کد خبر: ۱۳۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
گزارش شیرازه از معابر فاقد روشنایی:

تاریکی بلای جان شهروندان /بلوار طلائیه ای که به سیاهی رفته

رئیس پلیس راهور شیراز گفت: روشنایی معابر از زمان احداث آن فراهم شود
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه؛ بلوار طلائيه در جنوب شهر شيراز است كه برخلاف نام طلايي آن اما شب‌هاي تاريكي دارد، جایی كه با هدف توسعه و آبادانی این شهر به انجام رسید اما از چند سال پیش تا کنون در خاموشی مطلق به سر می برد.در جستجو برای رفع این مشکل از زبان مسئولین مربوطه هریک مسئولیت روشنایی آن را بردوش دیگری گذاشته است و توپ را به زمین طرف مقابل می اندازد.این درحالیستکه ساکنین اینجا همچنان با ترس و دلهره از این گونه معابر رفت و آمد کرده و رانندگی در شب های آن را به سختی طی می کنند.
برکسی پوشیده نیست تاریکی فضای شهر یا نبود نور کافی نه تنها موجب رعب و وحشت عابرین می شود بلکه حوادث ناگوار تصادف و سرقت و اخاذی را نیز به بار می آورد.

تاریکی بلای جان شهروندان /بلوار طلائیه ای که به سیاهی رفته

  خاموشی و تاریکی مطلق معابر شیراز چهره شبانه شهر را زشت کرده و شهر را برای رفت و آمد شبانه به خصوص برای افراد پیاده نا امن می کند.به همین خاطر عده ای ترجیح می دهند هر طور که شده در طول روز کارهای خود را انجام دهند تا مجبور نباشند که در شب هنگام راهی کوچه و خیابان ها شوند چراکه نبود روشنی یکی از عوامل افزایش آمار سرقت، کیف‌قاپی و زورگیری در خیابان‌ها و معابر بوده که البته بارها از سوی مقامات مسئول قضایی و انتظامی بیان‌ شده است. 
به باور برخی کارشناسان، شهرداری متولی این امر است اما عده ای نیز معتقد هستند که ایجاد روشنایی معابر و پرداخت هزینه‌های آن وظیفه شرکت توزیع نیروی برق است. 
به هر روی نبود روشنایی و وضعیت نامناسب برخی کوچه و خیابان‌های شهر گلایه بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته است.از همین رو برآن شدیم تا این مشکلات را با مسئولین مربوطه در میان بگذاریم.

مرگبار ترین تصادفات در بلوار طلائیه
در همین رابطه سرهنگ صادق سلیمی، رئیس پلیس راهور شیراز به تاریکی مطلق در برخی معابر شهری اشاره کرد و گفت: متاسفانه مرگبار ترین تصادفات که در سال جاری به وقوع پیوسته در بلوار طلائیه رخ داده است.البته به جز این، ورودی های شهر شیراز در محدوده دروازه قران، بلوار امام رضا، از زیبا شهر تا دروازه قران در تاریکی مطلق است که در زمان بارندگی به محل بسیار خطرناکی تبدیل می شود.
وی افزود:معابر دیگر مانند بلوار تخت جمشید شرقی، بلوار عرفان ،ورودی بلوار امیر کبیر تا ترمینال جدید، بلوار تلاش در محدوده شهرک سعدی (بلوار وفایی)کنارگذر رودخانه خشک و ساحلی نیز هیچ برج روشنایی وجود ندارد.
سرهنگ سلیمی با بیان این که روشنایی برخی فضاها استاندارد و مطلوب نیست، بیان کرد:نور و روشنی در بلوار خلیج فارس، بلوار الزهرا، خیابان قاآنی شمالی، بلوار شهید سردار سپهبد سلیمانی از محدوده تونل اول تا قصرالدشت ،بلوار شهید کسائی و از بلوار مطهری تا میدان مطهری کافی نبوده و این محدوده ها نیز منجر به تصادف شده است.البته این مشکلات در محدوده بلوار چمران نیز وجود داشت که اکنون تا حدودی رفع شده است.
وی با تاکید بر همکاری دستگاه های مربوطه مثل شرکت توزیع نیروی برق و شهرداری گفت:این همکاری ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که از همان زمان احداث معابر ،روشنایی آن نیز فراهم شود تا شاهد عواقب ناخوشایندی نباشیم.
این مقام مسئول با بیان این که روشنایی معابر از جمله نکاتی مهمی است که در ایمنی شهر و کاهش تصادفات نقش مهمی ایفا می کند،افزود:فراهم نمودن روشنایی فضای شهری کمک می کند تا راننده در شرایط مناسب مقابل و اطراف خود را ببیند و به خوبی هم دیده شود.

