کد خبر: ۱۳۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
در شهرستان قرآنی استهبان؛

صندوق قرض الحسنه ای که طی سه سال گذشته ۶۳ میلیاردتومان وام داده است!

تنها درآمد این صندوق از محل کارمزد تأمین می شود که نهایت کارمزد در این صندوق ۲/۵ درصد می باشد و طی برخی سالها یک و نیم درصد نیز بوده است.
به گزارش شیرازه ، مراسم چهلمین سالروز تاسیس صندوق قرض الحسنه مهدیه استهبان برگزار شد؛ این صندوق توانسته خدمات شایانی به مردم شهرستان استهبان داشته باشد. در این رابطه  استهبان آنلاین گفتگویی با احمد عدالت مدیرعامل این صندوق داشته است که در زیر می خوانید:

در چه تاریخی، صندوق قرض الحسنه مهدیه  تأسیس گردیده است؟
این صندوق قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به فعالیت نمود و در تیرماه ۱۳۵۸ رسماٌ شروع به کار نمود.

از موسسین این صندوق و هدف از راه اندازی آن برای مخاطبین بگویید!
با توجه به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی؛ مسائل اقتصادی بر مردم سنگینی می کرد و در آن زمان برخی با سودهای مضاعف یا بهتر بگوییم نزول بر افراد و خانواده های مستضعف فشار می آوردند و متأسفانه نزول رونق گرفته بود؛ لذا حجه الاسلام شهید فقیهی (ره) به این فکر افتاد که صندوق قرض الحسنه ای تاسیس کند تا برخی از مشکلات اقصادی مردم کاسته شود.

صندوق قرض الحسنه ای که طی سه سال گذشته ۶۳ میلیاردتومان وام داده است!سرمایه اولیه راه اندازی این صندوق از کجا تأمین گردید؟
شهید فقیهی(ره) در مسجد محله میری که هم اکنون به نام مسجد امام هادی (ع) نامگذاری شده است و سنگر آن شهید بزرگواربود، به چند نفر از همراهان مثل حاج اکبر ذبیحی ، حاج فتحعلی ذبیحی ، حاج اکبر سقایی ، علی صادقی ، احمد شیخی ، علی اکبر شاکری حقیقی ، حاج قاسم شعله ، حاج محمدحسین قدمیاری ، حاج احمد گنجوری پیشنهاد این موضوع را ارائه نمود .
آن ها از این مسئله استقبال کردند و هر کدام مبلغی را به ودیعه گذاشته یا اهدا نمودند تا این کار رونق بگیرد؛ بعد از آن آقایان سید ابوالفتح معزی ، مهندس خلیل مبین ، محمد گنجی آزاد ، احمد عدالت ،حاج علی پیشوایی ، مرحوم حسن جوادی هم مبالغی را اختصاص دادند که نهایتا با مبلغ ۳۶ هزار تومان ثبت و آغاز به کار نمود.

آیا محل فعالیت این صندوق از ابتدا در همین مکان فعلی بوده است؟
این صندوق فعالیت خود را در ۲۸ تیرماه ۵۸ در یک مغازه ۳*۲  متری واقع در خیابان امامزاده روبروی ترمینال قدیم آغاز نمود و پس از دوسال بدلیل محدویت مکانی به طبقه فوقانی پاساژ معزی در محلی استیجاری نقل مکان نمود.
سپس محلی در کنار ساختمان مقدس مهدیه توسط شهید فقیهی در نظر گرفته شد که تا سال ۷۴ در آنجا مستقر و پس از آن در همین ساختمان فعلی مشغول خدمت به مردم هستیم.

شیوه اداره و مدیریت این صندوق چگونه می باشد؟
مدیریت این صندوق توسط هیئت مدیره که شامل ۷ نفر می باشد انجام می شود و امام جمعه محترم حضرت حجه الاسلام والمسلمین خاوری بعنوان رئیس هیئت امنا می باشند و اعضای هیئت مدیره هر دوسال یکبار توسط هیئت امنا که شامل ۲۰ نفر از عزیزان هستند انتخاب یا انتصاب مجدد می شوند.

در صندوق قرض الحسنه مهدیه، چه خدماتی به مردم ارائه می شود؟
با توجه به اینکه در اساسنامه صندوق ذکر شده است که انجام هرگونه فعالیت اقتصادی ممنوع می باشد لذا بیشترین خدمات ارائه شده به مردم در قالب پرداخت وام های قرض الحسنه می باشد که این وام ها در قالب کمک هزینه های اشتغال و تولید، ازدواج، درمان، تحصیلی و سایر به درخواست کنندگان پرداخت می شود.

میزان پرداخت وام های قرض الحسنه در سه سال اخیر چقدر بوده است؟
سال ۹۶ :
۶۵۲۵ نفر ........    ۱۸۸/۷۵۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال
سال ۹۷ :
 ۷۲۹۶ نفر .......     ۲۶۲/۴۱۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال
سال ۹۸(تا پایان مهرماه):
۳۰۷۸ نفر .......       ۱۸۸/۶۸۸/۰۰۰/۰۰۰ریال
 
شیرین ترین وامی که در این چهل سال به مردم داده اید چه بوده است؟
در اوایل راه اندازی این صندوق، میزان وام هایی که به مردم داده می شد مبلغ ۳ هزار تومان بود؛ در همان ایام فردی به بنده مراجعه کرد و بدلیل ازدواج دخترش، درخواست وامی به مبلغ ۳۰ تومان(سیصد ریال) نمود و حل مشکل این همشهری عزیز یکی از شیرین ترین خاطرات بنده در این چهل سال است.

سخن آخر:
در پایان بایستی چند نکته خدمت همشهریان عزیز عرض نمایم؛
اول اینکه این صندوق از ابتدا هیچگونه کارمندی نداشت و در ابتدای کار، روزانه دو ساعت آن هم در عصرها مشغول ارائه خدمات به مردم می شدیم و سپس با ۲ کارمند شروع کرده و الان دارای ۶ کارمند هستیم و  تنها درآمد این صندوق از محل کارمزد تأمین می شود که نهایت کارمزد در این صندوق ۲/۵ درصد می باشد و طی برخی سالها یک و نیم درصد نیز بوده است.
دومین نکته اینست که با توجه به مراجعات زیاد مردم به صندوق ، یکی از دغدغه های همیشگی هیئت مدیره در دوره های مختلف این شده بود که در صدد توسعه یا احداث ساختمانی جدید برآید لذا نهایتا در سال ۹۶ ساختمان جنب صندوق خریداری گردید و ساختمان جدید در خرداد ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفت.
و نکته پایانی اینکه صندوق جهت رفاه حال مردم و عدم مراجعه حضوری، اقدام به راه اندازی سایت و موبایل بانک نموده؛ ضمناینکه جهت انجام کلیه عملیات های بانکی،  نرم افزار جامع بانکداری تهیه گردیده است.
 
لازم به ذکر است حجه الاسلام و المسلمین شهید شیخ احمد فقیهی قاضی دادگاه انقلاب شرق فارس بود که از ایشان آثار و برکات زیادی به جا مانده است؛ یکی از خدمات ایشان تأسیس صندوق قرض الحسنه مهدیه می باشد. ایشان در 17 مرداد ماه 1360 در استهبان بدست منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

نظرات بینندگان