کد خبر: ۱۳۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اینفلوئنسرهای گردشگری در راه سرزمین پارس؛

مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران

با توجه به جاذبه های دیدنی ایران لازم است که با همکاری و هم اندیشی مسئولان این صنعت سبز به زردی نرود و به جایگاه واقعی خود سوق داده شود.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، نشست هم اندیشی جامعه تورگردانان ایران با وزیر میراث فرهنگی در حضور مسئول دیپلماسی گردشگری وزارت خارجه عصر روز گذشته هفته اول بهمن ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. در این برنامه هر یک از اعضای این جامعه و فعالان در حوزه تورهای ورودی پیشنهادات خود را مطرح کردند.
دکتر علی‌اصغر مونسان در این نشست، با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر در کشور و تاثیرات احتمالی آن بر صنعت گردشگری، گفت: «می‌دانم شرایط سخت است و اتفاقاتی که افتاده اثرات منفی آن هنوز تداوم دارد، اما باید تلاش کنیم تا بتوانیم از بحران پیش‌آمده برای این صنعت عبور کنیم.»
مونسان ادامه داد: «در همین خصوص برنامه خوبی را معاونت گردشگری کشور آماده کرده که منتظر این هستیم و از روز شنبه هفته آینده برنامه‌های خود را آغاز می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقویت معرفی ایران در کشورهای مختلف است.»

بحران در گردشگری غیر طبیعی نیست
غمخوار یکی دیگر از آژانسداران در این نشست گفت: بحران در گردشگری غیر طبیعی نیست. منتها باید بدانیم چطور از آن گذر کنیم در کشورهای دیگر اتفاقات بدتری افتاده است اما آنها یک کمیته بحران دارند. راهبری آن همیشه بر عهده حاکمیت بوده است. در این زمینه همیشه باید بسته‌های حمایتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر تقاضایی برای ورود به ایران باشد این تقاضا کلاً از بین نمی‌رود بلکه ممکن است به زمان دیگری موکول شود گفت: باید کاری کرد که تصویر مخدوش ایران اصلاح شود. باید وزارت گردشگری در حوزه بازاریابی فعال‌تر ورود کند. همیشه می‌گوئیم می‌خواهیم از برند گردشگری رونمایی کنیم ولی تبلیغات برای معرفی برند بر عهده وزارت میراث فرهنگی است. استفاده از رسانه‌های بین المللی، تبیین گردشگری و اثرات اقتصادی آن از دیگر پیشنهادات ماست.

چرا معافیت مالیاتی اجرا نشد؟
آقایی نیز از آژانسداران گفت: باید بتوانیم نرخ پکیج سفر به ایران را پایین بیاوریم. ما پیشانی صنعت گردشگری هستیم باید بتوانیم سفرها را بفروشیم وقتی پکیج سفر بالا می‌رود، قدرت فروش ما هم کم می‌شود.

عقب‌نشینی نمی‌کنیم
ابراهیم پور فرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست با اشاره به بروز برخی از مشکلات در حوزه گردشگری و چالش‌های احتمالی برای ورود گردشگران خارجی به کشور گفت: «بخش دولتی و بخش خصوصی باید باهم همکاری کنند تا شرایطی که برای گردشگری پیش آمده رفع شود و به وضعیت ایده‌آل برسیم.»
او با تأکید بر این‌که عقب‌نشینی نمی‌کنیم بلکه با قدرت بیشتر به کارمان ادامه می‌دهیم اضافه کرد: «همه باید کمک کنیم تا شرایط را به وضعیت ایده‌آل برسانیم و از بحران‌های احتمالی جلوگیری کنیم.»
پورفرج افزود: «به‌نظر می‌رسد دو کار مهم باید انجام شود یکی معرفی پررنگ‌تر ایران در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و دوم حضور قدرتمند ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری؛ تا روند جذب گردشگر خارجی به کشور ادامه یابد.»

نجاتِ صنعت سبزی که به زردی رفته است/ مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران
دستاورد جلسه با وزیر
تشکیل کمیته بحران، معافیت‌های مالیاتی برای آژانس‌ها، تسهیلات ویژه در زمینه تأمین اجتماعی، امهال بدهی تأسیسات گردشگری به بانک‌ها، کاهش قیمت بلیت موزه‌ها برای گردشگران خارجی، تسهیل روادید برای کشورها، تشکیل کارگروه و کار تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت تورهای آشناسازی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ای، فعال شدن نماینده‌های خارج از کشور، بهره برداری از ظرفیت اکو، وام بلند مدت با بهره کم برای سرمایه گذاری، اتاق‌های بازرگانی انجمن‌های دوستی ایران و سایر کشورها و معرفی آثار ملموس و ناملموس از دیگر پیشنهادهای اعضای جامعه تورگردانان بود.

