کد خبر: ۱۳۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

ثبت بیش از ۷ هزار سرطان جدید در استان فارس

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالانه ۷ هزار و ۷۰۰ سرطان جدید در استان فارس به ثبت رسیده است.
   زهرا خسروی زادگان کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: سالانه ۷ هزار و ۷۰۰ مورد جدید سرطان در استان فارس به ثبت رسیده که از این تعداد ۴ و هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها آقایان و مابقی خانم هستند.

او ادامه داد: شایع‌ترین سرطان در مردان به ترتیب پروستات، پوست، مثانه، روده بزرگ و خون، و در زنان به ترتیب سرطان سینه، تیروئید، پوست، روده بزرگ و خون است.

زهرا خسروی افزود: بروز استاندارد شدن سرطان در آقایان ۱۸۸ در ۱۰۰ هزار و در خانم‌ها ۱۵۰ در ۱۰۰ هزار است.

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بیشترین سرطان در مردان پروستات و در زنان سرطان سینه است.

خسروی زادگان، سرطان‌های شایع بزرگسالان را شامل سرطان سینه، ریه و روده بزرگ عنوان کرد که به ندرت در کودکان یا نوجوانان نیز اتفاق می‌افتد.

او گفت: با توجه به اینکه بروز سرطان در همه سنین گزارش شده و سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از این بیماری نسبت به پرهیز از مصرف دخانیات، تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم نیز توصیه دارد.

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به تمام افراد جامعه در هر سنین توصیه کرد: با مشاهده تغییر در خال‌های پوستی، ابتلای سرطان در اقوام درجه یک، زخم‌های بدون بهبودی، اختلال در بلع یا سوء هاضمه طولانی مدت، استفراغ یا سرفه‌های خونی و اسهال یا یبوست‌های طولانی به پزشک مراجعه داشته باشند.

خسروی زادگان ادامه داد: با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری سرطان نیز افزایش می‌یابد، زیرا فرد در صورتی که با عوامل خطر ساز سرطان در مدت طولانی مواجه شود احتماع وقوع این بیماری در فرد دوچندان خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان