کد خبر: ۱۳۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بدون نگرانی شیر پاستوریزه مصرف کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آلوده نبودن شیر‌های پاستوریزه و صنعتی خبر داد و تاکید کرد: هم استانی‌ها بدون نگرانی شیر پاستوریزه مصرف کنند.
محمدجواد خشنود در پی انتشار مطلبی در خصوص آلوده بودن شیر‌های مصرفی در بازار ایران به سم آفلاتوکسین، گفت: بیان این موضوع بیشتر از آن که جنبه علمی و دلسوزانه برای هموطنان داشته باشد،باعث تشویش اذهان عمومی شده است.

او افزود: آفلاتوکسین یک کشف تازه نیست و بیش از ۴۰ سال است که وجود این سم قارچی در لبنیات، غلات، حبوبات، ادویه، میوه‌های خشک، مغز‌ها مانند پسته، بادام و گردو شناخته شده است.

خشنود ادامه داد: چندین سال است که در دنیا به ویژه در ایران، نظارت‌ها بر روی محصولات غذایی به ویژه لبنیات افزایش یافته و کارخانه‌های تولیدی نیز با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و سالم و با تجهیز دستگاه‌ها و انجام روش‌های نوین و به روز دنیا، محصولاتی تولید و روانه بازار کنند که تمامی استاندارد‌های لازم را دارا باشد.

او با بیان اینکه صنایع غذایی کشور به ویژه صنایع لبنی پیشرفت قابل توجهی در سطح منطقه داشته است گفت: ایران یازدهمین کشور تولیدکننده لبنیات در دنیا است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیح نظارت‌های انجام شده در زمینه وجود آفلاتوکسین در محصولات مختلف، افزود: پارسال، از ۴۰۲ نمونه لبنیات و سایر محصولات مانند میوه‌های خشک شده، مغز‌ها مانند گردو، بادام و پسته در آزمایشگاه مرجع معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فقط ۲۳ مورد موارد غیر منطبق با استاندارد مشاهده شد، همچنین امسال از ۱۶۵ نمونه لبنیات مانند شیر، دوغ و ماست، چهار مورد غیرمنطبق با استاندارد‌ها بوده که از عرضه آن به بازار جلوگیری و همه این محصولات توقیف و موسسه متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

خشنود اظهار کرد: هر چند آفلاتوکسین در شرایط نامناسب در انباشتگی و رطوبت و حرارت خوراک دام ها، حبوبات و غلات رشد می‌کند، اما با توجه به رعایت استاندارد‌ها در کشور و نظارت ویژه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان و حامیان سلامت مردم، همه محصولات مورد پایش قرار می‌گیرند تا در نهایت محصولات ایمن و بدون عوارض به دست مصرف کنندگان برسد.

او یادآور شد: در ماه‌های اخیر موضوع وجود قرص و کپسول در کیک و کلوچه تولیدی کشور در بین مردم جامعه انتشار یافت که این اقدام مخل سلامت، جز آسیب به تولیدکنندگان داخلی و تشویش اذهان عمومی، هدف دیگری از سوی دشمنان در پی نداشت و مراحل قانونی پیگیری آن از سوی مقامات قضایی و سازمان‌های ذیربط در دست پیگیری است.

خشنود افزود: خوشبختانه در حال حاضر محصولات لبنی ایران به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شود و تاکنون موردی از مرجوع کردن محصولات لبنی به دلیل آلودگی به آفلاتوکسین گزارش نشده است، این مسئله نشان دهنده سلامت محصولات لبنی تولیدی کشور است.

معاون غذا و داروی دانشگاه بیان کرد: در موضوع آلوده بودن شیر‌های پاستوریزه هم نحوه بیان و هم نحوه انتشار آن از بی تدبیری بوده، صرفا به استناد یک مقاله بوده و عدم توجه به جمیع جهات موضوع، اظهار نظر صورت گرفته که همین مسئله باعث تنش و ایجاد نگرانی در بین مردم شد.

خشنود توصیه کرد: مردم با اطمینان کامل می‌توانند شیر‌های پاستوریزه و صنعتی را مصرف کنند، زیرا نظارت‌ها و پایش‌ها بسیار جدی و به صورت مستمر از سوی مسوولان سلامت انجام می‌شود و با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به کشور‌های دنیا، انتشار اخباری مشابه، با ایجاد تشویش و نگرانی در مردم، موجب مصرف کمتر شیر می‌شود که در نتیجه در چند سال آینده خطر ابتلا به پوکی استخوان بالا می‌رود.
نظرات بینندگان