کد خبر: ۱۳۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
دکتر محمود محمدی کیان در گفتگو با شیرازه :

امروز ملت عراق در یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند/ روح ایستادگی در برابر آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش تقویت شده است

اگر مردم و مسوولان عراق با وحدت و یکپارچگی، انسجام خود را حفظ کرده، متوجه فریب و ترفندهای پنهان آمریکا باشند و بر موضع خروج آمریکا پای بفشارند، پیروزی از آن آنها خواهد بود.
 پایگاه خبری تحلیلی شیرازه گفتگویی را در خصوص حضور میلیونی مردم عراق در اعتراض به حضور نیروهایی آمریکایی در این کشور با دکتر محمود محمدی کیان کارشناس مسائل سیاسی داشته که در زیر می خوانید:
 
امروز ملت عراق در یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند/ روح ایستادگی در برابر آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش تقویت شده است
خواسته مردم عراق در تظاهرات ضدآمریکایی علیه حضور نظامیان آمریکایی پس از ۱۶ سال اشغالگری چه بود؟

قطعا خواسته ملت عراق پس از 16سال اشغالگری، آزاد شدن شدن از زیر یوغ آمریکا خواهد خواهد بود. اما پرسش بسیار مهم این است که چرا پس از 16سال این حجم از جمعیت به خیابان ها آمد؟ در پاسخ باید گفت که سیلی محکم و بجای ایران به آمریکا در هدف قراردادن پایگاه بسیار مهم و استراتژیک عین الاسد، هیمنه آمریکا را بیش از سایر نقاط دنیا، نزد ملت عراق شکست؛ چراکه عراقی ها به وضوح و از نزدیک خرد شدن شخصیت پوچ سران آمریکا و شکستن ابهت پوشالی این کشور را مشاهده کردند.
مردم عراق نیز همچون سایر ملت ها تحت تاثیر این هیمنه پوشالی، سالها اشغالگری را تحمل کردند؛ سالهایی که جز جنگ، فقر، ترور، آوارگی و غارت منابع نفت و گاز از سوی آمریکا و هم پیمانانش، دستاوردی برای عراق نداشت.
ملت عراق این حجم از ظلم را می دیدند اما تحمل می کردند چراکه شاید باور اینکه می توان جلوی اشغالگران ایستاد و آنها را از کشور بیرون کرد، در آنها وجود نداشت تا اینکه ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاد و پس از آن پاسخ کوبنده ایران را مشاهده کردند.
خلاصه سخن اینکه خلاء عدم اعتماد به نفس در ملت و مسوولان عراق، پس از سیلی موشکی ایران، کاملا پُر شد؛ هیمنه آمریکا کاملا شکست؛ مسوولان عراق و در راس آن مجلس این کشور موضع قاطعانه گرفتند و مردم عراق به این درجه از درک و اعتماد به خود رسیدند که حتی روبه روی آمریکا نیز می توان ایستاد.
این مساله ضربه سنگینی به اعتبار آمریکا وارد کرد. کشوری که سالهای سال است با قیافه مترسک گونه کشورها را در اقصی نقاط عالم می ترساند تا به اشغالگری و غارت منابع آنها بپردازد گرچه رسانه های این کشور تا آنجا که ممکن بود، این ضربه سنگین را پنهان کردند.

امروز ملت عراق در یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند/ روح ایستادگی در برابر آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش تقویت شده است
 چرا تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق اهمیت بالایی دارد؟
در واقع باید گفت سیلی موشکی سپاه پاسداران به آمریکا و انفعال این کشور پس از آن، نه تنها عراق بلکه تمام کشورهای آزادی خواه دنیا را متوجه طبل توخالی آمریکا کرد. به ویژه آنکه قبل از آن ایران را به زدن 52نقطه تاریخی تهدید کرده بود و این اتفاق هرگز عملی نشد!
نتیجه بحث اینکه قطعا ملت عراق خواهان بیرون رفتن آمریکای جنایت کار از این کشور است و حالا با مشاهده اقتدار ایران و ضعف آمریکا، اعتماد به نفس این ملت و مسوولانش نیز بالا رفته و این راهپیمایی از این جهت دارای اهمیت بسیار بالایی است.

