کد خبر: ۱۳۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
حبیب مشکین فام فرد ،از نخبگان برتر فارس :

حمایت که نمی شویم هیچ، از محصولات ما در پروژه‌ها هم استفاده نمی‌شود

در این روزهای سرد و بارانی جاذبه های خشت و گلی بیش از هر چیز دیگر تماشایی است، مکان هایی که اصالت و سادگی را یادآور می شود با دستان هنرمندان نخبه ایرانی در شهر شیراز به بار نشسته است.
 حبیب مشکین فام فرد از جمله نخبگان برتری بوده که با اختراع پوشش مقاوم کاهگلی ضد آب نظر بسیاری از شهروندان را با اثری متفاوت به خود جلب کرده است.چرا که بافت های شهری، روستایی و کوچه‌باغ‌های کاهگلی هنوز برای بسیاری افراد خاطره‌انگیز و زیبا است.
به گزارش شیرازه، این جوان نخبه بیش از هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سر کار آورده و علاوه بر ایجاد اشتغال در داخل در کشورهای خارجی نیز این امکان را فراهم نموده است.
در همین رابطه با حبیب مشکین فام فرد به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه سخنان و پیشنهادات او از نظرتان می گذرد.

خودتان را معرفی کنید:
حبیب مشکین فام فرد هستم متولد سال 1363 شیراز، دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، رتبه 2 کنکور ارشد مرمت در سال 1397 و مخترع برتر سال 1395 شیراز به انتخاب بنیاد ملی نخبگان استان فارس و مخترع برگزیده جشنواره رویش اختراعات بنیاد ملی نخبگان در سال 1393 در تهران هستم.

حمایت که نمی شویم هیچ، از محصولات ما در پروژه‌ها نیز استفاده نمی‌شود
 در خصوص اختراع خود توضیح دهید، اینکه چه کاربردها، قابلیت‌ها و چه امتیازهایی دارد:
یکی از اختراعات بنده پوشش مقاوم کاهگلی ضد آب است که دارای تاییده طرح از ستاد توسعه نانو می‌باشد.خاک به‌عنوان مصالحی در دسترسی با قدمت چندین هزارساله به‌عنوان اصلی‌ترین مصالح مورداستفاده در معماری ایران می‌باشد.

حفظ اصالت و هویت ایرانی در جاذبه های خشت و گلی
اختراع من با توجه به یک نیاز شکل‌گرفته است، عدم استفاده از پوشش‌های معماری سنتی مانند کاهگل در معماری امروز بناهای در حال ساخت و تغییر بافت های روستایی و شهری از مصالح سنتی معماری ایران به مصالح جدید که باعث عدم هویت معماری در بافت های روستایی و شهری می‌شود. گام اول ریشه‌یابی این تغییر ایجادشده بود.
لذا با توجه به ویژگی کاهگل قدیمی به‌عنوان یک پوشش ارزان و در دسترس و عایق خوب حرارتی و عایق رطوبتی نیازمند به ترمیم‌های سالیانه و محل رشد حشرات مانند موریانه و نیازمند ساخت و داشتن فضای مناسب جهت عمل‌آوری و صرف زمان و عدم اجرا بر روی همه سطوح و عمر کوتاه در برابر رطوبت برخی از علت‌های این تغییر در مقایسه با مصالح جدید بود.

نمایی ساده و دیدنی با ارزان ترین قیمت
کاهگل مقاوم و ضد آب یک کاهگل فراوری‌شده و به‌صورت آماده می‌باشد که به‌صورت بسته‌بندی برای متراژ 15 مترمربع آماده عرضه می‌باشد و از ویژگی‌های آن اجرای بسیار ساده و قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح صاف سیمانی و گچی و حتی فلز، شیشه را نیز دارد و در تماس با آب دچار ریزش نمی‌شود و حتی مانع عبور آب به‌عنوان یک پوشش محافظ خواهد بود.مهم‌ترین ویژگی آن بافت کاملاً طبیعی و داشتن ویژگی‌های کاهگل مانند عایق حرارتی و آرامش‌بخش و عطر کاهگل می‌باشد.

