کد خبر: ۱۳۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

شمار آثار ملی موزه‌های فارس به ۵۶ اثر رسید/ ثبت ملی 31 اثر شاخص دیگر در موزه پارس شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به آثار شاخص در شیراز گفت: 31 اثر شاخص موزه پارس شیراز از سوی کمیسیون تخصصی ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.
به گزارش شیرازه، مصیب امیری افزود: تعدادی از این آثار هنری شامل ۱۶ تابلو نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، دو اثر آبرنگ از محمد حسین شیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی است.
رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس نیز با بیان این که با ثبت این ۳۱ اثر، شمار آثار ملی تاریخی- فرهنگی موزه‌های این استان به ۵۶ اثر رسیده است، گفت:در سال 1397 آثار مکتب اول شیراز مثل قرآن‌های نفیس قرن هفتم و هشتم شماره ثبت دریافت کردند و در سال جاری نیز آثار مکتب دوم شیراز در آثاری مانند تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا صادق و دیگر هنرمندانِ ارزشمند در فهرست آثار ملی جای گرفت.
محمد مهدی نجفی به اتقاق آراء کارشناسان زبده و خبره اشاره کرد و افزود: آثار منتخب موزه پارس شیراز با ارائه هنرهای ارزشمند استادان و هنرمندان در کمیسیون تخصصی ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور به ثبت ملی رسید.
وی یادآور شد: در دوران زندیه محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ، تمایزی وِیژه بخشیدند. به این ترتیب با شروع دوره قاجاریه این شهر به عنوان یکی از کانون‌های اصلی نقاشی گل و مرغ شهرت یافت.

برچسب ها: استان ، اثر ، شاخص ، فارس
نظرات بینندگان