کد خبر: ۱۳۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
احمد الستی، استاد سینما در شیراز:

فیلم کوتاه اختیار بیشتری به فیلمساز می‌دهد

احمد الستی استاد سینما در جریان جشنواره منطقه‌ای «سروناز» گفت: فیلم کوتاه اختیار بیشتری به فیلمساز می‌دهد و دعوت به جهان بزرگ‌تر می‌کند.
  در دهمین دوره دانش افزایی مربیان انجمن سینمای جوان ایران که ظهر شنبه با حضور احمد الستی استاد سینمای دانشگاه تهران برگزار شد، وی در مروری بر فیلمنامه در قرن ۲۱ به الگوهای فیلمنامه نویسی اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه اختیار بیشتری به فیلمساز می‌دهد و دعوت می‌کند به جهان بزرگ‌تری وارد شویم، در نتیجه استقلال فکری فیلمسازان خیلی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی ابتدا به معرفی کتاب «فیلمنامه نویسی در قرن ۲۱»( راهنمای جامع فیلمنامه نویسی برای فیلم‌های فردا) لیندا آرنسون ترجمه شاپور عظیمی پرداخت.

الستی ادامه داد: تنوع در شکل فیلمنامه زیاد شده است و بستگی دارد ما کجا و از گذشته و حال مطلع باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز به این دارد با تاریخ روایت گری در سینما آشنا بود، اضافه کرد: قدیمی ترین اصطلاح روایت خطی است که فرم روایتی در ۵۰ سال اول تاریخ سینمای دیده می‌شد، پس از آن مدرنیست‌ها پدیدار شدند که روایت‌های غیرخطی را آوردند. دوره سوم که ما در آن هستیم ساختار جدید نام دارد.

این استاد سینما در ادامه گفت: «پالپ فیکشن»، «عشق سگی» و یا «قطار اسرار آمیز» و… بسیاری از فیلم‌ها در این الگوها ساخته شدند و پدیده‌های جدید فیلمنامه نویسی هستند. اینها همه به یک فاکتور فیلم حمله کردند و آن زمان است.

الستی ادامه داد: همه این الگوهای فیلمنامه نویسی با تعریفی که از زمان پیدا کردند شکل فیلمنامه نویسی را تغییر دادند.

وی با بیان اینکه باید به نظریات کسی در سینما متکی بود، عنوان کرد: «استیون هاوکینگ» کتابی نوشت به نام «تاریخچه زمان» که فیلمنامه‌ها و الگوهای پیشین را به هم ریخت و کنار گذاشت و به یکباره سینما به عنوان یک صنعت در سینما متوجه ایده‌های هاوکینگ شد.

وی در ادامه با نمایش فیلم «خوش شانس» این را مبنای تدریس خود قرار داد و پس از پخش آن، گفت: این فیلم آشنایی است که برای روایت‌های کلاسیک استفاده می‌کنیم زیرا مختصات فیلم کلاسیک و روایت کلاسیک را دارد.

الستی با بیان اینکه زمان در این فیلم یک زمان حال استمراری است، گفت: الگوی کلاسیک غالباً یک داستان دارد و دارای یک کاراکتر محوری کنشگر است.

وی سپس به فیلم «۱۰ دقیقه» اشاره کرد و با پخش آن به الگوی قرن ۲۱ پرداخت و ادامه داد: از زمان یک تعریف متفاوت داریم.

این استاد سینما اضافه کرد: بدون شک یک مختصات باید داشته باشیم. این امکان وجود دارد داستان نو را با یک فاکتور سینمایی همراه کنید.

وی با این حال، یادآوری کرد که «فیلم کوتاه در حال دور شدن از ملی گرایی است و اما آنچه مصداق دارد فیلمسازان کوتاه از رئالیسم همچنان پیروی می‌کنند و فیلم کوتاه خود را مقید به پیروی از فرمول فیلم بلند نمی‌کند.

الستی با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه اختیار بیشتری به فیلمساز می‌دهد، تصریح کرد: فیلم کوتاه دعوت می‌کند به جهان بزرگ‌تری وارد شویم، در نتیجه استقلال فکری فیلمسازان خیلی بیشتر خود را نشان می‌دهد.

  آئین پایانی شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران، سروناز شامگاه یکشنبه ۶ بهمن ماه با حضور سید صادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران در پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز برگزار خواهد شد./مهر

نظرات بینندگان