کد خبر: ۱۳۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
بسته ویژه خبری؛

دو روایت از موضع رییس دولت اصلاحات درباره انتخابات مجلس / انتقاد تند توکلی از شورای نگهبان به خاطر جنجال تاجگردون / اشتباه سیاسی ضرغامی از زبان خودش

رصد‌خانه؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مطهری: پیامی مبنی بر تایید صلاحیت دریافت نکرده‌ام/ شایعه مذاکرات محرمانه مسکو و واشنگتن درباره ایران صحت دارد؟ / اصلاح‌طلبان، از «فراکسیون حزب‌الله» تا «فراکسیون امید» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

گلایه انصاری از عدم ثبت نام برخی اصلاح‌طلبان

سر لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: خاتمی توصیه کرده بود که همه در انتخابات ثبت نام کرده و وضعیت را ارزیابی کنیم، ولی جمعی از آنان ثبت نام نکردند که جای گلایه دارد. حجت‌الاسلام مجید انصاری سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس صبح امروز در نشست خبری کاندیدا‌های لیست حزب کارگزاران با اشاره به چرایی حضور در عرصه انتخابات گفت: اولا از زاویه نگاه تشکیلاتی مجموعه اصلاح طلبان از ماه‌ها قبل به موازات جلساتی که شورای عالی و شورای هماهنگی انجام می‌داد، جلسه مشورتی با آقای خاتمی برگزار کرد. وی درباره جزئیات این نشست‌ها افزود: در این نشست‌ها چند ماه منظم در مورد انتخابات بحث شد و جمع بندی این بود همه کسانی که می‌توانند در این شرایط کشور موثر باشند ثبت نام کنند، ولی آقای خاتمی توصیه کرده بود که همه ثبت نام کنند تا وضعیت را ارزیابی کنیم، ولی جمعی از آنان ثبت نام نکردند و مورد گلایه هم بود. سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس تصریح کرد: من علی رغم میل شخصی به توصیه بزرگان اصلاحات گوش دادم و ثبت نام کردم.

دو روایت از موضع رییس دولت اصلاحات درباره انتخابات مجلس

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و دبیر کل حزب کارگزاران درباره موضع سید محمد خاتمی نسبت به انتخابات پیش روی مجلس توضیحاتی ارائه دادند. آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت در حساب توییتری خود نوشت: شایعاتی درباره‌ی حمایت سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات از لیست‌های انتخاباتی پخش شده است. در دیداری که امروز با ایشان داشتیم، مجددا تأکید کردند که در این انتخابات در هماهنگی با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان در تهران لیستی را معرفی نمی‌کنند؛ هرچند در انتخابات شرکت خواهند کرد.

اما غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی در این خصوص به اعتماد آنلاین گفت: آقای خاتمی هیچ صحبتی درباره شرکت نکردن در انتخابات نکرده است و ایشان البته مخالف رأی دادن و لیست دادن نیست. کرباسچی اظهار داشت: ما معتقد به مشارکت در انتخابات بودیم و به همین دلیل حزب کارگزاران سازندگی لیست معرفی کرد. البته شورای عالی اصلاح‌طلبان هم به احزاب اجازه شرکت در انتخابات را داد. آقای خاتمی هیچ صحبتی درباره شرکت نکردن در انتخابات نکرده است و ایشان مخالف رأی دادن و لیست دادن نیست. غلامحسین کرباسچی در پایان صحبت‌هایش گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که میزان مشارکت در انتخابات چقدر خواهد بود، بهتر است به نظرسنجی‌ها مراجعه شود. اما امیدوارم در نهایت روند انتخابات مجلس یازدهم به گونه‌ای باشد که به منافع ملی و مصلحت عمومی بینجامد.

راه فرار نمایندگان از نظر بذرپاش

مهرداد بذرپاش در برنامه «بدون توقف» با تأکید بر اینکه احزاب وقتی قدرت پیدا می‌کنند بیشتر اصالت پیدا می‌کنند تا اینکه خدمت کنند، گفت: برای همین هم در کشور کار حزبی خیلی جواب نداده است، دلیلش هم این است که احزاب به جای کارکرد‌های اصلی که باید انجام می‌دادند، ساختارهای‌شان اصالت پیدا می‌کرد ربطی هم به جریانی ندارد و آفتی است که وجود داشت، منتهی این ایراد هم در غیر حزبی بودن هست که وقتی کسی نماینده می‌شود تا از او سؤال می‌شود می‌گوید من که مستقلم.

