کد خبر: ۱۳۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

ابداع و ثبت روش درمانی نوین درمان زخم‌های عفونی مزمن

عضو هییت علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موفق به ابداع و ثبت یک روش درمانی نوین برای درمان زخم‌های عفونی مزمن شد.
مرکز فارس،دکتر «حمزه علیپور» با استفاده از Lucilia sericata collagenase موفق به ابداع و ثبت این روش شده است و این دستاورد مهم که نتیجه فعالیت‌های پژوهشی مستمر و همچنین پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران (INSF) و کانون پتنت ایران بوده است، نوزدهم ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، در اداره ثبت اختراعات آمریکا به نشانی https://patents.google.com/patent/US ۱۰۵۱۳۶۹۶ B ۲/en به ثبت نهایی رسیده است.

دکتر «علیپور» در این خصوص توضیح داد: امروزه تغییر سبک زندگی بشر باعث مشکلاتی از جمله شیوع زخم‌های عفونی مقاوم به درمان نظیر زخم‌های دیابتی، زخم بستر و زخم‌های مزمن ناشی از سوختگی و سوانح و حوادث شده است.

وی با اشاره به راهکار‌های نوین ارائه شده برای درمان زخم‌های مزمن از لارودرمانی نام برد و ادامه داد: لارو‌های «لوسیلیا سریکاتا» با فعالیت بر روی زخم، از بافت‌های نکروز شده به عنوان ماده غذایی استفاده کرده و با ترشح آنزیم‌های مختلف، آن را هضم و بدین ترتیب دبریدمان زخم را انجام می‌دهند؛ همچنین در حین فعالیت، در ترشحات بزاقی خود پپتید‌های ضدمیکروبی، عوامل رشد سلولی و عامل‌های مرتبط با آنژیوژنز را ترشح کرده و بدین ترتیب باعث بهبود سریع‌تر بافت می‌شوند.

دکتر علیپور با بیان اینکه فعالیت لارو‌های لوسیلیا سریکاتا به بافت نکروز شده محدود شده و بر روی بافت سالم هیچگونه تأثیر منفی ندارد، اضافه کرد: از جمله آنزیم‌های ترشح شده توسط لارو که منجر به هضم بافت نکروز شده و دبریدمان زخم می‌شود، آنزیم «کلاژناز» است.

این عضو هیات علمی تاکید کرد: در این اختراع، توالی کدکننده این آنزیم در این لارو، برای نخستین بار در دنیا مشخص و پروتئین آن به صورت نوترکیب تولید شد. از این آنزیم می‌توان به صورت فرموله شده به صورت هیدروژل، در دبریدمان زخم‌های مقاوم به درمان استفاده کرد.

او یادآور شد: همچنین این آنزیم مصارف مختلف تحقیقاتی و تجاری نظیر استفاده در درمان Dupuytren's disease, Peyronie's disease Glaucoma و نیز برای Gene delivery, Cell isolation دارد و در سلول درمانی، صنایع آرایشی بهداشتی و صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.




نظرات بینندگان