کد خبر: ۱۳۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
استاندار فارس؛

همکاری دستگاه‌های اجرایی با علوم پزشکی جهت پیشگیری از ویروس کرونا

استاندار فارس گفت: همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه پیشگیری از ابتلا شهروندان به ویروس جدید کرونا با علوم پزشکی همکاری کنند.
 عنایت الله رحیمی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت خانواده و بانوان استان با اشاره به دستور کار مطرح شده در جلسه بر لزوم تامین بیمه سلامت سالمندان استان تاکید کرد و از دستگاه‌های متولی و دفتر اجتماعی استانداری خواست این موضوع را تا رسیدن به هدف مطلوب پیگیری کنند.

توجه به مراکز رفاهی بین راهی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تاکید استاندار فارس قرار گرفت.

رحیمی از حمل و نقل و راهداری و فرمانداران خواست این موضوع را به عنوان یک تکلیف در دستور کار قرار دهند.

او به ۲۲۸ مورد بازرسی و بازدید از این مراکز نیز اشاره کرد و نتیجه این بررسی‌ها را مثبت دانست و گفت: پرونده‌هایی در خصوص پاره‌ای قصور‌ها در رعایت موارد قانونی در مراجع قضایی در حال بررسی است.

رحیمی تجهیز مراکز درمانی در زمینه مقابله با آنولانزا را از مصوبات جلسات گذشته کارگروه برشمرد و با بیان اینکه اقدامات مورد نیاز در استان انجام شده از کنترل این بیماری ابراز خرسندی کرد.

رئیس کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان فارس همچنین اقدامات انجام شده در حوزه بانوان را مثبت دانست و با تاکید بر اینکه برای رسیدن به حد مطلوب به تلاش بیشتری نیاز داریم، عنوان کرد: اقداماتی در زمینه سلامت، نشاط، امید آفرینی، چکاپ‌ها و غربال گری‌های پزشکی برای جامعه بانوان شاغل انجام شده که انتظار داریم با همکاری همه مسئولان در سطوح مختلف دستگاه‌ها گسترش یابد.

استاندار فارس بیان کرد: در زمینه اصلاح رفتار‌های اداری به ویژه از نظر فیزیکی و روانی الگو‌هایی که برای بانوان در نظر گرفته شده باید با تاکید بیشتر پیگیری شود که قطعا همگرایی همنشینی و همفکری که بین این همکاران وجود دارد موثر خواهد بود.

او با بیان اینکه همه مسئولان دستگاه‌ها از جمله مجموعه میراث فرهنگی و ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی در این زمینه همکاری لازم را خواهند کرد، افزود: تامین بلیط‌های نیم بها برنامه‌های هنری و فرهنگی برای بانوان شاغل از مصادیق اقداماتی است که می‌توان برای این جامعه اثر گذر انجام داد.

موضوع انتشار ویروس کرونا در کشور چین و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اهمیت ملی و بین المللی این موضوع عنوان کرد: اطلاع رسانی مناسب در قالب همکاری صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی و آموزش و پرورش مهمترین گام در پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

رحیمی یاد آور شد: بی تردید اطلاع رسانی صحیح سبب خواهد شد امنیت روانی جامعه به نادرست تهدید نشود.

او به اقدامات خوبی که در فرودگاه بین المللی شیراز، لارستان و لامرد انجام شده اشاره کرد و افزود: این اقدامات باید با جدیت بیشتر در همه مبادی ورودی و یا مکان‌های که امکان حضور و رفت و آمد اتباع کشور چین وجود دارد انجام شود.

رحیمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی انتظاراتی را در زمینه پیشگیری از شیوع این ویروس در جامعه در حوزه اعتبارات و همکاری سایر دستگاه‌ها مطرح کرده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها مکلف هستند همکاری کاملی با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند و تلاش کنند هیچ یک از شهروندان ایران اسلامی به این ویروس مبتلا نشوند.

استاندار فارس حاشیه نشینی را امری فراگیر دانست و با بیان اینکه این موضع تنها مختص فارس نیست یادآور شد: در همه مراکز شهری حاشیه نشینی وجود دارد و در کلانشهر‌ها نیز تشدیدی شده است.

او با تاکید بر اینکه مقابله با این آسیب اجتماعی و تبعات آن نیاز به همکاری همه جانبه نهاد‌ها و دستگاه‌ها دارد گفت: شاید قصوری در این زمینه چه در قالب اعتبارات و چه در قالب اقدامات وجود داشته باشد، اما این کاستی‌ها حتماً با هم افزایی همه دستگاه‌ها و مدیریتی که در مجموعه امور اجتماعی استانداری به علت ماهیت فرابخشی آن خواهند داشت از ظرفیت‌های موجود در تمام نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای کاهش مشکلات حاشیه نشین‌ها استفاده شود.

رحیمی با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده رسمی در استان وجود دارد عنوان کرد: در کلانشهر شیراز ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در حاشیه و مرکز شهر موجود است، ایجاد ارزش اقتصادی در این مناطق را یکی از مهمترین راهکار‌های مقابله با اثرات حاشیه نشینی دانست.

استاندار فارس محله محوری و مردم محوری را اثرگذار‌ترین روش در مقابله با آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: در این مسیر قطعا نیازمند طرح‌های علمی و عملیاتی هستیم.

او یادآور شد: در بسیاری از موارد ایده و اندیشه و تفکر و تحقیق وجود دارد، اما اقدام و پیگیری عمل شاید به اندازه ایده‌ها رخ نداده باشد هرچند که این موضوعی چند وجهی است و یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند به ریشه کن کردن آن بپردازد و موفق باشند.

ایجاد اشتغال و مهارت آموزی در میان ساکنان بافت‌های فرسوده و نقاط حاشیه نشین و همچنین استفاده از ظرفیت طرح‌هایی همچون بازآفرینی فضای شهری از دیگر راهکار‌هایی بود که استاندار فارس برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی به آن‌ها اشاره کرد.

او گفت: برابر با قانون همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی سالانه خود را در بافت‌های فرسوده هزینه کنند.

نظرات بینندگان