دعوت وزیر از گردشگران جهت تجربه متفاوت سفر به سرزمینِ تاریخ و تمدن
چند روز بعد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر امنیت کامل کشور ایران برای میزبانی از گردشگران، از توریست‌های سراسر جهان دعوت کرد فرصت تجربه متفاوت سفر به سرزمین تاریخ و تمدن را به ویژه در فصل بهار از دست ندهند.
در بیانیه دکتر علی‌اصغر مونسان آمده است:
«جهان امروز به دلیل تحولات و پیشرفت‌های سریع فناورانه و صنعتی، بیش از پیش درگیر تحولات و فراز و نشیب‌های شتابان و غافلگیر کننده است. انسان عصر کنونی نیز به همین سیاق متاثر از زندگی پرهیاهوی شهری و ماشینی است و روح او نیازمند پالایش و آسودگی است.
در چنین فضایی، آن‌چه به روزهایمان رنگ و بوی آسایش و آرامش، نشاط و شادمانی، همدلی و همراهی می‌دهد و تجربه‌هایی ماندگار و خاطره‌انگیز از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز به‌جا می‌گذارد سفر و گردشگری است. 
دولت جمهوری اسلامی ایران در سایه‌ی باور عمیق و عملی به این نگرش و رویکرد، تمام توان و بضاعت خود را برای ایجاد شرایطی درخورِ پذیرایی از گردشگران جهان به کار بسته است و از همین‌رو شاهد رشد چشم‌گیر امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در کشورمان هستیم.
در این زمینه با اقدامات تشویقی همچون لغو روادید با کشورها، ویزای 90روزه فرودگاهی، خدمات ویژه و استاندارد اقامتی و پذیرایی، تعریف مسیرها و بسته‌های جذاب گردشگری و ارائه ارزان‌ترین و ایمن‌ترین تورهای سفر به ایران با لحاظ آخرین استانداردهای بین‌المللی، موفق به افزایش 53درصدی گردشگران ورودی شدیم که بالاترین رشد در میان تمام کشورها محسوب می‌شود.
این در حالی است که بررسی گزارش رقابت‌پذیری مسافرت و گردشگری انجمن جهانی اقتصاد نشان می‌دهد ایران در شاخص رقابت‌پذیری قیمت‌ها نیز رتبه اول در جهان را دارد و طی چند سال اخیر به عنوان پدیده‌ای نوظهور در عرصه‌ی گردشگری بین‌المللی توجه دولت‌ها را به خود معطوف کرده است.
 سرزمین ایران با وجود 24 اثر ثبتی در فهرست میراث جهانی یونسکو، ۳۴هزار اثر ثبت شده‌ی ملی و 600 موزه فعال، برخورداری از بالاترین ضریب امنیت، پایین بودن هزینه‌های سفر، ارائه تسهیلات ویژه به گردشگران، روحیه کم‌نظیر مهمان‌نوازی مردمان، داشته‌های بی‌شمار تاریخی و طبیعی، امکانات بی‌بدیل و منحصر به فرد بوم گردی و گردشگری طبیعت، بسته‌های متنوع گردشگری در شاخه‌های تاریخی‌فرهنگی، ورزشی و کوهستان، دریایی و ساحل، غذا و سلامت، آیین‌های زیبا و جذاب، جلوه‌های متنوع در عرصه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی، ظرفیتی شگرف برای میزبانی از گردشگران جهان دارد.
قدمت و غنای تمدنی و تاریخی، کثرت آثار بی‌بدیل و دیدنی، آب و هوای چهار فصل، جلوه‌های متنوع فرهنگی و وجود قومیت‌های مختلف با آداب و رسوم متفاوت، ایران را به گنجینه گران‌بهایی از میراث مادی و معنوی و در زمره 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و طبیعی قرار داده است.
در آغازین ماه سال نو میلادی و واپسین ماه‌های سال خورشیدی ایرانی که به استقبال سال جدید می‌رویم، از گردشگران سراسر جهان دعوت می‌کنم فرصت تجربه متفاوت سفر به سرزمینِ تاریخ و تمدن به ویژه در فصل دل‌انگیز بهار را از دست ندهند. مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران تمام کشورهاست.»
 به هر روی تاثیرات منفی گردشگری تا اندازه ای بوده که جمعی از کارشناسان و تورگردانان را با وزیر میراث فرهنگی به دور یک میز نشاند تا به دنبال راه حل مناسبی برای این مشکل باشند.
 پیش از این جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران از لغو 70 درصدی سفرهای گردشگری اروپا و آمریکا خبر داده بود.
به گفته او سهمیه بندی بنزن و حوادث اخیر ضربه زیادی به این صنعت زده است. حتی چینی ها و ژاپنی ها هم که علاقه زیادی به ایران و خصوصاً شیرازی ها داشتند از سفر به کشور ما خودداری کرده اند.

 برنامه اقدام فوری گردشگری ایران
به دنبال دستور وزیر میراث فرهنگی، برنامه اقدام فوری گردشگری ایران در دو قالب مدیریتی و تخصصی با هدف خنثی سازی تبلیغات منفی و ترمیم چهره کشور در دستور کار قرار گرفت.
محور این برنامه تبلیغات مثبت است که از چند سال پیش آغاز شده و حالا باید اوج بگیرد و این مدت جدی تر اجرا شود.
در این رابطه یکی از راهکارها دعوت از چهره های مثبت و شخصیت های موثر بوده تا جریان تبلیغات مثبت راه اندازی شود.بر این اساس بنا شد که سران قوا ،شورای امنیت ملی و وزرای امورخارجه با همکاری وزرای اقتصادی دولت اثر اخبار منفی را کنترل کنند.در این میان مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری هم برنامه ای با عنوان اعتماد سازی تبلیغات گردشگری با هدف عبور از چالش ها ارائه داده بود.