کاهش جرم و جنایت در گِرو روشنایی معابر 
وی روشنایی فضای شهری را یک مقوله دو وجهی دانست و گفت:وجود نور و روشنایی در حوزه ترافیک موثر بوده و به کاهش وقوع جرم و جنایت نیز می انجامد چرا که تامین مطلوب روشنایی معابر و رعایت استانداردها هم به حفظ جان عابرین پیاده کمک می کند و هم امنیت آن منطقه را فراهم می کند.
سرهنگ سلیمی در خصوص میزان و شدت روشنایی استانداردها افزود: این استانداردها را وزارت نیرو وضع می کند.چراکه روشنایی باید دارای شرایط خاص همراه با طیف نوری مناسب باشد. علاوه بر این ها وجود نور مه شکن، عدم ایجاد سایه، خیره کننده نبودن نور و یکنواختی نور در طول شبانه روز از ضروریات است.البته مقاوم بودن جنس چراغ ها در مقابل شرایط جوی ، ارتقاء و رعایت فاصله پایه های چراغ نیز از دیگر ملزومات است.
وی با اشاره به این که روشنایی فضای شهر صرفا به منظور زیبایی و مبلمان شهری نیست، گفت: با رعایت ایمنی معابر و تأمین روشنایی فضای شهر به میزان قابل توجهی از میزان تصادفات کاهش می یابد.
سرهنگ سلیمی بیان کرد:هر چند شرکت توزیع نیروی برق تامین روشنایی شهر را عهده دار است اما  شهرداری نیز در کنار این سازمان دارای وظایفی بوده که شامل تامین روشنایی پیاده روها، پارک ها،میادین و هرس درختان است که البته کوچه ها و خیابان های فرعی را نیز شامل می شود.

تامین روشنایی و برج های نوری وظیفه شهرداری است
در مصاحبه ای که با چند تن از مسئولین شهرداری داشتیم آن ها وظیفه روشنایی و تامین نور فضای شهر را بر عهده مسنولین در شرکت توزیع نیروی برق عنوان کردند اما مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق حل این مشکلات را در گرو توجه شهرداری دانست و گفت:کاربرد برج های نوری و تامین روشنایی تقاطع های غیر همسطح و فضای سبز وظیفه شهرداری است.
وی در خصوص کمبود نور در معابر شهری افزود: اغلب بولوارهای نامبرده شده دارای شبکه روشنایی است و مواردی هم که فاقد شبکه بوده به تامین اعتبار نیاز دارد.

فراخوان برای ایجاد روشنایی بولوار طلائیه 
مهندس حسن پور،معاون خدمات شهری شهرداری نیز در خصوص نبود روشنایی در بولوار طلائیه گفت:برای رفع تاریکی این منطقه فراخوان زده اند و به دنبال پیمانکار هستیم تا مشکلات آن را با تشریفات قانونی رفع کنیم که البته همکاری شهردار این منطقه نیز موثر است.
وی افزود: تامین روشنایی در بولوار شهید کسائی، میرزای شیرازی، بولوار زند و  مدرس نیز در حال انجام بوده که در مجموع این اقدامات به صورت ویژه تا ایام نوروز در دستور کار است.
حسن پور با بیان این که نورپردازی و روشنایی دو مقوله جداگانه بوده که برای آمادگی شب عید در دستور کار است، گفت: علاوه برتامین روشنایی معابر نورپردازی آن در دستور کار است. بر این اساس اداره برق پروژه های زیادی را در برنامه خود دارد که روشنایی در برخی از معابر ایجاد یا تغییر داده شود.البته بعضی هم در حال تغییر بوده که از نمونه های بارز آن تغییر روشنایی در بولوار ارم است و نمونه دیگر نیز تغییر روشنایی از ستاد تا فلکه گاز و از آنجا تا مسجد قائم « فلکه » می باشد.

ایجاد 15 پروژه نورپردازی در فضای شهری
وی با بیان این که به طور کلی 15 پروژه نورپردازی در دست اجراست، افزود:علاوه بر این اقدام، تامین نورپردازی بولورا زند، مدرس، چهار راه پارامونت و قصرالدشت مثل نور پردازی میدان معلم تا زیر گذر علی بن حمزه جزو برنامه ریزی هاست .
این مقام مسئول با اشاره به این که ایجاد روشنایی فضای شهر به طور جدی پیگیری می شود، گفت:ما در نظر داریم که فضای شهر شیراز تا شب عید متفاوت از شب های دیگر باشد.با این حال شهرداری و دیگر نهادها نیز می توانند با همکاری یکدیگر این مسائل را برطرف کنند تا شهروندان بتوانند با اطمینان بیشتری در این معابر رفت و آمد نمایند.
بر پایه این گزارش و نتایج بررسی های انجام شده از ابتدای سال تا کنون  تعداد زیادی بر اثر تصادف در این معابر جان خود را از دست داده اند. اما نکته مهم اینجا است که تعدادی از این تصادف ها در معابری اتفاق افتاده که روشنایی نداشته است.
با این وجود، بی‌توجهی و کم‌توجهی به این مسئله و عدم تلاش جدی برای ‌حل این مسائل بسیاری از خانواده ها را داغدار و عزادار می کند.از همین رو لازم است که با تامین نور معابر اصلی و فرعی از بسیاری جنایات و حوادث ناگوار جلوگیری کرد.  
گزارش از بهاره یاری
نظرات بینندگان