کد خبر: ۱۳۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

آخرین حضور مشایخی روی پرده سینما در شب ناراحتی از "دشمنان" و "تعارض"

جشنواره فیلم فجر در حالی به روز دوم خودش در سینمای هنرمندان رسید که بسیاری مشتاقانه آخرین حضور جمشید مشایخی را روی پرده تماشا کردند اما خیلی به "دشمنان" و "تعارض" علاقه نشان ندادند.

دومین روز جشنواره فیلم فجر سه فیلم "دشمنان"، "تعارض" و "سینما شهر قصه" به نمایش درآمد. چارسوی شب گذشته پررونق‌تر و گرم‌تر از اولین شب سینمای هنرمندان بود. شبی که "سینما شهر قصه" آخرین حضور جمشید مشایخی را بیشتر دوست داشتند تا "دشمنان" که مخاطب را سردرگم شب‌نامه‌هایش کرد و "تعارض" که با وجود هنرنمایی منحصر به فرد رضا بهبودی نتوانست مخاطب سرسخت و جدی‌تر خودش که از جنس هنر و هنرمند بود را در سالن‌ها نگهدارد. 

عوامل و بازیگران سه فیلم در چارسو حاضر شدند؛ برخی مقابل دوربین تسنیم قرار گرفتند و از حال و هوای کارهایشان گفتند. سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده "تعارض" که این روزها جلوی دوربین سیروس مقدم هم قرار گرفته تا اولین هنرنمایی‌اش در قامت بازیگر را در سریال "پایتخت" 6 بببینیم حاشیه جذابی از لو رفتن حضورش در این سریال را مطرح کرد. 

مجله تصویری فرهنگی هنری تسنیم در ادامه گزارش‌های ویدئویی خودش به سراغ عوامل و بازیگران این سه فیلم و چند میهمان جدید رفت و با آنها همکلام شد. مسعود دلخواه نویسنده و کارگردان اولین کسی بود که در روز دوم جشنواره فیلم فجر با وجود ایفای نقش در دو فیلم "دشمنان" و "روز بلوا" "گفت تنوع سوژه و ژانر در سینمای ایران همیشه می‌تواند مخاطب را به سمت خودش بکشاند.  این فیلم "دشمنان" موضوعی شخصیت‌محور است که باید ببینیم مردم چه استقبالی از این فیلم خواهند کرد. 

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران ,

فیلم سینمایی "دشمنان" در بخش نگاه نوی سی و هشتمین جشنواره ملی‌ فیلم فجر حضور دارد؛ کاری است که مسعود دلخواه کارگردان صاحب‌نام تئاتر در کنار ندا جبرائیلی و قربان نجفی حضور دارند. ماجرا میان شهاب و شیوا رقم می‌خورد و علی درخشنده آن را کارگردانی، بردیا یادگاری نویسندگی و مجید برزگر تهیه‌کننده‌اش است. البته در کنار ضعف‌ و عدم استقبال مناسب از این فیلم، بسیاری از هنرمندان نقش رویا افشار به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین شخصیت "دشمنان" را بسیار هنرمندانه عنوان کردند.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما درباره فیلم "دشمنان" گفت: این فیلم کوتاهی بود که بی‌جهت کش آمده بود؛ البته که فیلم سینمایی حداقل 90 دقیقه داشته باشد و عجیب بود که بیش از 90 دقیقه کشیده شد. ایده‌ خوبی داشت اما به هیچ‌وجه فیلم بلند سینمایی 120 دقیقه‌ای از آب درنیامد. در واقع فیلمساز با یک ایده شروع کرده و به فیلمنامه تبدیل نکرده است؛ در واقع فقط فیلم ساخته بود.

مجری تلویزیون در بخش دیگری از این ویدئو به خوب نبودن کارها اشاره کرد اما کارگردانی‌هایی که خوب از آب درآمده و محتواها و پیام‌های فیلم‌ها که چیزی برای انتقال به مخاطب تیزبین جامعه ایران در چنته نداشته است.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران ,

امیر سیدزاده تهیه‌کننده "تعارض" است؛ فیلمی که می‌توان آن را یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال دانست. در کنار عدم موفقیت در استقبال هنرمندان اما بازی قابل‌ اعتنای رضا بهبودی به چشم آمد. ساخته محمدرضا لطفی فیلمساز جوان که پیش از این "ریست" نام داشت اما به تعبیر خودش به دلیل خارجی بودن این عنوان تغییر نام داد. 