نجاتِ صنعت سبزی که به زردی رفته است


برگشت غول‌های پروازی به آسمان ایران
اما آیا به واقع آسمان ایران ناامن است؟ اگر این طور بود چرا دوباره پروازهای بین المللی برخی از شرکت‌ها مانند هواپیمایی فرانسه به آسمان ایران برگشتند. سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از بازگشت پروازهای عبوری به تعداد ۸۴۰ پرواز در روز خبر داده و گفته است: ایران هیچ مذاکره‌ای با هیچ ایرلاین خارجی نداشته و افزایش مجدد پروازهای عبوری از آسمان ایران نتیجه پایان التهاب‌ها در منطقه و مطلوبیت کریدورهای پروازی ایران است.
در این میان تلاش رسانه‌های معاند در ناامن جلوه دادن زمین و آسمان ایران چه درباره اغتشاشات و چه خطوط هوایی، کم نبود. بلکه در یک برهه کوتاه اقدام به انتشار تصاویر و گزارش‌هایی علیه ایران کردند. در این میان گاف یکی از رسانه‌های ایرانی نیز به این موضوع دامن زد چون از مدیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی که بیشتر در حوزه خروج مسافر از ایران فعالیت دارد درباره کنسلی تورهای ورودی سوال شد و او هم تنها یک روز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی از لغو 70 درصدی تورها خبر داد. آماری که مشخص بود از روی مشاهدات سطحی و گفت و شنود با مدیران آژانس‌ها به دست آمده بود و نه یک سیستم نظام مند. از طرفی جامعه تورگردانان کشور که بیشتر آژانس‌های آن در حوزه ورود گردشگر فعالیت می‌کنند از ذکر آمار واقعی خودداری کردند.

اخبار منفی نزنید
چون در نشستی که با وزیر میراث فرهنگی داشتند، علی اصغر مونسان با تحکم به بخش خصوصی اعلام کرده بود که در دام خبرنگاران نیفتید و آمارهایی که مبنای آن مشخص نیست را ارائه نکنید تا زمینه ساز ارائه چهره و اخبار منفی از ایران نشوید. همچنین اخبار منفی را کنار گذاشته و با اخبار مثبت سعی کنید که نشاط را دوباره به کشور و خودتان برگردانید.

روق گردشگری داخلی با جشن‌ها و برنامه‌های گردشگری
وزیر میراث فرهنگی نیز آنطور که گفته بود پیشنهادات و شرح وضعیت را به سران کشور اعلام کرده است تا شاید بتوانند از این وضعیت بحرانی خارج شوند. ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز گفت که از روزهای آینده جشن‌ها و برنامه‌های گردشگری شروع می‌شود تا گردشگری داخلی رونق بگیرد چون در این صورت است که گردشگران خارجی متوجه روال عادی سفر در ایران خواهند شد.


دفاتر مسافرتی حوزه ورودی از پرداخت مالیات معاف شدند
روز گذشته اعلام شد که دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی فعال در حوزه ورود گردشگران خارجی، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.
طبق بند ۵ تصویب‌نامه مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی، درآمد ارزی ناشی از ارائه خدمات دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های گردشگری به گردشگران خارجی، از مصادیق معافیت صادرات کالا و خدمات بوده و از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات معاف است.
همچنین براساس تبصره ۳ ماده ۱۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود، محل مصرف خدمات و یا مقصد ارائه خدمات داخل یا خارج از کشور باشد، درصورتی‌که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل وارد کشور شود، صادرات خدمت محسوب می‌شود.
در تبصره ۳ ماده ۱۰ این لایحه آمده است: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که در حوزه ورود تورهای گردشگری به کشور فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات و عوارض معاف خواهند بود.

توجیه گردشگران خارجی برای سفر به ایران در سرزمین ماتادورها
همزمان با برپایی نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا، تورگردانان ایرانی نیز حضور پیدا کرده اند تا گردشگران خارجی را برای سفر به ایران نه تنها ترغیب بلکه آنها را درباره حوادث اخیر توجیه کنند.
 نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا با حضور نمایندگانی از آژانس‌های مسافرتی فعال در حوزه ورود گردشگران خارجی به ایران برگزار شد این آژانس‌های مسافرتی بیشتر در حوزه اروپا فعالیت می‌کردند بازاری که این روزها به دلیل اتفاقات اخیر در ایران تصور کرده با مقصد ملتهبی رو به روست.
ایران در این نمایشگاه پاویونی نیز دارد.بنابراین ایران هم اکنون در نمایشگاه فیتور اسپانیا درحالی حضور پیدا کرده است که تمام شرکت کنندگان آن می‌بایست به مراجعه کنندگان و شرکت‌های کارگزاری که تاکنون با آنها کار می کرده اند توضیح دهند که ایران امن است و خطری گردشگران را تهدید نمی‌کند. در این باره جعفری یکی از تورگردانان می‌گوید: چالش اصلی امسال آرام کردن تورگردانان در خصوص حوادث اخیر است. نگرانی بابت این موضوعات بیشتر زمان رایزنی‌ها را به خود اختصاص داده است. ما بیشتر در تلاش هستیم تا چهره تخریب شده ایران را در جغرافیای گردشگری جهان بازسازی کنیم. حضور آژانس‌ها امسال در این نمایشگاه هیچ صرفه اقتصادی ندارد و فقط اعلام حضور است.

نجاتِ صنعت سبزی که به زردی رفته است/ مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران
خبری خوش از سرزمین آسیاب بادی 
اکنون خبر خوشی که تورگردانان می‌توانند در این نمایشگاه به آن تکیه کرده و به آنها که هنوز نگران سفر به ایران هستند، اعلام کنند که شرکت هواپیمایی هلند که همیشه نسبت به امنیت پروازهایش معروف بوده است به تازگی اعلام کرده که پروازهای خود را در آسمان ایران و عراق از سر می‌گیرد علاوه بر آن انگلیس و آلمان نیز اعلام کرده اند که پروازهای تجاری بر فراز آسمان ایران انجام خواهد شد.
نمایشگاه فیتور اسپانیا از روز دوم بهمن ماه آغاز شده است و تا روز ششم بهمن ۹۸ در شهر مادرید ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه که از سال ۱۹۸۰ آغاز شده بیش از ۱۶۰ کشور جهان حضور پیدا کرده اند. ایران نیز در میان کشورهای جهان غرفه‌ای ۳۰۰ متری را در اختیار دارد که در آن غیر از آژانس‌های مسافرتی هنرمندان نیز به ارائه آثار هنری می‌پردازند.

اوضاع و احوال گردشگری فارس آنقدر ها هم که می گویند،بد نیست
دکتر امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر این باور است که اوضاع و احوال این استان آنقدر ها هم که می گویند،بد نیست و این مسئله از طریق گردشگران داخلی و گردشگران سلامت که عمدتاً از کشورهای خلیج فارس و خصوصاً عراق هستند،جبران پذیر است.

سیادتان ،رئیس جامعه هتلداران فارس و عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران بر این باور است که لغو رزرو هتل ها حکایت دیگری داشته و نشان از لطمه زیادی دارد که صنعت گردشگری را نشانه رفته است.
با بررسی بیشتر متوجه خواهیم شد که آمار دقیقی در این خصوص ارائه نشده است. این در حالیست که تجزیه و تحلیل های مثبت در حوزه های مختلف به خوبی انجام و ارائه می شود اما در هنگام وقوع حادثه ناگوار خبری از آمار دقیق و صحیح نبوده و هر کسی برداشت شخصی خود را بیان می کند. بر این اساس آنطور که باید و شاید به این موارد مهم پرداخته نشده است و آثار منفی آن نیز ارائه نمی شود.

نیرومند، مدیر آژانس گردشگران شیراز با بیان این که حدود 70 الی 80 درصد بلیت های پروازی که برای یک تا دو ماه آینده رزرو شده بوده لغو شده است،گفت: متاسفانه این شرایط برای چند آژانس گردشگری که از دوستان بنده هستند، هم بوجود آمده است.
جاویدان،مدیر هتل بزرگ شیراز نیز با ابراز گلایه مندی و تاسف گفت:تعداد بیشماری از مسافران رزروهای خود را برای ایام نوروز در این هتل لغو کرده اند که جای صحبت زیادی دارد. 
بر این اساس برآن شدیم تا این مسائل را با تعدادی از مسئولین در میان بگذاریم و راهکارها را از زبان کارشناسان امر جویا شویم تا بدانیم که بالاخره چه سناریویی در انتظار این صنعت نیمه جان خواهد بود؟
نجاتِ صنعت سبزی که به زردی رفته است/ مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران

لغو بیش از 70 درصد پرواز ها از سوی گردشگران آمریکایی و اروپایی
در این رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار شیرازه،به لغو پروازهای خارجی و داخلی ایران اشاره کرد وگفت: متاسفانه بالای 70 درصد گردشگران اروپایی و آمریکایی پروازهای خود را لغو کرده اند و گردشگران سلامت از کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق نیز حدود 30 درصد آن را شامل می شوند. علاوه بر این ها زمانی که آمریکا اعلام کرد، 50 نقطه فرهنگی را هدف قرار خواهد داد،باعث شد که مردم ایران هم دچار تشویش و نگرانی شوند و از سفرها و تفریحات خود حتی در استان های همجوار پرهیز کنند.از این رو از تعداد گردشگران داخلی نیز کاسته شده که البته با همکاری مسئولین امر شرایط هموارتر می شود.
محمود فخری افزود:از آنجایی که این صنعت در دنیا شکننده بوده و در اقتصاد کشور تاثیر گذار است، هر اتفاقی که در کشورها روی دهد اولین تاثیر مثبت یا منفی خود را بر گردشگری می گذارد.
وی با بیان این که ایجاد فاصله و از بین رفتن صلح و دوستی در میان کشورها تاثیر بدی در صنعت گردشگری دارد، گفت: با رویدادهای خوشایند و جذابی که در هر کشور به وقوع می پیوندد،توسعه این صنعت رقم می خورد و به طور یقین با اتفاقات و حوادث ناگوار از رفت و آمد و درآمدزایی به آن کشور کاسته می شود.
فخری با اشاره به تاثیرات منفی در صنعت گردشگری افزود:حتی درکشور آمریکا زمانی که برج های دوقلو آن مورد اصابت دو فروند هواپیما قرار گرفت و تخریب شد، بسیاری از گردشگران از رفتن به آنجا سر باز زدند. همینطور وقتی در کشور تایلند بمب گذاری شد، گردشگران تا مدت ها از رفتن به این کشور خودداری کردند. ایران هم از این قائده مستثنی نیست.زمانی که تروریست ها به طور ناجوانمردانه ای سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند، ضروری بود که این جنایت بزرگ بی پاسخ نماند. از همین رو به طور طبیعی تا مدتی گردشگران از رفت و آمد به کشور ما خودداری می کنند که البته تاثیرات منفی بر صنعت گردشگری می گذارد.

وجود گردشگر داخلی جبران کننده نیست
این مسئول به بخشی از سخنان اُستاندار فارس اشاره کردو گفت: دکتر رحیمی پیش از این گفته بود که می توان با توسعه تورهای داخلی نبود یا کمبود گردشگران خارجی را جبران کرد، اما این امر محقق نمی شود. بر کسی پوشیده نیست که ارز آوری تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی دارد و همانطور که می دانیم ورود هر گردشگر خارجی برای کشور ما ارزآوری دارد. به همین خاطر گردش مالی در استان ها نمی تواند جبران کننده باشد. زمانی که ارز وارد کشور شود، سود و درآمد بسیار بالاتری را نصیب مجموعه های گردشگری می کند و تقریباً همه صنوف از آن بهره مند می شوند.بر این اساس درآمد از طریق گردشگر داخلی به کندی صورت می گیرد و قابل مقایسه با گردشگران خارجی نیست.

ضرورت اتصال بخش خصوصی به سفارت خانه ها در دیگر کشورهای 
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی با بیان این که لازم است که دولت بستری را فراهم نماید تا بخش خصوصی بیش از پیش به فعالیت بپردازد،گفت: این بخش می تواند با برنامه های نوین رسالت خود را به سرانجام برساند،یکی از موارد این است که دولت بخش خصوصی را به سفارت خانه ها در کشورهای مختلف وصل کند تا آن ها از این طریق با ارائه روش های مناسب و استفاده از تخصص خود به جذب مسافر کمک کنند. 

برخی کشورها ایران را در شرایط جنگی می دانند
فخری به تبلیغات موثر و تعامل میان دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه بعضی کشورها موقعیت کشور ما را به خوبی نمی شناسند، آن ها حتی اینجا را در شرایط جنگی می دانند و به شدت از سفر به اینجا خودداری می کنند. لذا اگر بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرار بگیرد یعنی بخشی از راهکارها به دولت و مقداری از آن به بخش خصوصی واگذار شود، می توان با ایجاد تفاهم و صلح و دوستی این صنعت سبز و نوپا را به خوبی به دنیا شناساند. هر چند که تلاش برای ورود خارجی ها در دستور کار است،در صدد هستیم با فعالیت بیش از پیش دفاتر خدماتی در حوزه شیراز گردی و استان گردی توقفی ایجاد نشود.

نجاتِ صنعت سبزی که به زردی رفته است

برپایی غرفه های گردشگری ایران در نمایشگاه های آلمان و اسپانیا
او گفت:در حال حاضر برخی از مدیران دفاتر خدماتی این استان در نمایشگاه های آلمان و اسپانیا غرفه های متعددی را برپا  کرده اند  و در تلاش هستند تا امنیت و جاذبه های دیدنی ایران را به نمایش گذارند. آن ها با ارائه کلیپ های جذابی که رضایت و خشنودی گردشگران در ایران را نشان می دهد،مسافران را به سمت کشورمان ترغیب می کنند. این موارد موجب می شود که تبلیغات سوء و سیاه نمایی ها علیه کشورمان از میان برود و مسافران با نگاه خوشبینانه و خیالی آسوده به اینجا سفر کنند.
این مسئول با اشاره به عطوفت و مهمانوازی مردم ایران افزود: از آنجایی که کشور ما خصوصاً فارس قطب گردشگری است و از جاذبه های طبیعی و تاریخی برخوردار بوده،ضروری است تا صنعت گردشگری ایران به جایگاه واقعی خود دست یابد چرا که  هر گردشگری که وارد کشور ما شود به خوبی متوجه می شود که اینجا از امنیت و آرامش برخوردار است. این درحالیست که  بیشتر مردم در کشورهای خارجی حتی توجهی به گردشگران خود ندارند چه برسد که بخواهند به آن ها مهرورزی هم بکنند.

