کد خبر: ۱۳۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۸
آیت الله دژکام مطرح کرد:

لزوم جبهه سازی در جامعه/ ولایت پذیری و اخوت دو پیوند مهم اجتماعی

امام جمعه شیراز گفت: گاهی اوقات ما خیلی از هم دور هستیم. مسئله اخوت فقط در شعار مدنظر نباشد. تقویت برادری و ایجاد حس برادری در جامعه ما بسیار نیاز است.
 نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم جبهه سازی در جامعه تاکید کرد و افزود: جبهه باید متشکل از تمام نیروهای انقلاب اسلامی باشد.

آیت الله لطف الله دژکام یکشنبه در جلسه شورای راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به ادراک مشترک از مسئله جبهه سازی، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند با یک گروه و یک جناح کار انقلاب پیش نمی‌رود و نیاز به جبهه‌ای متشکل از آحاد مردم است.

لزوم جبهه سازی در جامعه/ ولایت پذیری و اخوت دو پیوند مهم اجتماعی

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) نیز برخی موارد را به صورت مرتب تذکر می‌دادند و در یکی از این مسائل که تاکید داشتند ایشان می‌فرمودند بعضی چیزها که می‌خواهد حجاب را بردارد خود حجاب می‌شود.

وی گفت: اگر جبهه خود حجاب شد دوباره نیاز است که جبهه‌ای جدید ایجاد شود تا ما را در ذیل خود جا دهد، حال مگر چند جبهه می‌توان درست کرد؟ جبهه باید متشکل از تمام نیروهای انقلاب اسلامی باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه انقلاب ما اسلامی است و به تعبیر رهبری، طبعاً خودی و غیر خودی هم داریم چون انقلابی و ضد انقلاب داریم، بیان کرد: اما مفهوم خودی‌ها وسیع‌تر از آن چیزی می‌شود که ما تصور می‌کنیم و در ترکیب جلسات ما نمود میابد. اینکه یا در جبهه ما هستند یا در جبهه مقابل ما قرار دارند درست نیست و باید ظرفیت ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم هرکسی را که از نظر رهبری خودی حساب می‌شود با آن کار کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: مقام معظم رهبری خیلی تاکید دارند که هیچ فردی از خودی‌ها بیرون از چارچوب کار نماند و این نکته مهمی است.

آیت الله دژکام یادآورشد: در زمان دفاع مقدس و در جبهه‌ها قضیه اینگونه بود که گاهی فرماندهان ما در جبهه کارشان به دعوا می‌کشید؛ این شیوه دیگر کار هست که گاهی زیر مجموعه خود را تنبیه می‌کرد اما باز هم دوستش داشتند.

وی افزود: این فن کجای مسئله قرار دارد که باید درست شود؟ برای جبهه سازی نیاز به فهم صحیح این مدل کارها داریم.

لزوم جبهه سازی در جامعه/ ولایت پذیری و اخوت دو پیوند مهم اجتماعی
امام جمعه شیراز بیان کرد: اگر در جلسه تبیین راهبردها نشسته‌ایم باید مراقب این موضوع باشیم که اولین راهبرد این است که مرز بین جبهه و غیر جبهه در خودی و غیر خودی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند تعیین شود نه چیزی که بنده یا هر عزیز دیگری سلیقه اش باشد به عنوان نظر رهبری بیان شود درحالی که با نظر رهبری متفاوت باشد و در جاهایی که نظرمان با رهبری متفاوت هست باید خود را با نظر رهبر تطبیق دهیم تا جبهه ایجاد شود والا جبهه نخواهد شد و گروه می‌شویم و دیگران هم گروه خود را می‌سازند و با هم کار نمی‌کنند.

آیت الله دژکام اضافه کرد: به تعبیر قرآن این سبقه الهی است. ما رنگ الهی را می‌پسندیم و این رنگ گستره وسیعی دارد.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگری که در مسئله جبهه سازی باید مدنظر داشته باشیم مسئله حق گرایی است، افزود: اگر بنا باشد بنده به خاطر اینکه خود مطلبی را بیان کرده‌ام دیگر حرف دیگران را گوش ندهم باز هم جبهه ایجاد نمی‌شود. مشکل ما در شکل نگرفتن جبهه اینجاست. باید حرف حق را از هر کسی می‌شنویم قبول کنیم و حق گرا باشیم. در چارچوب‌های اصلی راهبرد ما باید اینگونه باشد وگرنه عده‌ای را پس می زنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: علاوه بر این موارد، جبهه سازی یک نوعی کرامت نفس می‌طلبد و امام جواد (ع) فرمود که در کار ریز کوچک ترها دخالت نکنید و اگر مسئولیتی پذیرفته و به آن اعتماد کرده‌اید اجازه دهید تا کار خود را انجام دهد.

