کد خبر: ۱۳۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

استهبان، برترملی در پرورش ماهیان خاویاری

مدیر پرورش دهنده ماهیان خاویاری در مناطق غیر ساحلی در استهبان گفت: این مزرعه با ظرفیت ۳۰تن گوشت و ۳۵۰ کیلوگرم خاویار در سال در حال فعالیت است.
 نسرین آذرخش بانوی ۳۷ ساله بامدرک فوق لیسانس در روستای باغشاد از توابع شهرستان استهبان در سال ۸۷ با پرورش ماهیان قزل آلا  مزرعه ماهیان را راه اندازی کرد.

فارس برترملی در پرورش ماهیان خاویاری
وی بعد ازمدتی  بامشورت کارشناس مدیریت شیلات و آبزی پروری استان فارس، تحقیقات و آزمایشات مختلف در زمینه آب و دیگر مسائل؛ گونه پرورشی را از ماهی قزل آلا به خاویاری تبدیل کرد.

آذرخش گفت:این مزرعه امسال توانست ۴۰۰ کیلوگرم خاویار تولید و به بازار داخل و خارج کشور صادر کند همچنین در سال ۹۵ برای اولین بار و سال ۹۷ هم گوشت خاویار را به کشور روسیه صادر کرد.

او اظهار داشت:تولید ۲۸۵ کیلوگرم خاویار درسال گذشته، استحصال خاویار از گونه‌های مختلف، توزیع بچه ماهی خاویار برای اولین بار از استان فارس و استفاده از تجهیزات به روز و مکانیزه آبزی پروری از دلایل انتخاب وی به عنوان نمونه ملی بود.

این مزرعه برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض ماهیان خاویاری و کاهش صید مولدین از دریا اقدام به تولید چندین گونه از مولدین ماهیان خاویاری کرده و به استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان ارسال کرده است.

ثابت بودن دمای آب چشمه، کیفیت مناسب آب و بهره بردن از خوراک با کیفیت؛ زمان رسیدن به سن بلوغ و خاویار دهی در این مزرعه کاهش یافته است.
فارس برترملی در پرورش ماهیان خاویاری
با دمای مناسب آب دوره زمانی مورد نیاز برای تولید خاویار در فیل ماهی از ۱۶ تا ۱۸ سال به ۹ سال کاهش داد. البته در برخی از این نوع ماهیان خاویاری سن بلوغ جنسی ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا بتوان از آن‌ها خاویار استحصال کرد.

فیل ماهی مشهورترین و بزرگترین گونه ماهیان خاویاری و دارای خاویار ممتاز، درشت، بسیار لذیذ وگرانب‌ها است.

وزن ماهی می‌تواند به ۱۰۰۰ کیلوگرم و گا‌ها تا ۱۵۰۰ کیلوگرم هم برسد.
بواسطه قیمت بالا و تولید زیاد خاویار، فیل ماهی با ارزشترین گونه از لحاظ اقتصادی بشمار میرفت.
آذرحش گفت:تنوع گونه‌ای پرورش انواع ماهیان خاویاری در مزرعه پارس مهر خاویار زیاد است و انواع فیل ماهی، ازون برون، سیبری، قره برون، چالباش، سیبری، شیپ، استرلیاد در این مزرعه تولید می‌شود.

وی افزود:برای استحصال تخمک از مولدین ماده به منظور تکثیر ماهیان خاویاری در این مزرعه برای اولین بار از روش میکرو سزارین استفاده شده است.

در روش میکرو سزارین (ریز برش) با ایجاد برش کوچکی در شکم ماهیان خاویاری، اقدام به خارج تخمک‌های ماهیان خاویاری می‌شود.

با استفاده از این روش بدون مرگ ماهیان خاویاری تا جایی که ممکن باشد تخمک‌ها استحصال می‌شود و این ماهیان برای سال‌های آتی قابل بهره برداری هستند ومی‌توان از یک ماهی چندین بار تخمک گیری کرد.

او در ادامه برای بالابردن ایمنی ماهیان خاویاری گفت: در خوراک ماهیان، از عصاره‌های گیاهی سیر، زنجبیل، لعل کوهستان استفاده می‌شود.

وی همچنین افزود:به منظور افزایش بهره وری آب، از سیستم هوادهی استفاده شده و این سیستم شامل اسپلش و ایربلور است، که در ادامه استقرار درام فیلتر، دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه ازون نایزر، چیلر و بیوفیلتر در این مزرعه اجرا شده است./  خبرگزاری صداوسیما




نظرات بینندگان