لزوم همکاری دولت به صورت تخصصی و هدفمند
او ادامه داد: با توجه به جاذبه های دیدنی ایران لازم است که با همکاری و هم اندیشی مسئولان این صنعت سبز به زردی نرود و به جایگاه واقعی خود سوق داده شود.بنابراین از مسئولین تقاضا دارم تاجایی که در توان دارند به صورت هدفمند و تخصصی به این مهم توجه نمایند چرا که با رونق گردشگری اشتغالزایی فراهم می شود و کشور را از این شرایط بد اقتصادی دور می کند.

 اینفلوئنسرها گردشگری در راه شیراز
هرچند که سیادتان، رئیس جامعه هتلدارن فارس و عضو هیات مدیره هتلدارن ایران از مصاحبه در این خصوص،حاضر به پاسخگویی نشد اما سولماز دهقانی،رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که صنعت گردشگری در این روزها حال و روز خوبی ندارد،گفت:به طور طبیعی هر گردشگری که قصد سفر دارد،باید نسبت به کشور مقصد امنیت روانی داشته باشدکه متاسفانه با تبلیغاتی که علیه کشور ما می شود این امر محقق نشده است.لذا باید برنامه های مناسبی را به صورت ضرب العجلی به اجرا درآوریم.
وی به دو برنامه توسعه گردشگری از سوی شورا اشاره کرد و افزود: دعوت از بلاگرهای گردشگری که از آن ها به عنوان اینفلوئنسرها نیز یاد می شود از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار گرفته است. از آنجایی که این افراد فالورهای زیادی دارند، برای جذب گردشگر در کشور ما تاثیر بسزایی خواهد داشت. البته شهردار شیراز هم نسبت به این پیشنهاد نظر مساعدی دارد که به زودی به اجرا می رسد.
دهقانی افزود: علاوه بر این یک کمپوزیسیون مجسمه سازی به صورت بین المللی نیز راه اندازی شده است که از 6 تا 30 اسفندماه برگزارمی شود. در این کمپوزیسیون بیش از 200 هنرمند آثار خود را ارائه کرده اند که 80 نفر آن ها از هنرمندان بین المللی هستند. بر کسی پوشیده نیست که شرکت در این نمایشگاه ها خود موجب تبلیغ کشورمان می شود که نکته بسیار مثبتی است. جالب است بدانید،پس از دو هفته ای که از اتفاق ناگوار سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی 737 گذشت، هنرمندان خارجی برای ثبت نام در این کمپوزیسیون دوباره روی آوردند که تا حدودی جبران کننده است. مجسمه سازان کشور پرو یکی از مورادی است که  آثار زیادی ارائه داده و برای شرکت در این کمپوزیسیون اشتیاق و علاقه فراوانی نشان می دهند. 

زمستان، فصل اوج سفر نیست 
معاون گردشگری فارس نیز با اشاره به این که به طور طبیعی در زمستان مسافران کمتری به اینجا سفر می کنند،گفت:هر چندکه اتفاقات ناگوار این صنعت را دچار اختلال کرده است اما در حال حاضر در فصل اوج سفر نیستیم چرا که بیشتر آن ها در بهار و مهرماه وارد کشور می شوند.
محسن نژاد افزود: ما می دانیم به پشتوانه نیروی نظامی قوی که داریم با از میان بردن ایران هراسی و  فراهم کردن امکان ارتباط تصویری گردشگران با خانواده های خود در آن سوی مرزها دیگر جای نگرانی برای گردشگران وجود نداشته باشد. چرا که کشور ما حتی در زمان نا آرامی ها و تلاطم ها در کشورهای همسایه از امنیت مناسبی برخوردار بوده و با حمایت پلیس و نیروی انتظامی همه توریست ها در کمال آرامش به سر می برده اند.

جایگزینی جاذبه های برفی و بارانی در این روزهای زمستانی
وی با بیان این که سفر گردشگران سلامت از کشورهای خلیج فارس همچنان برقرار است، افزود: ممکن است اینگونه حوادث برای هر کشوری اتفاق اُفتد و از گردشگران آن کشور کاسته شود. لذا در حال حاضر باید به دنبال بازار جایگزین بود تا با تمرکز و تلاش بیشتر از ظرفیت های موجود بهره گرفت.به فرض مثال در این روزهای زمستانی و برفی بسیاری از جاذبه های طبیعی مثل آبشار مارگون،تنگ تیزاب، تنگ براق، بهشت گمشده، جشنواره های گل و گلاب، نرگس زارها و از این قبیل جاذبه ها برای بسیاری از گردشگران تماشایی است.

ارائه پکیج های مسافرتی از تهیه بلیت گرفته تا استفاده از اقامتگاه ها
محسن نژاد خاطر نشان کرد: هر چند در این مسیر مشکلاتی مثل گران بودن بنزین وجود دارد اما می توان با مدیریت صحیح و آماد سازی زیرساخت ها،پکیج های مسافرتی از تهیه بلیت گرفته تا استفاده از اقامتگاه ها را برای دسترسی آسان مسافران در سفرهای تفریحی مهیا کرد.البته در این خصوص وزارت میراث فرهنگی با بکارگیری سیاستگذاری ها و استراتژی های مناسب هماهنگی با سایر نهاد ها را انجام داده است.
این مسئول با اشاره به این که تنها سازمان میراث فرهنگی متولی نیست، گفت: با همکاری دستگاه های مربوطه مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی می توان وضعیت بهتری را پیش بینی کرد،بر این اساس امید بر این است که تا فرارسیدن ایام نوروز تمامی این مشکلات برطرف شود.

آمار گردشگری کشور کامل نیست
دکتر عامری، مدرس و کارشناس گردشگری نیز با بیان این که نمی توان آمار دقیق و مشخصی را در خصوص لغو سفرها ارائه داد،در این رابطه گفت: متاسفانه نظام آمار گردشگری کشور ما کامل نبوده و برای پایش و رصد سفر و تورهای گردشگری منبع معتبر یا مرکز تحقیقاتی مشخصی وجود ندارد. لذا نمی توان بر اساس موارد جزئی نتیجه گیری کلی کرد. 
او افزود:نتیجه گیری قبل از برگزاری تورها و فرا رسیدن زمان موعود آن کاری بیهوده است چرا که وقتی زمان آن فرا رسید و تعداد بازدیدکنندگان و مسافران از سوی وزارت امور خارجه به ثبت رسید، می توان آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.بنابراین هیچ مرجع خصوصی و دولتی مشخصی مبنی بر لغو پروازها، پیش از ورود گردشگران و احتمال آمدن یا نیامدن آن ها در آینده وجود ندارد و صحیح هم نیست.
این کارشناس گردشگری ادامه داد:البته ما منکر این نیستیم که حوادث ناگوار اخیر تاثیر منفی بر این صنعت نگذاشته اما از نظر علمی به آمارها نمی توان اکتفا کرد. چرا که حساب های اقماری گردشگری وجود ندارد و خلاء اطلاعات آماری دقیق در این زمینه به شدت احساس می شود.
وی به برخی راهکارها اشاره کرد و افزود:بهتر است که این دست مشکلات از طریق نهادهای پولی و مالی مانند مرکز ملی وزارت امور اقتصادی و وزارت گردشگری رفع شود تا این موقعیت خاص را به فرصت تبدیل کند.امید بر این است با تشویق کسانی که در این عرصه فعالیت دارند و تامین نیازهای مالی آن ها، مشکلات این چنینی به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرا بگیرد.به فرض مثال یک تیم متخصص برای ارائه فیلم های مستند ایرانی از گردشگران با زبان بین المللی ،کمک از مشاوران خارجی و ایجاد کمپین تبلیغاتی ضد ایران هراسی تهیه و گردآوری شود ،البته در این میان نقش رسانه ها نیز خالی از لطف نیست.

تعطیلات پایان هفته برای گسترش گردشگری داخلی
زارع از دیگر کارشناسان صنعت گردشگری با اشاره به برخی راهکارها گفت: در این شرایط می بایست اقدامت در سطح کلان کشور صورت پذیرد و با توجه به این که بودجه ویژه ای از سوی دولت برای این صنعت در نظر گرفته نشده است تبلیغات در شبکه های مجازی توسط فعالان بخش خصوصی و دولتی، جلوگیری از نشر اخبار منفی، لغو روادید با کشورها و برگزاری رویدادهای فرهنگی در کشورهای بازار هدف موثر است.
وی با اشاره به این که وقتی گردشگری داخلی رونق بگیرد ،خود به خود مورد توجه گردشگران خارجی قرار می گیرد، افزود: دولت باید با حمایت از سرمایه گزاری گردشگران، جلوگیری از تعدیل نیروهای انسانی و فعالان این عرصه امتیازاتی را تا زمان خارج شدن و گذر از این شرایط بحرانی ارائه دهد. این امتیازات می تواند شامل حذف مالیات بر ارزش افزوده، معافیت های مالیاتی و بیمه، کاهش هزینه های مصرفی (آب ،برق و گاز) در جهت پایین آمدن نرخ خدمات گردشگری و بسته های سفر باشد.
البته پیش بینی تعطیلات پایان هفته در روزهای پنج شنبه و جمعه نیز در گسترش گردشگری داخلی تاثیر بسزایی دارد.

