کد خبر: ۱۳۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
در سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو مطرح شد؛

بیشترین مرگ و میر ها زیر ۴۰ سالگی است که حوادث ترافیکی در آن رتبه اول را دارد

دهمین سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی، چالش ها و راهکارهای پیش رو در صبح امروز توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت در شهر شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه دکتر کامران باقری لنکرانی در دهمین سمینار بین المللی کاهش حوادث ترافیکی و رانندگی با اشاره به کاهش بار حوادث ترافیکی در استان فارس بیان کرد:با همکاری محققین و با حضور کارشناسان مختلف بین المللی و سازمان بهداشت جهانی سعی بر این بوده تا برنامه ها برای جلوگیری و کاهش تصادفات به طور جدی پیگیری شود.

بیشترین مرگ و میر ها زیر ۴۰ سالگی است که حوادث ترافیکی در آن رتبه اول را دارد
وی افزود:هرچند حوادث ترافیکی تا سال ۸۴ رو به افزایش بود اما از سال ۸۵ به این طرف با کاهش حوادث ترافیک و مرگ و میر همراه شد و از سال ۹۱ با شتاب کمتر همراه بود ولی متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون با افزایش همراه بوده است که البته به طور کلی این آمار نشان می دهد که توانسته ایم اقدامات خوبی را به سرانجام برسانیم.

دکتر لنکرانی با بیان اینکه نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی نقش کلیدی در نقاط حادثه خیز دارند گفت:این نقاط یکی از مسائل چالشی است که با تغییر بهینه اورژانس ارتقاء یافته و خدمات رسانی بهتری را ارائه داده است.
.
دکتر لنکرانی به آموزش رانندگی و توجه بیشتر به مسائل آن را تاکید کردو گفت:در زمینه آموزشی با اینکه از تعداد مقالات کاسته شده اما از کیفیت بالاتری برخوردار است.

لطفی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت:مرکز تحقیقات سلامت از موفق ترین مراکز بوده که علاوه بر تحقیقات موثر، راهبردی و نتیجه بخش است.

وی افزود:طبق گزار ش پزشکی قانونی سه و نیم درصد به آمار مرگ و میر اضافه شده که عواقب خطرناکی داشته است.

با این وجود ماموریت اورژانس در ۹ ماهه اخیر فقط در محور تصادف ها آمار بالایی دارد.

رضایی، معاون استانداری هم با اشاره به برخی عوامل حوادث ترافیکی گفت:سرعت غیر مجاز ،عدم توجه به جلو و نبستن کمربند ایمنی از عوامل اصلی حوادث ناگوار رانندگی است که مدیریت پروژه های عمرانی،کنترل رفتارهای ترافیکی ،گشت های نامحسوس بر آن موثر است.

وی به جمعیت زیاد و وسعت استان فارس اشاره کردو افزود:از انجایی که میزان این دو نسبت به برخی استان ها بیشتر است آمار تصادف و حوادث رانندگی کمتر است و به طور کلی از نظر کاهش تلفات جاده ای رتبه اول هستیم.

رضایی گفت:در این زمینه نوسازی اتوبوس های فرسوده،تبدیل سوخت خودروها نیز به کاهش ترافیک و حوادث رانندگی کمک کرده است.

سردار هادیان فر،پلیس راهور ناجا نیز گفت:ایمن سازی از مهم ترین موارد است زیرا هر حادثه بار مالی زیادی را به خانواده ها و حتی کشور تحمیل می کند که در سطح کشور گاها به ۷ درصد ضایعات در تولید ناخالص ملی رسیده است و ۳۴ میلیارد دلار می شود.
بیشترین مرگ و میر ها زیر ۴۰ سالگی است که حوادث ترافیکی در آن رتبه اول را دارد
وی افزود:در هر تصادف در ازای هر کشته ۳۷ نفر مجروح می شوند.با این همه تنها پلیس مسئول نیست و دیگر دستگاه ها مثل سازمان حلال احمر،بخش های مختلف امداد و نجات،اورژانس،مراکز درمانی و غیره تاثیرگذارند. لازم به ذکر است بیش از ۵۰ درصد حادثه دیدگان در ساعات اولیه،۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و ۴۳ درصد در زمان درمان جان خود را از دست می دهند.
سردار هادیان فر گفت:۶۵ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ابتدا وانتهای شهر مقصد اتفاق می افتد که نشان دهنده شتاب و خستگی راننده است از این رو می توان گفت ۹۲ درصد عامل حوادث رانندگی انسانی است.

وی افزود:ارتقای خودروهای بی کفیت نیز در کاهش تصادفات از ضروریات است، به همین خاطر ما خودروهای بی کیفیت را پلاک نمی کنیم.البته در همین رابطه دکتر سوری رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی عامل انسانی را در این خصوص کمتر از این مقدار دانست و ان را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد.به گفته او عوامل دیگر مثل کیفیت خودروها تاثیر گذار است.

منصور رنجبر ،کارشناس دفتر نمایندگی بهداشت جهانی در ایران هم با اشاره به بی کیفیتی خودروها گفت:بیش از ۹۰ درصد کشورها تولید اینگونه خودروها را ممنوع کرد ه اند. در نگاه کلی بیشتر این کشورها بر اساس مدیریت مبتی بر نتیجه نتایج کوتاه مدت و بلند مدت را پایش می کنند.از این رو حمایت های بیشتر دولتی ،بودجه گذاری،ارزشیابی و پاسخگویی مسیولین دخیل است.

دکتر عباس مسجدی،رئیس پزشک قانونی کشور نیز با بیان اینکه بیشترین آمار تصادفات مربوط به سمنان است،گفت:بالاترین آمار مرگ و نیر تا سال ۸۹ مربوط به تهران و از ۹۰تا ۹۲ مربوط به با استان فارس می شود که البته بیشترین آمار جنسیت به مردان بازمی گردد.

بیشترین مرگ و میر ها زیر ۴۰ سالگی است که حوادث ترافیکی در آن رتبه اول را دارد
وی در پایان افزود:علت فوت بیش از ۳۰ درصد موتورسواران به دلیل ضربه به سر بوده و حدود ۳۰ درصد نیز مربوط به شکستگی های متعدد است.




نظرات بینندگان