کد خبر: ۱۳۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
گزارش شیرازه؛

قربانیان کرونا بالای ۴۰ سال و سابقه بیماری حاد دارند / لغو تمام پروازهای چینی به ایران

همین چند وقت پیش بودکه دو مورد مشکوک ویروس کرونا در یزد ترس و وحشت را بر دل بسیاری از شهروندان انداخت.عده ای به اندازه ای هولناک شدندکه از استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حتی دست دادن بادوستان وآشنایان خودداری کردند.در این میان برخی هم سعی کردند از رفت و آمد در کافی شاپ ورستوران هتلها که محل رفت و آمد چینی ها هست،به شدت پرهیز کنند.اما آیا به راستی پای این بیماری مخوف در کشور ما باز شده است یا نه؟
به گزارش شیرازه، با دست به دست شدن عکس و فیلم های متعدد از تصاویر استفراغ و خون روی آسفالت خیابان ها اوضاع را از آنچه واقعا هست وضعیت این شهر را به شهر راواح درآودره است. این فیلم ها و تصاویر از شهرهای قرنطینه گرفته تا پزشکانی که سر و دست و تمام بدن خود را به طور کامل پوشانده اند، ترسناک‌تر نشان می‌دهد.
به باور برخی پزشکان متخصص خوراک خفاش، متهم ردیف اول انتقال ویروس کرونا به انسان بوده و با فروش و سِرو این خوراک در بازارها و رستوران‌های غذاهای دریایی شهر ووهان این بیماری شیوع پیدا کرده است.
با اعلام مسئولین و پزشکان ایران از اینکه هنوز هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است اما بازهم بسیاری از شهروندان نگران هستند که مبادا با معاشرت چینی ها در ایران این بیماری پدید آید.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که برای مبتلایان این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد، گفت:هم اکنون تمام پروزاهای چین به ایران لغو شده است.
دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به بررسی و رصد دقیق این ویروس افزود:برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا پایگاه مراقبت های مرزی زمینی فعال  بوده و مرزهای هوایی نیز در فرودگاه ها مثل فرودگاه شهید آیت الله دستغیب تحت نظارت و کنترل است.
وی با بیان این که پرواز های خارجی  به طور شبانه روزی و به صورت هوشیارانه مراقبت می شود،گفت:اگر  در هر مسافری علائم این بیماری مثل تب، گلو درد، سرفه و آب ریزش بینی مشاهده شود ،سریعا مورد بررسی و معاینه پزشکی قرار می گیرند.
این مقام مسئول با تاکید بر عدم توجه به نشر اخبار تشویش آمیز در فضای مجازی افزود:مردم به این گونه اخبار توجهی نداشته باشند و اطلاعات و آمار دقیق و موثق را تنها از طریق خبرگزاری های رسمی و معتبر پیگیری نمایند.
به گفته دکتر همتی تاکنون هیچ مورد از این ویروس در این استان مشاهده نشده و موارد مشکوک نیز سرماخوردگی بیش نبوده است.
دکتر حمید بختیاری،کارشناس مسئول بیماری های واگیر در معاونت بهداشتی نیز با اشاره به تشخیص این بیماری گفت: امکان آزمایش ویروس خانواده کرونا ها بوسیله تستpancorona وجود دارد اما فعلا پرایمرهای اختصاصی کرونا «ویروس جدید 2019»در دسترس نیست.
وی افزود:چند هفته ای زمان می برد تا پس از تولید پرایمرهای تست تشخیص آن راه اندازی شود که در صورت راه اندازی تست اختصاصی  آن حداقل 2 الی 3 روز به طول می انجامد.
دکتر بختیاری به روش های پیشگیری ویروس کرونا جدید 2019 اشاره کرد و گفت:راه های پیشگیری مانند روش های سایر ویروس های تنفسی مثل آنفلوانزا بوده و شامل شستن مکرر دست ها پس ازتماس با سطوح آلوده ،استفاده از ماسک «بیماران علامت دار به جهت جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی هوا»، رعایت حداقل فاصله یک متری از بیماران و عدم تردد در فضاهای سربسته و شلوغ مانند وسایل نقلیه عمومی است که تغذیه و خواب مناسب برای آمادگی بهتر و ایمنی بیشتر افراد نیز توصیه می شود.
وی افزود:بیش ازیک ماهیست که ازانتشار ویروس کرونای جدید در سال 2019 چین می گذرد، بیماری که بیشترین گروه سنی آن 10 تا 90 ساله است.البته این بدین معنی نیست که قطرات تنفسی آلوده به کودکان منتقل نمی شود.زیرا به نظر می رسد کودکان به مراتب کمتر دچار این بیماری از نوع شدید آن شوند.
این مقام مسئول به برخی علائم این بیماری اشاره کرد و گفت:نشانه های فرد مبتلا به ویروس کرونا نیز مانند علائم سرماخوردگی است و می تواند علائم بسیار خفیف تا موارد اندک شدید داشته باشد.از جمله نشانه های این بیماری سرفه های خشک ، سرفه، گلو درد بوده که در نوع شدید آن نفس تنگی و شوک است.
دکتر بختیاری با تاکید بر مراقبت های لازم ادامه داد: آمادگی های لازم در سیستم های بهداشتی درمانی و شناخت راه های انتقال و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری لازم بوده که در صورت ابتلا به آن،مراجعه به مراکز پزشکی و تشخیص و درمان بیماری ضروری است.