ولایت و اخوت دو پیوند مهم اجتماعی

وی با اشاره به اینکه در بحث جبهه سازی ما دو نوع پیوند اجتماعی را نیاز داریم، گفت: یک نوع پیوند با ولایت است که خیلی ظرافت دارد. مردمی که به زیارت احمد ابن موسی (ع) می آیند را نگاه کنید؛ به نوعی می آیند و زیارت می‌کنند و می‌روند اما شاید آداب زیارت به گونه دیگری باشد ولی زائر در حد خود کار خودش را انجام می‌دهد و خدا از او قبول می‌کند.

آیت الله دژکام عنوان کرد: ما وقتی می‌بینیم کسی رهبری را قبول دارد گاهی به او گیر می‌دهیم و مدعی می‌شویم که ما از تو ولایی تر هستیم و این هست که نمی‌گذارد ما منسجم شویم. پیوند همه افراد با ولایت باید دیده شود و اگر افراد واقعاً ولایی هستند ولو با سلایق متفاوت، یک رکن از ارکان جبهه سازی ما شکل می‌گیرد و در همان جهتی که ولایی است او را تشویق کنید چون بدون ولایت جبهه سازی نمی‌شود و انقلاب اسلامی انقلابی بر پایه ولایت است.

وی با اشاره به اینکه پیوند اجتماعی دیگر مسئله اخوت است که امروز لطمه خورده، بیان کرد: گاهی اوقات ما خیلی از هم دور هستیم. مسئله اخوت فقط در شعار مدنظر نباشد. تقویت برادری و ایجاد حس برادری در جامعه ما بسیار نیاز است.

وی با بیان اینکه چرا فقط در زیر تابوت مقدس حاج قاسم و در مراسم باشکوه تشییع این شهید والامقام باید اینگونه با هم پیوند پیدا کنیم؟ جبهه سازی یعنی این حس را تقویت کنیم، افزود: امروز نقشه دشمن همین است که این برادری را به هر بهانه‌ای بهم زند. ما برای تقویت اخوت باید تلاش کنیم. احساس برادری را باید در جامعه رواج دهیم وگرنه نتیجه ضعف اخوت همین اتفاقاتی است که در آبان ماه تجربه کردیم.


لزوم جبهه سازی در جامعه/ ولایت پذیری و اخوت دو پیوند مهم اجتماعی
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: در رفتارهای شبکه ای همه مطلب را مثل هم می‌فهمند و مانند هم واکنش نشان می‌دهند اما بعضی وقت‌ها ما سازماندهی نکرده‌ایم. این درک مشترک نیاز به کار مستمر دارد.

وی با اشاره به اینکه درک مشترک را می‌شود ایجاد کرد به شرط اینکه مبانی را درست توضیح دهیم، ادامه داد: نهایت این مسیر اقدام مشترک است و این اقدام انگیزه می‌خواهد که کار تربیتی پیش شرط ان محسوب می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه برای همه این موارد باید برنامه ریزی و پیگیری کنیم و به جای خوبی هم خواهیم رسید، عنوان کرد: ما کارمان را باید انجام دهیم و سعی کنیم در این فضای فرهنگی که کار فراوان است و به نوعی سرمان شلوغ است بیشتر همدیگر را درک کنیم. همدیگر را دریابیم و هر شخصی را در هر مقامی که نقش خود را انجام می‌دهد بپذیریم حتی اگر ضعیف باشد.

آیت الله دژکام افزود: سردار سلیمانی از بین ما رفت. نگاه کنید در وسط این جریان چگونه با سردار حاجی زاده برخورد کردند؟ با سردار سلامی چه رفتاری داشتند؟ چگونه جای شهید و جلاد و مظلوم و ظالم را تلاش کردند عوض کنند؟ اگر ما جبهه فرهنگی هستیم باید اقدام کنیم و همه ما بچه‌های یک جبهه هستیم و کار را پیگیری کنید.


نظرات بینندگان