کد خبر: ۱۳۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
در یکصدو بیست و یکمین صحن علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟

روز پُرعوارض شورای شهر شیراز؛ تصویب افزایش ۱۵ درصدی سالانه عوراض پایه/ موافقت با اعزام رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به شهر ابوظبی امارات

بر اساس مصوبه اعضای شورای شهر شیراز برای سال‌های بعد از ۱۳۹۹ عوارض پایه به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.
 به گزارش شیرازه،در این جلسه لایحه شهرداری شیراز در خصوص سیاست‌های تشویقی و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در محدوده خدماتی و حریم شهر شیراز به استثناء بافت تاریخی و فرهنگی و حوزه  باغات ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، پس از بررسی و اصلاح، به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه، عوارض صدور پروانه ساختمانی یا مجوز بهره‌برداری برای هر متر مربع زیربنای ناخالص تأسیسات گردشگری، ۰.۵ درصد BP محاسبه و اخذ می‌شود و عوارض تراکم ساختمانی برای هر متر مربع زیربنای ناخالص تأسیسات گردشگری، تا سقف ۲۲۰ درصد مساحت عرصه، مشمول عوارض تراکم ساختمانی نمی‌شود؛ تراکم بیش از ۲۲۰ درصد مساحت عرصه برای هر متر زیربنای ناخالص معادل ۱۲ درصد BP؛ و عوارض غیرمسکونی تأسیسات گردشگری به استثنای هتل و مراکز اقامتی برای هر متر مربع زیربنای ناخالص علاوه بر مواد ۲ و ۳، طبق کاربری صنعتی محاسبه و اخذ می‌شود.

عوارض سایر فعالیت‌های جانبی که در داخل هتل و مراکز اقامتی احداث می‌شود به میزان متراژ جدول معینی، فارغ از اینکه درب از داخل یا خارج باز شود، مشمول عوارض غیرمسکونی و صنعتی نبوده و مازاد بر آن برابر مصوبات مربوطه محاسبه و اخذ می‌شود.

لایحه دیگر شهرداری شیراز مبنی بر اصلاح مصوبه «تعرفه وصول عوارض صدور پروانه، عوارض تراکم، عوارض تجاری، عوارض غیرمسکونی»، ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، بررسی شد و ضمن اصلاح عنوان مصوبه، ماده ۳ و ۴ این مصوبه و یکی از تبصره‌های آن، اصلاح شد .

در ماده جدید این مصوبه آمده که در صورت هرگونه تغییر کاربری از کاربری با ضریب پایین‌تر به کاربری با ضریب بالاتر، در صورت پرداخت عوارض کاربری اولیه، مابه‌التفاوت عوارض مربوطه به قیمت روز محاسبه و اخذ می‌شود.

البته باغات با سند شش دانگ که قبل از تصویب این مصوبه بر اساس پروانه ساختمانی شهرداری، در آن‌ها احداث بنا شده و دارای پروانه ساختمانی یا پایان‌کار از شهرداری هستند و یا با تأیید شهرداری تفکیک شده‌اند؛ در صورت عدم تقاضای تفکیک مجدد، مشمول این مصوبه نمی‌شود.

بر اساس این مصوبه، به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که از مالکین املاک و اراضی دارای سند ششدانگ یا سند افرازی در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت که تقاضای تغییر کاربری املاک خود را دارند، پس از تغییر کاربری توسط مراجع ذی‌صلاح، قدرالسهم ناشی از ارزش افزوده زمین مورد تقاضا را از مالک دریافت کند.

بر اساس مصوبه شورا، نحوه محاسبه عوارض و بهای خدمات محیطی و مازاد تابلو‌های معرف فعالیت در مناطق مختلف شهر شیراز است.

بر پایه این مصوبه، یک تابلو که صرفاً به منظور معرفی فعالیت باشد، در صورت رعایت ضوابط مصوب شورای شهر شیراز و مبحث ۲۰ مقررات ملی ساختمان، مشمول پرداخت عوارض و بهای خدمات این مصوبه نمی‌شوند اما در صورت درخواست مالک برای نصب بیش ازیک  تابلو جهت تبلیغات غیر از معرفی خود فعالیت، پس از موافقت و اخذ مجوز از شهرداری، عوارض آن محاسبه و اخذ می‌شود.

 لایحه عوارض شغلی پزشکان و حِرَف وابسته، ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، بررسی شد و با تصویب آن در شورا؛ به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که نسبت به اخذ عوارض شغلی پزشکان بر اساس سه حوزه مرکزی، پیرامونی و حاشیه‌ای طبق نقشه معین شده، اقدام کند.

همچنین برای سال‌های آتی، عوارض شغلی پزشکان و حرف وابسته سالیانه به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.

این مصوبه از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملاک عمل شهرداری شیراز جهت محاسبه و اخذ عوارض شغلی پزشکان و حرف وابسته خواهد بود و در صورت وجود بدهی سنوات گذشته، ماخذ محاسبه عوارض بر مبنای سال مربوطه خواهد بود.

اعضای شورا در بررسی هفتمین لایحه شهرداری با موضوع اصلاح «عوارض شغلی صاحبان حِرَف و پیشه و مشاغل خدماتی»، ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا عوارض مربوط به این مشاغل و مساحت و ضریب شغلی آن‌ها را اصلاح کردند.

بر اساس این مصوبه برای سال‌های بعد از ۱۳۹۹ عوارض پایه به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

در آخرین دستور کار جلسه امروز، درخواست رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌های کشور مطرح شد و اعضای شورای شهر شیراز با اعزام رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا به شهر ابوظبی امارات به منظور شرکت در دهمین اجلاس مجمع جهانی شهری (wuf۱۰) اسکان بشر ملل متحد با موضوع تأثیر رشد سریع پدیده شهرنشینی و پیامد‌های آن در سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی جوامع بشری، از ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری موافقت کردند.




نظرات بینندگان