قربانیان کرونا بالای ۴۰ سال و سابقه بیماری حاد دارند  
به هر روی ،یافته های جدید دانشنمدان نشان می‌دهد کوچکترین فرد دچار به این بیماری ۱۴ سال دارد و تا به حال هیچ کودکی را مبتلا نکرده و تا به حال هیچ کودکی به ویروس کرونای جدید مبتلا نشده است. از طرفی قربانیان این بیماری بالای ۴۰ سال سن داشته اند و بیشتر آن ها پیش از این با بیماری های عفونی، قلبی - عروقی و سرطان درگیر بوده اند. سابقه داشتن این بیماری ها  به طور واضح روشن می‌کند که این  افراد سیستم ایمنی ضعیفی داشته اند و نتوانسته اند در مقابل این ویروس دوام بیاورند. علائم خفیف این بیماری که همان سرفه و عطسه های مکرر است با شروع تبی که در جه آن بالا می رود  در این افراد ظهور بیشتری پیدا می‌کند.کم کم استفراغ خون و تنگ نفسی به این موارد اضافه می شود و سیستم ایمنی به سرعت ضعیف و ضعیف تر می شود.

تشخیص بیماری در کمتر از ۱۰ دقیقه 
تجربه درگیر شدن با بیماری هایی که اپیدمی فعال داشته اند نشان می دهد که پروسه تشخیص تا چه اندازه در کنترل بیماری تاثیر دارد. ویروس ابولا که منشاء و پیامدهای مشابهی نسبت به کرونا دارد. در طول مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قابل تشخیص است اما با ورود پژوهشگران شاخه ام آی تی  این ویروس جدید ظرف مدت کمتر از ۱۰ دقیقه در بیماران مبتلا تشخیص داده می شود .از این رو با پایش های گسترده در مناطق درگیر بیماری در تشخیص زودهنگام بیماری کمک زیادی کرده و به کاهش نرخ مبتلایان انجامیده است.
گفته می شود،ویروس‌ها در هوای سرد و خشک انتقال سریع‌تری دارند. مرطوب نگاه داشتن هوای منزل و محل کار و اماکن عمومی، به ویژه بیمارستان و درمانگاه ها ابتلا به ویروس ها را کاهش می‌دهد.
 به طور کلی پیشگیری از انتقال ویروس از انسان به انسان به همان سادگی مبتلا شدن است. با رعایت این نکات می توانید امکان ابتلا به ویروس ها را به حداقل برسانید.
به هر روی سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در جهان، در سرتاسر جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده است.هم‌اکنون ۱۵ کشور در سطح جهان با این ویروس درگیر هستند و نگرانی از شیوع این بیماری در سایر کشورها باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به چین را تا اطلاع ثانوی لغو کنند. فرانسه، ترکیه، انگلیس و مصر از جمله این کشورها هستند.
بر اساس اعلام یک پایگاه اینترنتی وابسته به دانشگاه جانز هاپکینز، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز ۶ هزار نفر عبور کرده و آمار آن در آمریکا به ۸ فرد مبتلا رسیده است.
جالب است بدانید، نرخ مرگ و میر در بیماری کرونا اکنون کمتر از ٢ درصد جمعیت مبتلایان است.
دانشمندان می‌گویند این بیماری در مصرف خفاش ها پدید آمده ، خوراکی که خوردن آن در شهر ووهان مرسوم است. آن ها بدون این که خود به این بیماری مبتلا شوند، می‌توانند انتقال دهنده این ویروس خطرناک شوند.

نظرات بینندگان