کد خبر: ۱۳۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۸
تخلف فدارسیون‌ها تحت نام مدیر فنی!

هنجارشکنی به جریان خزنده ضدفرهنگی در وزرش بانوان تبدیل شده است

این روز‌ها هنجارشکنی برخی فدراسیون های ورزش بانوان سبب نگرانی متدینین رابه وجودآورده است.
آذر 1386
 عبدالرضا ساور، معاون فرهنگی وقت سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: « قطعا پس از این همه‌ی مربیان تیم‌های ملی بانوان باید زن باشند و هیچ مربی مردی نمی‌تواند تیم بانوان را هدایت کند، هم‌چنین تا حد امکان تیم‌های ما باید در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند که داوران آن نیز زن باشند.»

اسفند 1393
ورزشکاران؛ سفیران فرهنگی
محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه گردهمایی مشترک معاونین وزارت ورزش و مدیران کل استان ها و در جمع خبرنگاران: یکی از شعارهای اصلی ما، توجه به ورزش پاک و معرفتی بود که امیدواریم محقق بشود. مجموعه عناصری که ورزش را هدایت می کنند باید دست به دست هم بدهند تا این شعار را محقق بکنیم. باید رفتار ورزشکار و مدیر ما متفاوت از سایر ورزشکاران کشورهای دیگر باشد. اما آیا چنین است و ما سفیران خوبی برای معرفی چارچوب های فرهنگی و اندیشه هایمان در میادین بین المللی داریم. 

 مرداد 1394 
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود پرده از اتفاقاتی برداشت و به سایت ورزش بانوان گفت: از آنجایی که فروزان سلیمانی، سرمربی جدید تیم ملی فوتسال نمی توانست خواسته های تیم ملی و مسئولان را برآورده کرده و به اصطلاح تیم را به درستی هدایت کند، مسئول کمیته بانوان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت از یکی از مربیان مطرح مرد فوتسال برای هدایت این تیم کمک بگیرد. این مربی که اتفاقا نقش بسزایی در پیشرفت تیم ملی فوتسال دارد از زمان ورودش در کادر فنی اجازه فعالیت به سلیمانی را نمی دهد.
وی ادامه داد: این مربی مرد تمرینات و هدایت تیم را به صورت کامل در دست گرفته است. در بازی تیم ملی فوتسال بانوان با تیم ملی ازبکستان دلیل جلوگیری از ورود خبرنگاران نیز همین امر بود تا هیچ کس متوجه حضور وی نشود!

خزنده وزرش بانوان

 شهريور ۱۳۹۷
بازداشت مربی مردی که بانوان را تمرین می‌داد
 در اردوی یکی از تیم‌های ملی بانوان که در یکی از شهرهای شمالی برگزار شده بود، یک مربی مرد که بدون اخذ مجوز لازم از نهادهای ذی‌صلاح، مشغول تمرین و آموزش دادن بانوان بود، چند ساعتی از سوی نهادهای ذی‌صلاح دستگیر شد.
  طبق قانون، مربیان مرد نمی‌توانند وظیفه آموزش بانوان را برعهده داشته باشند. این درحالی است که این مربی مرد، هیچ مجوزی برای آموزش بانوان نداشته و جای سوال دارد که چرا فدراسیون مربوط این اختیار را به این مربی مرد داده تا وظیفه تمرین دادن بانوان را برعهده داشته باشد. 

مردان در تیم های بانوان
حضور یک مربی مرد برای ورزش بانوان در سالهای پس از پیروزی انقلاب به جهات شرعی و عرفی جزو خط قرمزهای ورزش بانوان محسوب می شده است.
اما با مرور برخی اخبار رسانه ها طی چند سال گذشته نشان می دهد حرکتی خزنده و زیر پوستی در ورزش بانوان پای مردان را به تیم های پایه ورزشی زنانه و حتی به صورت رسمی به برخی تیم های ملی بانوان باز کرده است!
برخلاف دستور العمل صریح سازمان تربیت بدنی درباره ممنوعیت حضور مربیان مرد در کنار ورزشکاران و تیم های ورزشی زنان، اما ظاهراً تاکنون با عملان این اتفاق برخوردی نکرده است.