وی ادامه داد: در واقع این مستقل بودن بیشتر بهانه فرار کردن از پاسخگویی شده، اگر این نماینده به مجموعه‌ای تعلق داشت به خاطر آبروی مجموعه‌اش هم که شده عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد. این فعال سیاسی همچنین در خصوص لزوم شفافیت آرا در رأی نمایندگان مجلس گفت: یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به سمت بهبود، کاهش فساد و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها برویم همین شفافیت است، هم شفافیت در توصیه‌ها و هم آرا، هر دو خوب است، من نماینده اگر می‌خواهم توصیه‌ای برای فردی بکنم همه ببینند، شفافیت آراء هم خوب است، اما فقط یک ابهام دارد و آن این است اگر بخواهیم پای شفافیت آراء درست و افراطی بایستیم، ممکن است منجر به رفتار پوپولیستی نماینده شود و به راحتی فضای رسانه‌ای بیرون نظر نماینده را تغییر دهد.

موسوی: احمد خلیلی آزاد شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «احمد خلیلی» شهروند ایرانی که به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا در آلمان بازداشت و در معرض استرداد قرار داشت، دیشب آزاد و به همراه ظریف به کشور بازگشت. سید عباس موسوی اعلام کرد: در پی سلسله رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و با همکاری موثر قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه، «احمد خلیلی» شهروند ایرانی که به بهانه نقض تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و به درخواست دادستانی این رژیم در آلمان بازداشت شده و در معرض استرداد به آمریکا قرار داشت، شب گذشته آزاد و به همراه وزیر امور خارجه به میهن بازگشت. احمد خلیلی از اواخر سال ۱۳۹۶ به درخواست دادستانی آمریکا و به اتهام دور زدن تحریم‌ها در آلمان در بازداشت به سر می‌برد و قرار بود به آمریکا مسترد شود. وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ پنجشنبه شب ۲۴ بهمن ماه به مونیخ سفر کرده بود و دیشب پس از پایان رایزنی‌ها و دیدار‌ها در حاشیه نشست مذکور، به تهران بازگشت.

انتقاد تند توکلی از شورای نگهبان به خاطر جنجال تاجگردون

احمد توکلی با انتشار توییتی به کارناوال افتتاح ستاد انتخاباتی تاجگردون واکنش نشان داد. در چند روز اخیر ویدیوئی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس برای تبلیغات انتخاباتی خود، در جشنی در گچساران که به کارناوال‌های عروسی شبیه می‌نمود، به‌طرز عجیب و غریبی مشغول ابراز پاسخ به نمایش به اصطلاح طرفدارانش است. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدال با انتشار توییتی با انتقاد از شورای نگهبان خواستار ردصلاحیت تاجگردون شد. توکلی نوشت: «مراسم نورپردازی همراه پایکوبی و حرکات جلف آقای تاجگرون در فرهنگ سیاست علوی و تراز جمهوری اسلامی جز خیانت به ارزش‌های انقلاب، وصف دیگری ندارد. شورای نگهبان که با وجود صد‌ها سند، پس از رد صلاحیت، ایشان را در وقت فوق‌العاده تأیید کرده، آیا این نمایش ضدارزشی را ندیده؟ حالا دیگر چرا سکوت؟»

عارف: در نگاه حضرت امام نقش مردم بسیار برجسته بود

رئیس شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان گفت: همه باید تلاش کنیم که حداکثر مردم در انتخابات شرکت کنند. یعنی همه گروه‌ها و دسته‌های درون نظام بتوانند مشارکت جدی داشته باشند و تفکر و نظر خودشان را مطرح کنند؛ تا مردم بهترین‌ها را انتخاب کنند. محمدرضا عارف در گفت وگو با خبرنگار جماران، در خصوص جایگاه جمهوریت در آرمان‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: در نگاه حضرت امام نقش مردم بسیار برجسته بود. به طوری که در رفراندوم سال ۵۸ حضرت امام فرمودند: «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر». یعنی به همان اندازه که اسلامیت مطرح بود، جمهوریت و نقش داشتن مردم هم مطرح است. رئیس فراکسیون امید مجلس، افزود: این نگاه را در قانون اساسی هم می‌بینیم. به همین دلیل است که عملا همه ارکان نظام ما مستقیم و یا با واسطه توسط مردم انتخاب می‌شوند. یعنی گردانندگان نظام عموما منتخبین مردم هستند.