این تهیه‌کننده اعتقاد دارد که فیلم‌های امروز در سینمای ایران تبدیل شده به فیلم‌های پرسرو صدا؛ فیلم‌هایی که همواره در آنها جیغ می‌کشیم و حاشیه دارند. سینمایی خوب است که با تصویر حال مردم را خوب کند و امروز در سینما و تلویزیون فیلم‌هایی از این نوع را کم داریم. 

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در مقابل دوربین تسنیم از سینمای اجتماعی گفت که کمرنگ و بی‌قد و قواره با آن برخورد می‌شود. او فیلم‌های امروز را با کم‌توجهی به معضلات و مسائل اجتماعی روز و برخورد غیر اصولی با این سینمای مهم در کشور به فیلم‌های شیر بی‌یال و دمی رسیده‌اند که خودسانسوری در آنها به اوج رسیده است.

 سودابه بیضایی یکی از بازیگران اصلی فیلم سینمایی "تعارض" گفت: این فیلم از فیلم‌های معمولی فاصله دارد و متفاوت از زاویه دوربین و جنس بازی‌ها و فیلمبرداری و رنگ فیلم که سیاه و سفید است. این فیلم‌ها هم می‌توانند جذاب باشند و هم خطرناک! خطرناک از این بابت که به فیلمی تبدیل شود که خوب از آب درنیاید.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران ,

محمدرضا لطفی نویسنده و کارگردان "تعارض" اعتقاد دارد که باید حال مردم با فیلم خوب شود و نامزدی‌ها نهایتاً یکی دو ماه در ذهن می‌ماند اما این فیلم است که در یادها و تاریخ می‌ماند. من امیدوارم مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار کنند.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما در بخش دیگر فیلم "تعارض" را کار هنر و تجربه دانست و گفت: قطعاً جزو فیلم‌هایی است که احتمالاً اکران محدود خواهند داشت و بیشتر در خارج از کشور به نمایش می‌رسند. بیشتر روانشناسی یک کاراکتر بود و به کابوس‌ها و تخیلات پرداخته بود. این فیلم سایکودرام با شهامت فیلمساز در فیلمنامه و ساختار اجرای آن از آثاری است که دیدن آن برای علاقه‌مندان به سینمای نامتعارف لذت‌بخش خواهد بود. 

سیدجواد هاشمی نویسنده، کارگردان و بازیگر از فقدان توجه به سینمای کودک و نوجوان انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم چرا سینمای کودک و نوجوان را تحویل نمی‌گیرند؟ من در این کارها، آثاری می‌بینم که خیلی ضعیف است و در شأن سینمای ایران نیست.

"سینما شهر قصه" کیوان علی‌محمدی آخرین کاری بود که در چارسوی هنرمندان به نمایش درآمد. آخرین حضور جمشید مشایخی را در این اثر شاهد بودیم و البته مخاطبین هم خندیدند و هم با تاریخ سینمای ایران خاطره‌بازی کردند. شاید در روزی که از دو اثر ناراحت بودند، کار مفرح، سرگرم‌کننده و خاطره‌انگیز "سینما شهر قصه" باعث شد تا هنرمندان با ناراحتی روز دوم چارسوی هنرمندان جشنواره فجر را به پایان نرسانند.

فیلم سینمایی که باید به یاد استاد جمشید مشایخی دید؛ فیلمی که کیوان علی‌محمدی به همراه علی‌اکبر حیدری به صورت مشترک کارگردانی آن را برعهده دارند. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد؛ حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، فرخ نعمتی و دیگر بازیگران "سینما شهر قصه‌"اند. 

آناهیتا درگاهی یکی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و گفت: "سینما شهر قصه" اصولاً برای کسانی که به سینما علاقه دارند فیلم هیجان‌انگیز و متفاوتی است، چون فلش‌بک‌هایی به گذشته دارد و نوستالژی‌ها را زنده می‌کند. همه‌چیز در راستای سینما اتفاق می‌افتد و در کارنامه خودم خوشحالم "سینما شهر قصه" را بازی کردم و نقشی است که از خودم دور است.

سیاوش مفیدی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی‌، گفت: این فیلم آخرین اثر استاد جمشید مشایخی بود؛ سکانسی در این فیلم است که به "کاغذ بی‌خط" برمی‌گردد که با حال نامساعد جلوی دوربین قرار گرفت؛ چون به بازیگر و هنرمندی همیشه تعصب داشتند. 

گزارشگر: مجتبی برزگر

نظرات بینندگان