اولین تابو شکن
سال 97 جواد مهرگان به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بانوان جمهوری اسلامی ایران روی نیم کت تیم در مسابقات حضور پیدا کرد و رسماً هدایت تیم بانوان را به عهده گرفت.رسانه ها از او به عنوان سرمربی تیم ملی یاد کردند و او بدون واهمه جلو دوربین عکاسان در کنار تیم حضور پیدا کرد. این اولین تابو شکنی یک مربی مرد در ورزش بانوان ایران محسوب میشود چرا که مربیان پیش از مهرگان عموماً خودرا از چشم دوربین ها مخفی می کردند.

خزنده وزرش بانوان

خزنده وزرش بانوان
 
خزنده وزرش بانوان

نکته جالب ماجرا این است که خانم متین زبردست، نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال در گفت و گو با ایسنا و در مورد همکاری جواد مهرگان با فدراسیون می گوید: آقای مهرگان با فدراسیون ایران قراردادی نداشت بلکه صرفاً ابلاغی تا پایان مسابقات قهرمانی والیبال زنان آسیا داشت و الان هم مسابقات تمام شده است. 

این گفته خانم زبردست نشان می دهد فدارسیون والیبال برای دور زدن قانون قراردادی به عنوان مربی با جواد مهرگان نداشته و با یک ابلاغیه به سادگی قانون را دور زده است.

اردیبهشت 1393
عکس های مربی مرد تیم فوتبال بانوان زیر 19 سال جنجال ساز می شود
انتشار عکس های اکبرمحمدی در کنار تیم فوتبال بانوان زیر 19 سال ایران حاشیه های زیادی را به همراه دارد. و این موضوع در برنامه 90 مطرح و دوباره جنجال آن بر سر زبان ها می اندازد.
 ماجرا از این قرار است که فدراسیون فوتبال مهناز امیرشقاقی را به عنوان سرمربی این تیم معرفی کرده اما رسانه های خارجی عکس های محمدی را در حال کوچ تیم در کنار زمین منتشر کردند.

خزنده وزرش بانوان

اکبر محمدی با بیان اینکه مدیرفنی تیم است، نه سرمربی به رسانه ها می گوید: «برای قبول این سمت هیچ تمایلی نداشتم و با اصرار فدراسیون مجبور شدم قبول کنم. در این رقابت‌ها نیز قرار بود وظایفم را از روی سکو انجام دهم اما در دیدار اول مقابل اوکراین به دلیل غیبت سرمربی تیم وظیفه خودم دانستم که کنار زمین بیایم و تیم را هدایت کنم.»
محمدی در پایان می افزاید: «در هر صورت من تخلفی را مرتکب نشدم زیرا از سوی فدراسیون مامور بودم که در این رقابت‌ها تیم را مدیریت کنم. اتفاقاً به دلیل همزمانی این مسابقات با تعطیلات عید نوروز هیچ تمایلی به سفر به روسیه نداشتم.»

خزنده وزرش بانوان

اجبار فدراسیون جمهوری اسلامی!
نکته جالب صحبت های محمدی اجبار فدارسیون است. همان نکته ای که در ماجرای مهرگان وجود داشت و اعلام شد ه بود با ابلاغ فدارسیون ان اتفاق رخ داده است.

چیزی که مشخص است این است خود فدارسیون ها بیش از باشگاه ها تمایل به تخلف از قانون را دارند و همه آنها با سرپوش مشاور یا مدیر فنی حضور مربی مرد در تیم های ملی بانوان را سرپوش می گذارند. نکته جالب اینکه باشگاه‌های ورزشی زنان هنوز هم مجاز به در اختیار داشتن مربی مرد نیستند.

