کد خبر: ۱۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
جانی تازه در کالبد گردشگری فارس؛

شیراز،چهاردهمین شهر جهانی صنایع دستی شد

بالاخره پس از یکسال تلاش و کوشش، شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسید تا در رونق گردشگری تاثیر ویژه ای بگذارد.
به گزارش شیرازه، برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای صنایع دستی و ایجاد نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در مجتمع مهستان شیراز با ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی در این اتفاق تاثیر بسزایی داشته است. اتفاق خوشایندی که به طوریقین بر رونق تولید و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی شیراز تاثیر بسیار خواهد گذاشت.
در همین رابطه ظفر افشون ، معاون گردشگری ،هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس با اشاره به علاقمندی هنرمندان شیراز به احیاء و ساخت صنایع دستی گفت: خوشبختانه در این زمینه آثار بسیار ارزشمندی به ثبت رسیده است که مهارت و هنر این افراد را نشان می دهد چرا که برخی آثار که به فراموشی رفته بود توسط این هنردوستان زنده شده و در چرخه تولید قرار گرفته است.

ارائه غرفه های رایگان برای هنرمندان شیرازی
وی به ارائه غرفه های رایگان برای این هنرمندان اشاره کرد و افزود: باید در تمامی نمایشگاه هایی که برگزار می شود ،غرفه های رایگان برای آن ها اختصاص یابد تا هنرمندان و هنردوستان به تولید آثار و فعالیت در این عرصه تشویق و ترغیب شوند.
افشون گفت:بازارچه مهستان یکی از مجتمع های تجاری جهانی است که سرآغاز تولید آثار هنرهای دستی بوده و الگوی مناسبی برای تمام استان ها خواهد بود.
وی افزود:صنایع دستی مرغوب و محبوب هنرمندان شیرازی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده که یکی از این آثار فرش های زیبا و جذابی است که توسط این هنرمندان بافته می شود. یکی از نمونه های بارز این نوع فرش ها در این استان مربوط به فرش های دستبافت دورو در فیرزو آباد است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.
این مقام مسئول ضمن تشکر از شهرداری گفت :با همکاری این سازمان مجموعه تجاری مهستان در حال راه اندازی بوده و اختصاص تمامی طبقات آن برای تولید و عرضه صنایع دستی در دست انجام است.چرا که لازم است این مجموعه تجاری تنها برای کارگاه های هنری اختصاص یابد تا بتوان از این طریق بتوان دست دلالان و واسطه گران را در این عرصه کوتاه کرد و فضا را برای علاقمندان به هنر بازتر نمود.
ظفر افشون با بیان این که فارس از دیرباز مهد صنایع دستی جهانی بوده است، افزود: این استان از قدیمی ترین استان ها برای تولید هنر های دستی بوده و ظرفیت تولید هرچه بیشتر این آثار را دارد. یکی از موارد آن شهر آباده بوده که به عنوان شهر جهانی منبت به ثبت رسیده است.
گفتنی است، علاقمندی و رضایت غاده هیجاوی، سرپرست هیات ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی همواره نسبت به صنایع دستی این شهر مشهود بوده که با ارائه پرونده شیراز در این شورا با ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی موافقت شد.البته پیش از این شهر شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسیده بود.
به این ترتیب با ثبت شیراز و دو شهر و یک روستای دیگر کشور در فهرست جهانی،تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ مورد افزایش یافته است که ایران در میان دیگر کشورها در رتبه نخست جهان قرار دارد. این درحالیست که شهر زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شد.
گفتنی است، تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع‌دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش‌بافی(گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در رشته زیلوبافی و روستاهای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله‌بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری ۷هزار ساله‌ در فهرست شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌است.



نظرات بینندگان