برپایه این گزارش،از آنجایی که کشور ما جزو 10 کشور دنیا از نظر وجود جاذبه های گردشگر است اما در جهت جذب توریست به خوبی عمل نکرده و در سطح جهانی جایگاه مطلوبی ندارد. صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت ،صنوف زیادی را در بر گرفته است و ارزآوری فراوانی دارد بنابراین ضروی است به آن توجه ویژه ای شود.
یکی از رموز اصلی موفقیت این صنعت حمایت بیش از پیش دولت از بخش خصوصی است.چرا که بسیاری از جاذبه ها در اینجا هنوز آنطور که باید شناخته نشده و بسیاری از ظرفیت ها نادیده گرفته می شود. بر این اساس همه دستگاه های مربوطه خصوصاً میراث فرهنگی می تواند با آموزش و آگاه سازی جامعه اقدامات مناسبی انجام دهد که یکی از این روش ها برگزاری جشن ها، تئاترهای خیابانی و مراسم های سنتی بوده، مراسم هایی که نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه برای خارجی ها نیز جذاب و دیدنی است.البته در این میان توجه به امنیت و رعایت قوانین گردشگران خالی از لطف نیست.
به هر روی، با تمرکز بر گردشگری داخلی و توسعه آن به سمت گردشگری خارجی نه تنها بیکاری از جامعه ما رخت برمی بندد بلکه همراه با آن رونق و فراوانی به اقتصاد کشور بازمی گردد و بسیاری از مشکلات جامعه از میان می رود.
از این رو با همکاری دستگاه های مربوطه و بکارگیری روش های ذکر شده به صورت تخصصی می توان از زرد و پژمرده شدن این صنعت جلوگیری کرد تا سرانجام روزی فرا برسد که مانند سال ها پیش گردشگران از کشورهای دور و نزدیک برای آمدن به ایران سر و دست بشکنند و برای اقامت در اینجا هیچ دلهره و نگرانی نداشته باشند.
 
 اخبار منفی گردشگری به این صنعت ضربه می زند
دکتر رحیمی استاندار فارس با اشاره به گفته پیشین خود در خصوص اینکه گردشگری داخلی جبران پذیر گردشگری خارجی است،گفت:ما نباید در این شرایط بد اقتصادی اخبار منفی گردشگری کشور خود را منتشرکنیم چرا که این خود موجب می شود که گردشگران نسبت به اینجا دید منفی پیدا کرده و از آمدن به اینجا ابا داشته باشند.
در همین رابطه روز گذشته جلسه استاندار در خصوص مشکلات صنعت گردشگری در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.
در این جلسه فعالان حوزه گردشگری از جامعه هتلداران و مهمانپذیران گرفته تا آژانس های مسافرتی و آموزشگاه های گردشگری مشکلات خود را مطرح کردند.
حکمت نیا 'کارشناس این حوزه به مشکلات دارایی پرداخت و مدیر یکی از آموزشگاه ها نیز از ممنوعیت فعالیت مدرس بین المللی سخن گفت.
سیادتان، رئیس جامعه هتلداران فارس هم از لزوم ارایه تسهیلات به جامعه هتلداران 'کمبود مسافر و اینکه هزینه ها به میزان ۴۰۰ درصدی رسیده است صحبت کرد. به گفته او این ها در حالیست که ۵ درصد درآمدها نیز صرف بخش دارایی و هزینه های مصرفی آب و برق می شود.
سیادتان راهکار را در این دانست که گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود در غیر اینصورت  رو به تعطیلی می رود.
فرهادی'  رئیس جامع مهمانپذیران نیز با بیان اینکه خانه مسافر را قبول نداریم گفت:فعالیت این خانه مسافرها قانونی نیست و در برخی موارد کارهای نامشروع دیده می شود که خود به صنعت گردشگری ضربه می زند. وی ادامه داد: متاسفانه تعداد مسافران در مهمانپذیرها به ۳۰ درصد رسیده است.
در این جلسه پیشنهاد توجه بیشتر برای برگزاری تورهای دانش آموزی و ورزشی هم ارائه شد.
در همین رابطه استاندار فارس با بیان اینکه به طور جدی پیگیر مشکلات گردشگری هستیم ،گفت:بنده خودم از علاقمندان و فعالان این عرصه هستم و به همین خاطر در نظر دارم که با مشورت و اجرای روش های مناسب به نتیجه مطلوبی دست یابیم.
در این میان افشون ،معاون استاندار نیز با اشاره به اینکه خود فعالان نسبت به طرح مشکلاتشان غفلت کرده اند،گفت:فعالان این عرصه مشکلات خود را به خوبی مطرح نکرده اند و این مسائل را با ما در میان نگذاشته اند وگرنه ما در هر زمان آمادگی داریم که جهت حل این مشکلات قدم برداریم.
در ادامه استاندار با اشاره به اینکه فضای مجازی را رصد می کند،گفت: گردشگری رو به رشد است و طبق سیاستگذاری های کلانی که در پیش داریم آینده روشنی برای ان دیده می شود. دکتر رحیمی افزود: نگاه ما نباید به گذشته باشد. باید پذیرفت که در مقطع کوتاهی وضعیت به همین منوال است. 
دکتر رحیمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده ادامه داد: بخشی مربوط به قانونگذاری است که نمی توان در آن دخل و تصرف کرد. برای رفع مالیات بر ارزش افزود قرار بر این است که یک سری فعالیت ها در واحدهای مسکونی شکل بگیرد. به فرض مثال از این طریق اطباء می توانند در منزل خود طبابت کنند یا بعضی دستگاه ها حتی با گوشی خود در خانه شان به بازاریابی و جذب مشتری بپردازند. وی در خصوص  هزینه های مصرفی هتل ها گفت:به ۶۰ درصد این هزینه ها سوبسید و یارانه تعلق می گیرد.


گزارش از بهاره یاری

نظرات بینندگان