آیا واقعاً زن توانمند نداریم؟
سوال اصلی درباره چرایی ضرورت حضور مردان در جایگاه مدیریت و مربیگری تیم های ورزشی مربوط به بانوان است. واقعاً آیا مربی زن توانمندی وجود ندارد که بتواند عهده دار این مسئولیت شود؟
شواهد نشان می دهد در سال های اخیر مربیان زن ایرانی پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند و شاید دیگر نیاز به حضور مردان در کنار تیم بانوان نباشد. 
بیان یک مثال فوتبالی شاید کمی به پاسخ این سوال کمک کند: تقریباً همه می دانند علی رعدی (به همراه علی صانعی) که به عنوان مدیر فنی در تمرینات تیم ملی فوتسال بانوان حضور داشت عملاً همه کاره تیم بود و به نوعی صفر تا صد تمرینات زیر نظر او برگزار می شد که این موضوع ناراحتی مربیان خانم را به همراه داشت. آنهایی که اسماً سرمربی بودند اما در واقعیت شخص دیگری کار سرمربیگری را انجام میداد.
با اعتراض مربیان زن تیم ملی فوتسال، کمیته فنی تصمیم گرفت شهناز یاری و فاطمه شریف تیم را تمرین دهند.
بعد از این اتفاق کتایون خسرویار به عنوان مربی تیم ملی جوانان فوتسال بانوان انتخاب و خسرو با کسب امتیازات بسیار خوب توانست به عنوان یکی از سه نامزد بهترین مربی زن آسیا انتخاب شود.
حسین عبدی نیز زمانی که به تیم ملی فوتبال بزرگسالان بانوان رفت . در حالی که مریم آزمون سرمربی تیم ملی و پاسخگوی نتایج بود. 
این اتفاق باعث شده بود رسانه ها از عنوان دو پادشاه در یک اقلیم استفاده کنند. 
نکته دیگر این اتفاق اینکه با آمدن حسین عبدی به تیم ملی بانوان، محمد حبیبی، ملی پوش سابق انزلی‌چی ها به عنوان مربی دروازه بان های کلیه مقاطع تیم ملی فوتبال بانوان منصوب شد.
نوع تمرین دروازبانها حرف و حدیث های فراوانی در مورد حضور یک مرد به عنوان مربی دروازبانان خانم با خود به همراه داشت.

خزنده وزرش بانوان


انتشار فیلمی از تمرین تیم ملی راگبی نیز در مقطعی حاشیه ساز می شود
تعداد بازدید : 0
کد ویدیو


حراست وزارت ورزش در اغما
در مورد جذب مربیان تیم ها حراست وزارت ورزش باید تعیین تکلیف کرده و نظارت داشته باشد اما ظاهراً حراست وزارت ورزش مایل نیست دغدغه حضور مربیان مرد در باشگاه های بانوان را در اولیوت کارها خود قرار دهد چرا که طی سالهای گذشته مربیان مرد مختلفی به تیم های بانوان آمده قانون را دور زده اند.

یک مقام آگاه در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: آنچه گفته می شود این است که قانون صرفاً مربی را منع کرده و مردان می توانند در پست های مشاور فنی و دستار حضور داشته باشند که تیم ها با مربی مرد خود با عناوین دیگر قرارداد می بندند اما در واقعت به عنوان مربی تیم فعالیت خواهد داشت.

خزنده وزرش بانوان
مشاور فنی سرپوش تخلف
با نگاهی به اسامی کادر برخی تیم های ملی بانوان مشخص می شود عنوان "مشاور فنی” برای مربیان مرد حاضر در تیم‌های ملی زنان استفاده می‌شود.
و کاملاً مشخص است استفاده از عنوان "مشاور فتی" صرفاً برای سرپوش گذاشتن به تخلفی است که برخی فدارسیون ا انجام می دهند.
به گواه فعالین والیبان بانوان، در تیم ملی والیبال بانوان در مقطعی که جواد مهرگان به عنوان مشاور فنی در تیم حضور داشت همه امور یک سرمربی را انجام می‌داد و در تیم ملی فوتبال بانوان حسین عبدی و در تیم فوتسال بانوان نیز علیرضا رعدی همه کاره بوده اند.
در سایر رشته‌های ورزشی نیز این اقدام بعضاً صورت گرفته و به دلیل کمتر رسانه ای بود آن رشته، موضوع حضور مربی مرد چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
در این رابطه حراست وزارت ورزش باید درباره دور زدن فدارسیون ها درمورد حضور مربیان مرد در تیم های ملی بانوان با عناوین جعلی مشاور و مدیر فنی پاسخگو بوده و مانع از هنجارشکنی توسط برخی فدارسویون های ورزشی شود.

 


نظرات بینندگان