کد خبر: ۱۳۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
نفس های به شماره اُفتاده اتوبوس های فرسوده شهری؛

۱۰ درصد اتوبوس ها به نوسازی نیاز دارد/حرکت لاک پشتی در تولید

اتوبوس های کهنه و فرسوده ای که به زور و اجبار از این سوی شهر به آن سوی شهر کشیده می شوند، دیگر رمقی برای حرکت کردن ندارند.دود آلوده این اتوبوس ها از یک طرف و آه و ناله مسافران از طرف دیگر فضای شهر را تیره و غم انگیز می کند.
۱۰ درصد ناوگان ها به نوسازی نیاز دارد/حرکت لاک پشتی در نوسازی اتوبوس ها

به گزارش شیرازه، علاوه بر پرده های کثیف و رنگ و رورفته ای که هیچ مسافری جرات دست زدن به آن را ندارد، این اتوبوس ها فضای شهر را نازیبا می کند.

از این ها که بگذریم رانندگان اتوبوس های کهنه هم به دلیل نبود بیمه و مسائل اقتصادی اعصاب درست و حسابی ندارند.آن ها با اعتراض هر یک از مسافران داد و بیدادشان بالا می رود و البته گاهی هم با توقف های ناگهانی دل مسافران را از جا می کنند.با همه این مشکلات و مسائلی که از سال ها پیش وجود داشته ،بارها و بارها از نوسازی اتوبوس های فرسوده سخن به میان آمده و وعده نوسازی تمام اتوبوس های زهوار دررفته از سوی مسئولین داده شده است اما همچنان این اتوبوس های کهنه در سطح شهر جولان می دهند.

گفتنی است، حتی سوار و پیاده شدن از اتوبوس ها نه تنها برای کودکان و سالمندان مشقت بار است بلکه برای جوانان هم راحت نیست.
این درحالیست که یکی از طرح‌های مصوب شورای اقتصاد، نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی درون شهری است که پس از اصلاحیه‌های متعدد، نهایتا مقرر شده که در حوزه اتوبوس های درون شهری تعداد زیادی دستگاه اتوبوس دیزل فرسوده با اتوبوس گازسوز نو جایگزین شود چراکه طبق قانون عمر مفید اتوبوس‌های شهری هشت سال بوده اما عمر این اتوبوس ها بیشتر است.
از این رو باید پذیرفت که برخی از اتوبوس هایی که در سطح شهر رفت و آمد دارند از کمیت و کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و برای شهروندان مشکلات زیادی ایجاد می کند.
با اینکه این اتوبوس ها از سوی شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده اما هنوز برای رفع معضلاتی که به بار آمده چاره ای اندیشیده نشده است.
از همین رو این مسائل را با تعدادی مسئولین در میان گذاشته ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد.

***کمبود تولید و تحریم ها روند نوسازی اتوبوس ها را کند کرده است

در این رابطه مسعود حسن شاهی ،مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به کمبود تولیدات و تحریم های موجود  گفت:در سال های گذشته عمرناوگان را ۱۰ ساله می دانستند اما در حال حاضر به دلیل کمبود تولیدات و تحریم ها به ۱۲ سال افزایش یافته است.البته به دلیل  تحریم ها و نبود تولیدات، نه تنها در این استان بلکه در دیگر استان ها نوسازی یا تولید وجود ندارد.

وی با بیان این که در چند ماه آینده ۱۰ درصد ناوگان فرسوده می شود،افزود:در ماه های ابتدایی سال جدید حدود۱۰۰ دستگاه از ۸۰۰  اتوبوس هایی  که در حال فعالیت می باشد، فرسوده می شود.البته کارخانه های تولید داخل در صدد هستند که این نیاز را مرتفع نمایند.به هر حال اعتبار مالی در بودجه شهرداری و این سازمان جهت نوسازی اتوبوس هایی که به پایان عمر مفید خود نزدیک هستند، در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول با بیان این که وضعیت اتوبوس های شهری این استان نسبت به دیگر شهر ها مطلوب تر است،بیان کرد:بر اساس مطالعات انجام شده احتیاج چندانی برای توسعه ناوگان نیست.بر این اساس هم اکنون اولویت ما در مهیا کردن خط ویژه و بی آر تی است تا مسیر معین برای حرکت اتوبوس ها فراهم شود.
حسن شاهی به خدمات ستاد برای مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت:این ستاد در ایام نوروز خدمات سرویس دهی را در مسیرهای زیارتی و سیاحتی مسافران نوروزی انجام می دهد.

