کد خبر: ۱۳۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
ابتکاری نو در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم؛

#چالش_شفافیت_کاندیداها و چند نکته/ لازم اما ناکافی!

پس از درخواست‌های مکرر کاربران فضای مجازی تعدادی از کاندید‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی شیراز فهرستی از اموال و دارایی خود را منتشر کردند.
 به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی شیرازه، مدتی پیش بود که طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس در شورای نگهبان تایید شد. در پی تایید این طرح مثبت تعدادی از کاربران فضای مجازی نیز با هشتگ "#چالش_شفافیت_کاندیداها #شیراز" دست به کار شدند و از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا درخصوص دارایی های خود شفاف سازی کنند.

رقابتی جوانانه
رقابت های انتخاباتی مجلس یازدهم و ورود جوانان انقلابی به عرصه رقابت باعث شده تا بدعتی نوین با عنوان «چالش شفافیت کاندیداها» در رقابت های انتخاباتی پایه‌گذاری شود.
16 روز تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده در این بین رقابت های انتخاباتی کم کم وارد فاز جدیدی می شود.
 شفافیت اموال و دارایی های مسئولان یکی از مطالباتی است که سال هاست توسط فعالان سیاسی و رسانه ای جبهه انقلاب دنبال می شود. با این وجود اگر چه سال هاست که این مطالبه از سوی سیاستمداران اصولگرا و اصلاح طلب اجابت نمی شود، اما رقابت های انتخاباتی مجلس یازدهم و ورود جوانان انقلابی به عرصه رقابت باعث شده تا بدعتی نوین در رقابت های انتخاباتی پایه گذاری شود.

 مشابه چنین سامانه‌هایی در اکثر کشور‌ها باب و واقعاً تجربه و اثر مثبتی در راستای اعتماد سازی در آن جوامع داشته است چرا که مردم به صورت شفاف در جریان اموال و دارایی  کاندیداها قرار دارند. ثبت اموال کاندیداها از نظر روانی نیز اثر مثبتی در جامعه دارد چرا که باعث شفافیت شده و مردم در جریان اموال و دارایی مسئولان پیش و پس از خدمت قرار می‌گیرند.

در همین رابطه و پس از درخواست های مکرر کاربران فضای مجازی در همین خصوص از روز گذشته برخی از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، با انتشار لیست اموال و دارایی در صفحات شخصی خود، نخستین قدم در راستای شفافیت را برداشتند.

  در ادامه نمونه‌هایی از   این اقدام مثبت کاندیدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشاهده می‌کنید:
شفافیت اموال کاندیداها

شفافیت اموال کاندیداها

شفافیت اموال کاندیداها

شفافیت اموال کاندیداها

اعلام اموال و چند نکته:

به نظر می رسد بهتر است شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام اموال نامزدهای معرفی شده توسط خود را الزام دانسته و همزمان با اعلام لیست، اموال آنان را نیز اعلام کند.

نکته دیگر اینکه صرف نداشتن و ارائه لیست های اموال ناچیز دلیل بر ساده زیستی و پاکدستی افراد نیست. چه بسا فردی از سومدیریت فردی و ناتوانی نتوانسته وضعیت مناسبی برای زندگی خود فراهم کند. پس داشتن امموال به جای خود عیب محسوب نخواهد شد. نساله اصلی شجاعت اعلام آن است که نمادی از صداقت با مردم خواهد بود.

نکته حائز اهمیت اینکه سیاهه اموال کاندیداها اعلام شود خوب است ولی به نظر می‌آید گام نهادن در عرصه‌ای که کشورداری نامیده می‌شود به اعلام‌های راهبردی‌ تری نیاز است و آن ارائه طرح و برنامه است. اینکه تصریح شود از لحاظ اقتصادی پنج سال دیگر کجا خواهیم بود؟
به عبارتی مهمتر از اینکه گفته شود میزان دارایی تان چقدر است این است که برنامه شما چیست؟ برای اشتغال، برای فرهنگ، برای صنعت ، برای تجارت، برای معیشت و... مبنای قوانینتان چه خواهد بود برای هر یک از اینها؟ تعریفتان از عدالت چیست؟ مواضع حزبی تان چیست؟ معیارتان در رای دادن یا ندادن به طرحها چیست؟ و...

مسئولان فراری از شفافیت
  نکته دیگر اینکه بجز اموال کاندیداها مبحث، قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی مدتی پیش ظاهراً پس از گذشت چهارسال رنگ و بوی اجرایی به خود گرفت.  قانونی که 14 آذر 94 علی لاریجانی ابلاغ کرد و مطابق ماده 6 این قانون، قوه قضائیه موظف بود حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و پس از تایید رئیس دستگاه قضا ابلاغ کند. 
حالا پس از چهار سال قوه قضائیه عزمش را برای اجرا شدن این قانون جزم کرده است. در همین راستا 31 شهریور ماه سامانه‌ای برای ثبت اموال مسئولان به صورت رسمی توسط شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه رونمایی شد. از طرفی دیگر قوه قضائیه اعلام کرد که مسئولان مشمول این قانون -که به گفته شهریاری، 250 هزار نفر می‌شوند- از اولین روز پاییز (اول مهرماه) به مدت یک‌ماه یعنی تا اول آبان فرصت ثبت کلیه اموال خود را در این سامانه دارند؛ سامانه‌ای که فقط تکمیل فرم نوبت‌دهی برای آن اینترنتی است و در اصل در بستر فضای مجازی فعال نیست. 
اما ظاهراً بسیاری از مسئولان آن را به سرانجام نرسانده اند...

نظرات بینندگان