کد خبر: ۱۳۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

خط مطالبه گری

 چگونه میتوان یک حضور ۴ ساله ویا هشت ساله در خانه ملت را بدون نتیجه و اعلام گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار داد؟

 پرسش اینجاست که چگونه ممکن است در این چهار سال و یا آن هشت سال قدمی برای بهبود حوزه اقتصاد برداشته نشده باشد و میزان مشکلات به حدی است که امروز دوباره همان  محرومیت‌ها و پس رفت ها دستاویزی برای تبلیغ باشد.

 امروز هستند افرادی که می‌خواهند بحران‌های موجود را تعدیل بخشند اما با شعار و یا مدعی برخورداری ازطرح و برنامه‌ای هستند برای بهبود اوضاع و احوال اقتصادی .

بد نیست بدانیم وبدانند اقتصاد زیرساخت امنیت اجتماعی است، بدون زیرساخت‌های اقتصادی ادامه راه سیاسی غیر ممکن است ، اقتصادی که حتی قادر به هدف قرار دادن  مذهب است .

 بحران های اقتصادی امروز غیرقابل انکار هستند و نمی‌توان این بحران‌ها را پنهان کرد بسیاری طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی در بعد ملی و بین المللی در استانی مانند فارس از گذشته‌های دور هدفگذاری شده بود اما همان بسیار ها همچنان در گل ولای تنگ نظری ها ندانم کاری ها گیر کرده  و پیشرفتی نداشته ایم.

 اگر ما در گذشته در مورد پالایشگاه دوم شیراز سخن می گفتیم امروز هم می توانیم سخن بگوییم، اگر دیروز در مورد منطقه ویژه اقتصادی، برج الکترونیک، قطب الکترونیک، بندر خشک، اتصال به دریا ،خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز ،توسعه خطوط ریلی، بهره‌گیری از آزادراه‌ها ،دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، انتخاب وهدف‌گذاری مناطق مستعد گردشگری ،صادرات محصولات منحصر به فرد فارس و یابرخورداری ازآرگو و ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه  شیراز سخنرانی میکردیم  امروز هم می توانیم سخنرانی کنیم. خیلی از جوانان در حال پیر شدن در صف اشتغال ایستاده‌ بودند و حالا جوانتر ها وارد این صف بدون تدبیر می شوند .صفی که  امتدادش  اعزام شعارگونه نیروی کار به خارج را وعده کرد و نشد .

 سفرهای خارجی مدیران شهر و استان بدین منظور همچنان ادامه دارد سفر هایی که گره از مشکلات اقتصاد فارس نگوشوده است ، این سفرهای تفریحی به نام کسب تجربه هیچ  دستاوردی برای فارس نداشته است وپرسش اینجاست که مگر مدیر ویا نماینده سیاسی در دوره آتی مدیریتی بر مسند کار است که باید تجربه اندوزی کند .

 نقطه سر خط- نمایندگان مردم در خانه ملت قادر نبودند در چهار سال گذشته و یادآن هشت سال ،قوانین را اصلاح و برای گردش اقتصادی تصحیح نمایند. شمار قابل توجهی از نمایندگان این دوره به دلیل فساد اقتصادی تایید  صلاحیت نشدند و واسطه‌گری به یک دستگیره قانونی نیاز داشت که البته این دستگیره در خانه ملت به راحتی در دسترس مفسدین قرار گرفت.  باید دید چگونه می توان به افرادی اعتماد کرد که حالا آنان با ورود به مجلس متحول می‌شود و این تحول سیر فساد را تسهیل می کند . آیا مردم می توانند مسئولیت و عواقب  انتخاب خود را تقبل کنند به گونه‌ای که به افرادی رأی داده اند ومیدهند   که قبلا  تعهد و تخصص شان مورد انتخاب، تایید و تاکیدشورای نگهبان وسایر فیلتر های امنیتی  قرار گرفته است .ملاک بصیرت انتخاب کنندگان  در چیست و مردم چگونه می‌توانند از میان تایید صلاحیت شدگان وکلای خود  را انتخاب کند که در شماره آن رد صلاحیت شدگان  مجلس امروز قرار نگیرد.

 این در حالی است که حال افراد متحول می شود ، آن متعهد دیروز می تواند مفسد اقتصادی امروز باشد در واقع  تحول همیشه نمی‌تواند به سمت مثبت متمایل باشد و سمت منفی نیز داشته وخواهد داشت . با تمام این تفاصیل امروز فارس نیازمند توسعه و رهایی از فقر و شوم بختی است، آیا مجلس یازدهم می تواند فارس را از شوم بختی برهاند . پیشنهاد ما تقویت نظارت بر رفتار نمایندگان است ، ابعاد نظارتی بر روی رفتار و کردار نمایندگان باید  تشدید شود .

همچنین نمایندگان هر شش ماه گزارش عملکرد و پیگیری مثبت خود در بعد توسعه فارس را در قالب یک مجمع نمایندگان منسجم به پیشگاه ملت تقدیم نماید.

 امروز شاهدیم نمایندگان دیروز بدون گزارش و بدون خداحافظی وچراغ خاموش  پست وکالت را ترک می کند و این سبک پذیرش مسوولیت با آن سبک دمکراسی شعار گونه در تضاد و به عنوان یک آسیب جدی  در مسیر توسعه قرار دارد چیزی که می توان نامش را پروژه فعال فقر سازی نامید. 

 فرزاد وثوقی- روزنامه نگار



نظرات بینندگان