*** بیشترین سن اتوبوس های شهر شیراز ۱۰ و ۱۲سال است

مهندس قائدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و عضو شورای شهر شیراز نیز در خصوص فرسوده بودن اتوبوس های شهری با بیان این که عمر مفید هر اتوبوس ۱۰ سال است، گفت:بیشترین سن اتوبوس های شهر شیراز ۱۰ و ۱۲سال است و به طور کلی این اتوبوس ها از سال ۱۳۸۸ تا کنون در حال تردد در سطح شهر می باشد.
وی به تعمیر و نگهداری این اتوبوس ها تاکید کرد و افزود:تعدادی از اتوبوس ها نوسازی شده است و اتوبوس های قدیمی به طور مداوم تعمیر و بهسازی می شود. لذا خود رانندگان نیز باید این موارد را رعایت کنند تا رضایت شهروندان را جلب نمایند.

مهندس قائدی با بیان این که اتوبوس های فرسوده به بخش خصوصی واگذار شده است،گفت:رانندگان خودشان می توانند برای بیمه شدن اقدام کنند تا در این رابطه دغدغه و نگرانی نداشته باشند.
وی با اشاره به نوسازی اتوبوس های فرسوده شهری بیان کرد:در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸۰ اتوبوس فرسوده نوسازی شده که مطابق با استانداردهای جهانی بوده ولی تعدادی از اتوبوس ها ساخت قدیم است که متاسفانه به دلیل ارتفاع بلند ورودی و خروجی درب اتوبوس ها، مسافران به خصوص کودکان و سالمندان معذب هستند.

این مقام مسئول به فرهنگسازی در نظافت اتوبوس ها اشاره کرد و افزود:هر چند رانندگان موظف هستند جهت تمیزی این اتوبوس ها اقدام کنند اما از شهروندان هم می خواهیم که در نظافت اتوبوس ها کوشا باشند.
به باور برخی کارشناسان بکارگیری این اتوبوس ها در مواقع حوادث طبیعی و غیر طبیعی برای  زلزله زدگان، سیل زدگان،کارتن خواب ها و غیره موثر است.
آن ها معتقد هستند، در نظر گرفتن سیاست های همزمان تشویقی در کنار سیاست های تنبیهی از جمله اقداماتی است که سایر کشورها برای نوسازی خودروهای فرسوده در دستورکار قرار داده اند. از این رو به منظور تغییر موازنه فایده – هزینه می‌توان به راهکارهایی نظیر «تعویق چند ساله الزام به اسقاط اتوبوس فرسوده»، «تمرکز بیشتر پرداخت تسهیلات به ناوگان درون شهری» ،«تغییر ملاک اندازه گیری یارانه صرفه‌جویی در کلان شهرها از کیلومتر کارکرد به ساعت کارکرد»، «افزایش یارانه صرفه جویی»، «تسهیل شرایط پرداخت وام» و «حمایت از کاهش هزینه تمام‌شده تولید اتوبوس گازسوز» اشاره کرد.

برپایه این گزارش،ناوگان ها و اتوبوس های شهری نوسازی شده مزیت‌های زیست محیطی و اجتماعی فراوانی خصوصا برای کلان شهرها در بردارد چرا که شهروندان دیگر به جای استفاده از خودروهای شخصی به استفاده از این اتوبوس ها روی می آورند و توجه به این مسئله علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، مرهمی برای دردهای اقتصادی می شود.

گزارش از بهاره یاری

برچسب ها: اتوبوس ، فرسوده ، شهری ، فارس
نظرات بینندگان