از چه زمانی آغاز به کارکرده‌اید و این مدت را چگونه گذرانده‌اید؟
 از سال 1388 در خصوص مواد نانو و عایق‌های رطوبتی شروع به کار پژوهشی کردم یکی از طرح‌های من ضد آب سازی مصالح (خشت ضد آب) دارای تاییده طرح از بنیاد نخبگان شهید فهمیده منطقه جنوب در سال 1389 می‌باشد.طرح‌هایی زیادی در خصوص افزایش مقاومت و ضد آب سازی مصالح گوناگون داشته‌ام که تمام کار ها با هزینه شخصی و بدون حمایت از نهاد های مختلف بوده است.هدف من احیای هویت معماری ایران است که بهبود کیفیت مصالح می‌توان نظر معماران و کارفرماها را جلب کرد که با هزینه مناسب از بافت های با ارزشی مانند کاهگل برای پروژه‌های خود استفاده کنند.

 کارآفرینی برای 1000نفر

 چه تعداد را بر سرکار آورده‌اید؟
تعداد افراد مستقیم و غیرمستقیم که در مجموعه ما فعال هستند شامل بخش‌های آزمایشگاهی تحقیق و توسعه، تولید، کنترل کیفیت، بخش فنی و آموزش، فروش و بازاریابی، روابط عمومی و بین‌الملل، تبلیغات و گرافیک و نمایندگی‌های فعال به همراه کارکنان دفاتر در سراسر ایران و خارج از کشور در حال افزایش است که در حال حاضر حدود هزار نفر می‌باشد.

سخن شما به جوانان برای ایجاد شغل چیست؟
من به‌عنوان دوست کوچک‌تر عضو بنیاد ملی نخبگان تجربه را بهترین راهنما برای شروع یک کارآفرینی پیشنهاد می‌دهم سرمایه کم و اتکا به خود را همیشه برای شروع و ادامه در نظر بگیرند و اهدافی بلند از سود مقطعی در نظر داشته باشند.

سخن شما به مسئولین برای کمک و توسعه در تولید و کارآفرینی چیست؟
به‌عنوان مخترع برتر شیراز در سال 1395 هیچ‌گونه حمایت و کمکی دریافت نکردم. هر زمان ایده خود را برای نهاد های مختلف ارائه دادم صرفاً عدم توجه را شاهد بودم و حتی اگر در مقاطعی خاص برای شهرداری شیراز چند پروژه جداره سازی کارشده است؛ اما بعدازآن پروژه‌های موفق و زیبا افراد دیگر با پوشش‌های فاقد کیفیت و قیمت بیشتر وارد قراردادهای بعدی و پروژه‌ها شده‌اند که بعد از کار ما اجرا کرده‌اند و امروز هم خراب‌شده است و ظاهر خوبی ندارد و کار من را نیز زیر سؤال برده‌اند که کاهگل نانو بی‌کیفیت است درصورتی‌که از محصول من استفاده‌نشده است و از مواد دیگران که غیر اصل می‌باشد استفاده کرده‌اند.در این زمینه حمایت که نمی‌شویم ،حتی از محصولات ما هم در پروژه‌ها استفاده نمی‌شود. در این راه بنیاد ملی نخبگان استان فارس معرفی و تأکید می‌کند و حتی جلسه حضوری با شهردار شیراز داشتیم اما متأسفانه نتیجه نداده است.
ایده‌های زیادی دارم و همیشه نگاه به توسعه فروش در بازارهای دیگر و ارائه محصولات جدید را در برنامه‌های سالیانه داریم.با این وجود ،از حامیان معنوی این طرح که همواره گفته‌اند نامی از ایشان ذکر نشود و خانواده، دوستان، همکاران به‌ویژه بخش تحقیق و توسعه و بخش کنترل کیفیت سپاسگزارم و از بنیاد ملی نخبگان استان فارس،ریاست محترم آقای دکتر حبیب شریف و تمامی کارکنان زحمتکش و فهیم این بنیاد که همیشه همراه من بوده‌اند، تشکر ویژه دارم.

برچسب ها: مشکین فام ، نخبه ، جوان
نظرات بینندگان