  به نظر شما این اعتراضات به کدام سو پیش می‌رود؟
قطعا آمریکا موافق بیداری ملت عراق و هیچ کشوری در خاورمیانه بلکه در جهان نیست. لذا دست به کار می شود. حتما داعش جنایت کار و سایر گروههای مخالف دولت و ملت عراق را تجهیز می کند و ناامنی را در عراق بیشتر؛ تا به مردم و مسئولان عراقی ثابت کند که بدون آمریکا این کشور ناامن و بی ثبات خواهد بود.
به نظر بنده اگر مردم و مسوولان عراق با وحدت و یکپارچگی، انسجام خود را حفظ کرده، متوجه فریب و ترفندهای پنهان آمریکا باشند و بر موضع خروج آمریکا پای بفشارند، پیروزی از آن آنها خواهد بود اما اگر ترس بر آنها حاکم شد و عقب نشستند، آمریکا بار دیگر سلطه خود را در این کشور گسترش خواهد داد. لذا امروز ملت عراق در یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند.

درخواست آمریکا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق با موجی از انتقادات سیاستمداران بلندپایه عراقی همراه بوده و آن را دخالت در کشور مستقل عراق خواندند، نظر شما درباره موضع اخیر آمریکا چیست؟
این درخواست آمریکا نیز به دلیل ادامه دادن سلطه خود بر این کشور است؛ چراکه با ضربه موشکی ایران، اعتبار و آبروی خود را در این کشور از دست داده است. آمریکا می خواهد از طریق انتخابات به نوعی از وجهه مردمی دولت و مجلس فعلی عراق کاسته و با نشاندن نیروهای خائن و خودفروخته بر مسند قدرت، سلطه خود را بر این کشور تا سالها حفظ کند. قطعا آمریکا موافق دولت و مجلس مردمی نیست.
به ویژه آنکه هیمنه ترسناکش نزد ملت عراق شکسته و می خواهد هرچه سریع تر اعتبار خود را در عراق، خاورمیانه و دنیا به دست آورد.

در ادامه این اتفاقا همراهی مجلس عراق و تصویب طرح نمایندگان مردم عراق بر خروج نظامیان امریکایی چه میزان مهم است؟
همان گونه که اشاره شد این یک تصمیم تاریخی است که عیار مجلس عراق و مردم این کشور را نشان خواهد داد. البته مقاومت حتما سخت و هزینه بردار خواهد بود اما نهایتا آزادی از زیر یوغ سنگین استثمار آمریکا، دستاورد طلایی این مقاومت است؛ دستاوردی که 16سال ملت عراق برای آن خون دل خورده است.
ملت و مسوولان عراق باید به این درک برسند که با وجود آمریکا هیچ گاه رنگ آرامش را نخواهند دید چراکه سران این کشور در طول حداقل 50ساله اخیر نشان داده اند که فقط منافع مادی برای آنها مهم است؛ حال حاضرند هر فرد یا ملتی را فدای این منافع کنند چه عراق باشد چه کشور دیگری.
مقاومت ملت عراق به احتمال حتی ضعیف، موجب بیداری سایر ملت های منطقه نیز خواهد شد حتی کشورهای خوار و حقیری مانند امارات، عربستان، کویت و... که آمریکا را حافظ خود می دانند.یعنی اگر مسئولان آنها هوشیار نشوند، حداقل مردم این کشورها می فهمند که هیمنه آمریکا پوشالی است و نمی توانند به آن تکیه کنند و این در نگاه مردم به انتخاب مسوولان انقلابی در این کشورها و کنار زدن دیکتاتورها نیز تاثیرگذار خواهد بود.
نتیجه این می شود که روح ایستادگی در برابر آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش تقویت شده و این کشور دیگر جایگاهی در این نقطه عالم نخواهد داشت و مجبور خواهد بود که برای همیشه این منطقه را با فضاحت تمام ترک کند.

امروز ملت عراق در یک آزمون تاریخی قرار گرفته اند/ روح ایستادگی در برابر آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش تقویت شده است
 اگر نیرو های آمریکایی در عراق باقی بمانند باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟
پاسخ همان است که گفته شد: قتل، غارت، خونریزی و عقب ماندگی عراق. آمریکا منابع نفت و گاز را می برد. داعش و تکفیری ها را به جان ملت عراق می اندازد و تا سالها این قتل و خون ریزی ادامه می یابد. در نتیجه عراق روز به روز ضعیف تر و نحیف تر شده و امنیت منطقه نیز دست خوش تلاطم های جدید.
نظرات بینندگان