کد خبر: ۱۳۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
آیت‌الله دژکام:

اگر انسان، عبادت های خود را خالصانه به سوی خدا بفرستد خداوند نیز برترین مصلحت های خود را به سوی آن فرد می فرستد

امام جمعه شیراز گفت: امروز توریست هایی که به شیراز می آیند، نمادهایی از تمدن در گذشته های دور را می بینند اما تمدن اسلامی در چند ده سال و چند صد سال گذشته اثر چندانی که قابل نمایش باشد ندارد.
آیت‌الله دژکام در این همایش ضمن اشاره به میلاد حضرت زهرا(س) گفت:
روز تولد حضرت زهرا(س) و روز بسیار پر نور و پربرکتی هست خرسندم که در جمع شما دانشجویان و اساتید محترم در دانشگاه فنی و حرفه ای حضور یافته ام.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: امروز می خواهم مساله ای را طرح کنم و آن، لزوم بروز بودن همه ما در حرکت انقلابی است. حضرت زهرا(س) را ما به عنوان یک بانوی انقلابی شناخته ایم. انقلابی بودن یک امتیاز است و همه ما می خواهیم انقلابی باشیم.
وی افزود: سوال این است که انقلابی بودن به چه معناست و مقصود از انقلابی بودن چیست؟
برای نسل ما، ذهنیاتی از انقلابی بودن وجود دارد که نیازمند اصلاح است. در دهه پنجاه، جریانات مارکسیستی در فضای بین المللی و حتی داخل کشور، سعی میکردند مفهوم انقلابی بودن را حتی با رفتارهای خاص خودشان، مصادره کنند.
امام جمعه شیراز افزود: کوبنده بودن در آن ایام مترادف انقلابی بودن بود و منطقی بودن و آرامش داشتن، در تضاد با انقلابی بودن تلقی میشد.
آیت الله دژکام تصریح کرد: در این فضای آن سالها، برخی به اشتباه تصور کردند انقلاب اسلامی نیز اینگونه است. افرادی چون شهید مطهری در دهه پنجاه و در بزنگاه انقلاب، خیلی تلاش کردند تا مفهوم صحیح انقلاب اسلامی را از آن مفهومی که مارکسیست ها و کمونیست ها دنبال می کردند تمایز دهند و هویت یک مسلمان انقلابی را به درستی تبیین کنند.
خطیب نماز جمعه شیراز اضافه کرد: از بنده برخی ها سوال میکنند که آیا به اندازه ای که باید، انقلابی هستی؟ بنده انقلابی بودن را عمیقا باور دارم و به آن معتقدم اما شعار دادن بدون پشتوانه عملی و بدون فکر را نه تنها قبول ندارم بلکه معتقدم به همان آرمان اصلی انقلاب نیز لطمه می زند.
انقلابی بودنی که بنده به آن معتقدم، گام اولش خودسازی است. یعنی فردی که می خواهد انقلابی باشد باید به تقوا و اخلاص و افزایش دانش و مهارت های شخصی دست یافته باشد. فردی که خودسازی نکرده باشد و خودساخته نباشد، یک فرد انقلابی خوب نیز نمی تواند باشد.
وی افزود: این خودسازی گرچه بر روی افراد جامعه پیاده می شود اما یک مساله شخصی نیست و دانشگاه و جامعه باید برای تعلیم و تربیت شخصی افراد برنامه داشته باشد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه حضرت زهرا(س) می فرمایند اگر انسان، عبادت های خود را خالصانه به سوی خدا بفرستد خداوند نیز برترین مصلحت های خود را به سوی آن فرد می فرستد افزود: این بندگی خالصانه برای خدا، بهترین راهکار خودسازی فردی است که توسط حضرت زهرا(س) بدای ما به عنوان چراغ راه به یادگار مانده است.
وی تصریح کرد: پس از خودسازی، به جامعه پردازی میرسیم. جامعه پردازی یعنی طراحی سیستم های توزیع عادلانه ثروت، یعنی طراحی الگوهای رفتاری صحیح مدیران جامعه و یعنی تعریف راه حل منطقی و علمی برای کلیه سازوکارهای اداره جامعه به نحوی که هیچ ابهام و مشکلی بی پاسخ باقی نماند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه اضافه کرد: اینگونه اگر رفتار کنیم و به خودسازی و جامعه پردازی توجه ویژه داشته باشیم، یک انقلابی واقعی هستیم و آنگاه میتوانیم بر پایه این انقلابی بودن، تمدن اسلامی نیز برپا کنیم.
امام جمعه شیراز افزود: امروز توریست هایی که به شیراز می آیند، نمادهایی از تمدن در گذشته های دور را می بینند اما تمدن اسلامی در چند ده سال و چند صد سال گذشته اثر چندانی که قابل نمایش باشد ندارد. دلیل مهم آن، استعمار و هجمه ای بود که به استقلال و هویت ملی و ایرانی ما در این چند قرن وارد شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، باید بتوانیم تمدنی کامل و غنی و قابل ارائه به دنیا برپا کنیم به نحوی که قدرت های دیگر نتوانند با تحریم و تهدید به آن خدشه وارد کنند.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی دیگر از نمادهای جامعه پردازی، حضور آگاهانه در انتخابات است. صرف حضور در انتخابات مهم است اما کافی نیست. حضور باید آگاهانه باشد تا به اصلاح ساختارهای جامعه بینجامد. اگر ساختارهای معیوب و کمبودها بر اثر انتخاب آگاهانه مردم و در صندوق های رای اصلاح نشود، این کمبودها و نقائص زمینه را برای برپایی فتنه و ایجاد نارضایتی در بین مردم ایجاد می کند. بنابراین، باید آگاهانه و مسئولانه انتخاب کرد. از همه شما مجددا تشکر می کنم.

نظرات بینندگان