالله را تشکیل داد و تا سال 76 فرماندهی این لشکر را برعهده داشت و در عملیات مختلف با این گروه که متشکل از نیروهای رزمی کرمان بود حاضر میشد.

فرماندهی جنگ
با شروع جنگ عراق و ایران در شهریور 1359 سلیمانی با چندین گردان راهی جنگ شد و بعدها تشکیل لشگر معروف 41 ثارالله را داد ایشان در عملیات مختلفی چون والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5، تک شلمچه و … بسیار موفق ظاهر شد.

 مجروحیت سپهبد سلیمانی
حاج قاسم سلیمانی اولین بار در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام طریق القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله از ناحیه دست راست و شکم مصدوم شد. عملیات طریق القدس در آذرماه سال 60 به مدت 8 روز عملیاتی تهاجمی از سوی سپاه پاسداران، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و ... بود که با پیروز نیروهای ایرانی همراه بود.

فرمانده سپاه قدس
بعد از پایان جنگ در سال 1357 حاج قاسم سلیمانی 32 ساله با لشگر 41 ثارالله وارد مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر شد تا اینکه در سال 1376 وقتی 41 ساله بود توسط مقام معظم رهبری به تهران فراخوانده و به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد

ماجرای کوی دانشگاه
در ماجرای کوی دانشگاه سال 1378 جمعی از فرماندهان سپاه از جمله قاسم سلیمانی با امضای نامه ای به محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت، درخواست جمع کردن اعتراضات و پایان غائله را کردند.

 شروع محبوبیت
محبوبیت سردار سلیمانی بعنوان یک شخصیت بلند مرتبه نظامی از جنگ علیه داعش در خط مقدم عراق و سوریه شروع شد و هنوزم هم این محبوبیت پیوسته ادامه دارد.

مجروحیت در سوریه
خبر کمتر شنیده شده از سردرا سلیمانی به جراحت او در یکی از عملیات علیه داعش در سوریه باز می گردد که خبرنگار سوری در یک گفتگوی تلویزیونی اولین بار در سال 1396 از آن پرده برداشت.

تهدید و تحریم
مقامات وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا وی را متهم به همکاری با نیروهای امنیتی سوریه در جریان اعتراضات در این کشور و سرکوب مخالفان بشار اسد کرده بودند. در پی این اتهام وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا وی را تحریم کرده است.

 دشمنی شایسته
دیوید پترائوس ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا که بالاترین درجه نظامی در ارتش ایالات متحده محسوب می شود درباره حاج قاسم سلیمانی می گوید : چیزی که من می توانم بگویم این است که وی فردی بسیار توانمند، مدیر و دشمنی شایسته است.

نشان ذوالفقار حاج قاسم از سوی رهبر انقلاب
نشان ذوالفقار عالی ترین نشان نظامی است که به پاس زحمات و رشادت های حاج قاسم سلیمانی از سوی مقام معظم رهبری که فرماندهی کل قوا را برعهده دارند در اسفندماه سال 97 به ایشان اهدا شد.

 نحوه شهادت سردار سلیمانی
سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در یک عملیات تروریستی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

در حادثه تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سپهبد سلیمانی شد همراهان دیگری نیز حضور داشتند که همگی به شهادت رسیدند. ابومهدی المهندس نائب رئیس حشد الشعبی عراق ، شهید حسین پورجعفری از هم رزمان حاج قاسم، هادی طارمی ،شهرود مظفری نیا و وحید زمانیان از نیروهای حفاظت سردار سلیمانی بودند که در این حادثه به شهادت رسیدند.

 واکنشها
شهادت سلیمانی، واکنش های زیادی از سوی سازمان ها، دولت ها و اشخاص در پی داشت. اکثر مقام های ایرانی در واکنش های خود اقدام ایالات متحده آمریکا را محکوم و تهدید به انتقام کردند.


 
نظرات بینندگان