کد خبر: ۱۳۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
گزارشی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز؛

هنرمندان شیرازی، ناراضی از کیفیت فیلم های امسال/ نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مخاطبان شیرازی را ارضا نکرد/ ضعف فیلمنامه معضل اصلی جشنواره فیلم فجر 98

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز با حضور و حمایت بخش خصوصی، از 15 بهمن ماه در شیراز کار خود را آغاز کرده و امشب به کار خود پایان می دهد.

به گزارش شیرازه، جشنواره فیلم فجر شیراز که چندسالی است با حمایت بخش خصوصی فعالیت می کند، نوزدهمین دوره خود را از 15 بهمن ماه در شیراز کار خود را آغاز کرده و امشب به کار خود پایان می دهد.

این جشنواره که آخرین نفس های خود را می کشد، مخاطب شیرازی را راضی نکرد.

مخاطبان عمدتا معتقدند که معضل فیلمنامه از مشکلات اساسی فیلم های حاضر در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز است.

پرهام کاویانی، فیلساز جوان شیرازی که بیش از 50 درصد از فیلم های جشنواره امسال شیراز را دیده است، معتقد است که فیلم های امسال خیلی ضعیف بود.

وی با ابراز ناراحتی از ورود چنین فیلم های ضعیفی در تنها جشنواره بین المللی سینمایی ایران، گفت: چنین فیلم هایی برای فیلسازانی که ادعای بالایی در فیلسازی نوین دارند، واقعا تاسف بار است.

به عقیده کاویانی، در کل، فیلم های جشنواره امسال از نظر محتوا، کارگردانی، گیشه، هنر، فرهنگ، سلیقه مخاطب، هیچ حرف خاصی برای گفتن نداشتند.

این فیلساز جوان شیرازی، با بیان اینکه به نظر می رسد فیلمسازان امسال یا جامعه را نمی شناسند، یا مردم را نمی شناسند، یا سینما را؛ اظهار داشت: ظارها این دوستان نمی دانند که چرا مردم به سینما می روند.

وی یادآور شد: مردم یا برای درس گرفتن به سینما می روند یا برای سرگرمی؛ که همین دو مقوله هم در فیلم های امسال رعایت نشده؛ اگر چه دو سه فیلم قابل ستایش بود.

وی به خبرنگار ما گفت: من در سال گذشته دو فیلم کوتاه ساختم که سینما را زیباتر از فیلم های این جشنواره دنبال می کند.

کاویانی با بیان اینکه با دیدن فیلم های امسال، به خودم خیلی امیدوار شدم تأکید کرد: در تولید آثار خود اصالت و هویت را داشته باشم.

مهری منصوری از فعالان تاتر شیراز هم در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه کارهای جشنواره امسال در مجموع مخاطب را راضی نمی کند، نقص فیلم نامه را معضل اصلی جشنواره امسال دانست و اظهار داشت: در تاتر هم با همین معضل دست و پنجه نرم می کنیم.

به عقیده منصوری، بعضی از کارهای جشنواره امسال، تقلیدی از کارهایی است که سالهای قبل موفقیت هایی کسب کردند، بعضی کارهای دیگر هم که در مورد معضلات اجتماعی حرف می زند، گاهی اینقدر تلخ می شود که روح آدم را به درد می کشد. ما همه با این معضلات از صبح درگیر هستیم، اما وقتی به عنوان مخاطب جشنواره فیلم فجر به آن نگاه می کنیم، حالمان را خراب می کند.

وی گفت: انتظار بیشتری از فیلم ها داشتم، اما فکر می کنم افت شدیدی در جشنواره امسال وجود داشت.

این فعال هنری ادامه داد: با اشتیاق به تماشای فیلم بعضی کارگردان ها می رویم اما با فیلم های خوبی مواجه نمی شویم.

منصوری با یادآوری اینکه فیلم ها فقط تلخی را نشان می دهند، افزود: ما عینا این تلخی ها را روزانه درک می کنیم، اما انتظار می رود در فیلم ها راه حل این معضلات را هم ببینیم، ولی درد را می بینیم، بدون ارائه راهکار.

وی گفت: به نظر می رسد فیلسازان ما فقط به بخش رقابتی جشنواره فکر می کنند و به استفاده از کارشناسان و متخصصان رغبتی نشان نمی دهند.

در ادامه، فرهاد ارشاد هنرمند و کارگردان پیشکسوت تأتر شیرازی با بیان اینکه جشنواره امسال از نظر کیفی تنزل پیدا کرده و تب و تاب سابق را ندارد ادامه داد: بعضی اوقات فیلمسازها انگار مردم را فراموش می کنند.

وی با بیانا ینکه فیلم ها جشنواره ای شده و برای مردم نیست تصریح کرد: مردم انتظار دارند در مقابل وقت و پولی که هزینه می کنند، خوراک سینمایی خوبی را داشته باشند.

ارشاد تأکید کرد: ما هرجا که حواسمان به مردم بوده، موفق بوده ایم؛ منظورم گیشه و رونق نیست، منظور کاری از جنس زمان و خواست مردم است.

به گفته این کارگردان پیشکسوت شیرازی، هنرمند اگر به مردم فکر کند، موفق می شود. وقتی از مردم کناره گیری می شود، خودبه خود مخاطب خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه فیلم ها از اهداف جشنواره فیلم فجر دور شده اند یادآور شد: وقتی فیلسازی فیلمی را می بیند که موفقیتی به دست آورده، سعی در کپی کردن می کند و این باعث سلب توفیق در جذب مخاطب می شود.

ارشاد تأکید کرد: اگر فیلساز بدون توجه به شرکت در جشنواره با دلش فیلم بسازد، قطعا موفقیتش در جشنواره هم تضمین می شود. کاری که با دل انجام شود، بر دل هم می نشیند.

نوید جعفری هنرمند تاتر و سینما، عضو انجمن منتقدین تاتر فارس و فعال رسانه ای معتقد است که مسایل اقتصادی، گرفتاری های اجتماعی و دیگر موارد روی حضور مخاطب در جشنواره فیلم فجر اثر می گذارد.

وی گفت: یکی از مسایلی که روی مخاطب شیرازی برای انتخاب فیلم ها تاثیر می گذارد، انتشار جدول آرای مردمی جشنواره تهران است که مردم با توجه به آن، برای دیدن فیلم ها اقدام می کنند.

این هنرمند شیرازی معتقد است که سینما هم مثل هر عامل دیگری نیاز به پوست اندازی دارد و عملا شاهدیم که فیلم های فیلمسازان تجربه اول در چندسال اخیر، موفق تر از فیلسازان دیگر می شوند و این تضمین کننده آینده سینماست؛ البته به شرطی که پروبال به آنان داده شود تا بروز داشته باشند.

جعفری استفاده از فرمول های قبلی سینما را باعث سقوط فیلساز و سینما می داند و می گوید: ما امروز برای هر طیفی و هر سلیقه ای فیلساز داریم. این شرایط خوبی است به شرط حمایت تا بتواند تجربه های جدید و موفق داشته باشند.

این فعال رسانه ای معتقد است: سینما در هرشکلش وامدار جامعه است. پس شرایط زمانی تاثیر به سزایی در تولید محتوایی دارد.

جهفری تأکید کرد: مدیران مجموعه فیلم فجر در شیراز، به این درک رسیده اند که جشنواره فجر، جشنواره همه مردم است و افزایش بسیار پایین قیمت بلیط جشنواره امسال، نشان از این مسئله دارد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان