کد خبر: ۱۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸

چهره‌های شاخص فارس در یک قدمی بازماندن از رقابت انتخاباتی

نتایج بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان در حالی به داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس ابلاغ شد که بسیاری از چهره‌های شاخص همچنان موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشدند.
بنا بر اعلام دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس، از مجموع ۹۲۴ داوطلبی که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ثبت‌نام کردند، تاکنون ۳۲۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند. همچنین احتمال احراز صلاحیت ۲۵ داوطلب دیگر نیز مطرح شده است.

هرچند هنوز یک قدم دیگر برای اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان وجود دارد و اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده ۲۳ بهمن‌ماه منتشر خواهد شد اما برخی تحلیل‌گران سیاسی احتمال تایید صلاحیت جدید را بسیار کم می‌دانند.

شامگاه یکشنبه نیز در اقدامی بی‌سابقه اسامی تمام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی استان فارس به تفکیک حوزه‌های انتخابیه در قالب یک فایل پی‌دی‌اف منتشر شد که در این فایل مواد قانونی رد صلاحیت داوطلبان بیان شده است.

چهره‌های شاخص فارس در یک قدمی بازماندن از رقابت انتخاباتی

هرچند مشخص نیست مرجع انتشار این فایل کجاست اما براساس قانون شورای نگهبان یک روز قبل از آغاز تبلیغات رسمی انتخابات، اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور ارسال می‌کند تا وزارت کشور نیز نسبت به انتشار اسامی اقدام کند.

نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا کنون حاکی از آن است که در حوزه انتخابیه شیراز مسعودرضایی، بهرام پارسایی، علی اکبری( هرسه نماینده کنونی مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی) صلاحیتان رد شده است.

همچنین در حوزه شیراز اسامی داوطلبان رد صلاحیت شده همچون احد بهجت حقیقی رییس سابق سازمان تعاون روستایی فارس، علی راستگو  عضو اسبق شورای شهر شیراز و سیروس پاک فطرت رییس هیات ورزش های همگانی و عضو مستعفی شورای شهر شیراز مطرح است. 

در حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان اصغر بلارک، داوود محمدجانی و رحیم دمیری، در حوزه انتخابیه اقلید سید حسین افضلی و حمیدرضا گرامی، در حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت محمدرضا عابدی نژاد، در حوزه انتخابیه سپیدان علاء‌الدین خادم و شبیر زارع خفری، در حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین ابراهیم استوار میمندی و کوروش کرم پور، در حوزه انتخابیه کازرون غلامرضا دهقان ناصرآبادی، حسین رضازاده و  سید علی نقی طبیب لقمانی، در حوزه انتخابیه مرودشت غلامرضا قوهستانی، در حوزه انتخابیه ممسنی مسعود گودرزی  و محمدرضا رضایی کوچی نماینده فعلی جهرم از افراد سرشناسی هستند که نتوانستند تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان کسب کنند.

صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی طی چهار مرحله در هیات اجرایی، هیات نظارت استان‌ها، مرحله نخست شورای نگهبان و مرحله نهایی توسط اعضای شورای نگهبان بررسی می‌شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با نخستین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند ۹۸ برگزار می‌شود. استان فارس با ۳۶ شهرستان دارای ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.   
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان