کد خبر: ۱۳۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
به بهانه‌ی تعیین مقدار وام ازدواج در سال آینده و بررسی یک ادعای اشتباه؛

آیا افزایش وام ازدواج باعث افزایش کودک همسری در شیراز شده است؟!

بررسی سالنامه‌ی جمعیتی شیراز در 10سال گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که در سال1387 سی درصد ازدواج‌های شهرستان شیراز مربوط به دختران با سن زیر 19سال بوده است که از این تعداد 4/2درصد[دو و چهاردهم درصد] به دختران 10 تا 14سال تعلق داشته است.
 19آذر ماه امسال بود که معاون وزیر ورزش و جوانان در اظهارنظری با بیان اینکه «با افزایش وام ازدواج با شرایط بازپرداخت کنونی آن موافق نیستم» اظهار کرد: «به نظر می‌رسد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند، بلکه ممکن است زمینه ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری نیز شود. آمارها نشان می‌دهد که بعد از افزایش وام مذکور موضوع کودک‌همسری نیز در برخی نقاط به شدت افزایش یافته و حداقل نسبت به سال گذشته این موضوع در برخی نقاط کشور تا 4برابر بیشتر شده است.»

آیا افزایش وام ازدواج باعث افزایش کودک همسری در شیراز شده است؟!
صرف نظر از این سوال که آیا افزایش کودک همسری در بعضی از نقاط کشور بهانه‌ای برای این می‌شود که از افزایش وام ازدواج در همه‌ی نقاط جلوگیری شود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ادعا برای بسیاری از کلان‌شهرها و نقاطی که جوان‌ها برای ازدواج در آن دچار مشکل هستند، صدق نمی‌کند.

بطور مثال با بررسی سالنامه‌ی جمعیتی شیراز در 10سال گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که در سال1387 سی درصد ازدواج‌های شهرستان شیراز مربوط به دختران با سن زیر 19سال بوده است که از این تعداد 4/2درصد[دو و چهاردهم درصد] به دختران 10 تا 14سال تعلق داشته است. و در سال1396 فقط 6/16درصد [شانزده و شش دهم درصد] زدواج‌ها به دختران زیر 19سال مرتبط بوده است که تنها 45/1درصد [یک و چهل و پنج صدم درصد] از کل ازدواج‌های سال96 به دختران با سنین 10 تا 14سال تعلق داشته است.

یعنی در تمام سالهایی که وام ازدواج افزایش یافته، سیر کودک همسری در شیراز در حال کاهش بوده است. بنابراین نه تنها افزایش وام ازدواج باعث افزایش نرخ کودک همسری در شیراز نشده، بلکه این آمار کاملا سیر نزولی داشته و بشدت کاهش یافته است.

بهارنکو در شیراز چه تغییراتی ایجاد کرده؟

در شهرستان شیراز از سال92 دختران زیر 18سال الزاما به مشاوره خانواده ارجاع داده می‌شوند که با گذراندن حداقل یک جلسه مشاوره، آمادگی ازدواج، اجباری بودن یا نبودن ازدواج، میزان آگاهی و سطح رشد و بلوغ‌های روان‌شناختی این دختران بررسی می‌شود و در صورت نیاز از پدر و مادر در این جلسات مشاوره نیز دعوت خواهد شد.

آیا افزایش وام ازدواج باعث افزایش کودک همسری در شیراز شده است؟!

در واقع در این مدل که در مرکز «بهارنکو» شیراز اجرایی شده با این مساله فرهنگی به صورت علمی و فرهنگی برخورد شده است. در کنار احترام به فرهنگ خانواده‌های ایرانی، روان‌شناسان و مددکاران متخصص حوزه خانواه نیز مشورت و راهنمایی‌های لازم را به این گروه از افراد نیز ارائه می‌دهند. با این اجرای این مدل همه‌ی گروه دختران زیر 18سال از این مشاوره‌ها بهره‌مند می‌شوند و نتایج بهتر و منطقی‌تری بدست خواهد آمد.


 
 
 
 
نظرات بینندگان