اشتباه سیاسی ضرغامی از زبان خودش

رئیس اسبق رسانه ملی گفت: یکی از اشتباهات من این بود که از آقای ناطق نوری حمایت کردم. ضرغامی با بیان خاطرات خود در معاونت سینمایی وزارت ارشاد تصریح کرد پایان کار من با دوم خرداد مصادف شد. یکی از اشتباهات من این بود که از آقای ناطق نوری حمایت کردم. کار درستی نبود. نباید سینما را با «سیاست» آن هم از جنس خط کشی‌های انتخاباتی مخلوط می‌کردم.

توصیه تکان‌دهنده معین به اصلاح‌طلبان

وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: اگر قرار بر رانت‌خواری، آقازادگی و یا سوءاستفاده از قدرت و بی‌تفاوتی در مقابل مشکلات مردم و گروه‌های محروم و آسیب دیده باشد، تفاوتی بین این جناح و یا آن جناح سیاسی نخواهد بود. مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب، در بخشی از گفتگو با خبرآنلاین، گفت: از چند سال قبل به این طرف بارها نسبت به ضرورت و ارزشمند بودن وجود گرایش‌های مختلف و اصیل سیاسی برای رشد جامعه، چه اصولگرا باشد و یا اصلاح طلب تاکید کرده‌ام. وی ادامه داد: گفته ام که اگر قرار بر رانت خواری، آقازادگی و یا سوءاستفاده از قدرت و بی‌تفاوتی در مقابل مشکلات مردم و گروه‌های محروم و آسیب دیده باشد، تفاوتی بین این جناح و یا آن جناح سیاسی نخواهد بود. متاسفانه هر دو جناح سیاسی پایگاه اجتماعی شان را تا حد زیادی از دست داده‌اند. وزیر علوم دولت اصلاحات درباره ماندگاری اصلاح طلبان در قدرت تحت هر شرایطی حتی عقب نشینی از اصول اصلاح طلبی گفت: قدرت و سیاست تنها ابزاری برای عمل به وظایف و مسئولیت اجتماعی است و نه بالعکس. نباید با هر شیوه و به هر بهایی به دنبال باقی بودن در قدرت و یا به دست گرفتن افسار آن بود. حضور در صحنه می‌تواند در عرصه‌های آگاهی بخشی، تصمیم سازی و ارتقای توانمندی ها باشد. وی درباره لیست دادن اصلاح طلبان بعد از ردصلاحیت‌ها و تصمیم شورای عالی برای لیست ندادن، گفت: دادن لیست نامزدان انتخاباتی، آن هم در زمانی که اصلی‌ترین چهره‌های اصلاح طلب و بعضاً اصولگرا رد صلاحیت شده اند، منطق قوی ندارد؛ هر چند افراد صاحب صلاحیتی که قصد خدمت و وقف خود برای جامعه را دارند، می‌توانند فردی و یا چند نفره نامزدی خود را اعلان نمایند.

هیچ جریانی در مجلس یازدهم در اکثریت نخواهد بود

بهروز نعمتی عضو هیات‌رئیسه مجلس در خصوص ترکیب سیاسی مجلس آینده گفت: مجلس یازدهم را از نظر ترکیب سیاسی مانند مجلس دهم سه‌قطبی می‌بینم و هیچ جریانی در حداکثر نخواهد بود.

خواسته برادر حاج قاسم از رئیس دستگاه قضا

برادر شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: اکنون دغدغه این است که جانباختگان مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان، جزو شهدا محسوب شوند و از ریاست قوه قضائیه می‌خواهیم این مساله حل و این دغدغه بازماندگان پیگیری شود.
نظرات بینندگان