کد خبر: ۱۳۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

قاعده «اهم و مهم» و ضرورت شکل گیری مجلس انقلابی/ چگونه یک مجلس در تراز انقلاب شکل می‌گیرد؟

درواقع در مجلس نه یک نفر بلکه مجموعه نمایندگان تصمیم گیر هستند؛ بنابراین این مهم ضرورت وحدت را بیش از پیش آشکار می سازد. مجلس کارآمد با حضور اکثریت نیروهای انقلابی شکل می گیرد.
  چند روزی بود که بسیاری از افراد دلسوز و انقلابی این سئوال را می پرسیدند که بالاخره جریان نیروهای انقلابی در انتخابات مجلس آتی چه آرایشی به خود می گیرند. نگرانی از این باب بود که شاید نیروهای انقلابی به وحدت نرسند. اما نیروی های انقلابی در فرایند وحدت بالاخره به اجماع رسیدند و لیستی واحد ارائه دادند. احزاب و گروه های مختلف سیاسی در مشارکتی جدی برای رسیدن به وحدت دور یک میز نشستند و این موضوع با استقبال افکارعمومی در فضای مجازی روبرو شد.
حتی بسیاری از نیروهای انقلابی که کاندیدا شده بودند و در این لیست نامشان ذکر نشد، با توجه به اینکه مهم وحدت و حضور نیروهای گسترده انقلابی در مجلس و گرفتن اکثریت آن است، سازوکار وحدت را پذیرفتند و اعلام کردند که به حمایت از این لیست از کاندیداتوری انصراف می دهد.
 
اما موضوعی که در اینجا بسیار مهم و حائز اهمیت است به یک قاعده کلی باز می گردد و در اصول فقهی دین اسلام نیز بر روی آن تاکید شده است..این قاعده اساسی موضوع «اهم و مهم» است. اصل یا قاعده اهم ومهم، یکی از اصول و قواعد عقلی است و در منابع نقلی نیز به آن تصریح یا اشاره شده است.
 
قاعده «اهم و مهم» و ضرورت شکل گیری مجلس انقلابی
 
یکی از قواعد فقهی قاعده «اهم و مهم» است که در فقه، در موارد زیادی به آن استناد می‌شود؛ هم در حل مسائل فقهی و هم در اثبات سائر قواعد فقهی به آن تمسک می‌شود به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این قاعده یکی از قواعد اصیل و بنیادین است؛ زیرا به کمک همین قاعده می‌توان مهندسی حکومت اسلامی را تبیین کرد.
 
اهمّ و مهم، در اصطلاح به معنای تقدم حکم مهم تر، در جایی است که بین دو حکم (مهم و مهم‌تر) در مقام عمل تزاحم وجود دارد. بنابراین، هرگاه بین دو واجب تزاحم باشد، در مقام رفع تزاحم، در صورتی که یکی اهمیت بیشتری داشته باشد، مقدم می‌گردد وجوباً، و باید به اهمّ عمل نمود.
 
در ماجرای وحدت نیروهای انقلابی اختلاف سلائق و دیدگاه‌ها وجود داشت اما آنچه در مجلس به عنوان یک نهاد شورایی مهم است، حضور اکثریت نیروهای انقلابی در این نهاد شورایی است. درواقع در مجلس نه یک نفر بلکه مجموعه نمایندگان تصمیم گیر هستند؛ بنابراین این مهم ضرورت وحدت را بیش از پیش آشکار می سازد. مجلس کارآمد با حضور اکثریت نیروهای انقلابی شکل می گیرد.
 
درواقع تصمیم گیری و تصمیم سازی در مجلس شورای اسلامی فرد محور نبوده است و با اجماع افراد تصمیمات اتخاذ و سرنوشت کشور در آن معین می شود. بنابراین برای اینکه تصمیم گیری به صورت مطلوب و محکم و مقتدارانه صورت گیرد بایستی نیروهای زیادی در مجلس حضور یابند. بر همین اساس لزوم رای دهی به طور تمام و کمال به لیست انقلابی برای رسیدن به مجلس انقلابی مهم و در نتیجه تصمیم سازی در این نهاد شورایی بسیار اثرگذار است.
 
مجلس وقتی کارآمد خواهد بود که نیروهای انقلابی کارآمد در آن حضور داشته باشند نه تنها فقط یک فرد و یک سلیقه فکری در یک جبهه  که قطعا در آن تکثر آرا و عقاید وجود دارد. درواقع کارکرد تکثر آرا این است که نظرات مختلف شنیده و کسب شود و با صیقل خوردن نظرات، یک تصمیم واحد و کارآمدی گرفته شود. از این رو تکثر آرا و سلائق هم بایستی برای رسیدن به وحدت به کار گرفته شود.
 
بنابراین در خصوص انتخابات مجلس، نیروهای انقلابی بایستی به دنبال ایجاد یک اکثریت و مجلس انقلابی و کارآمد باشند و لازم و ملزوم این مهم نیز رای دهی بی کم و کاست به کل لیست است. البته این موضوع را نیز باید تاکید کرد که نه تنها در شهر تهران که نیروهای انقلابی به وحدت رسیدند و لیست واحد ارائه کردند، نبایستی به این موضوع اکتفا کرد بلکه در کل کشور و شهرهای مختلف این رویه بایستی حفظ شود و افراد انقلابی حضور یابند تا مجلسی کارآمد تشکیل شود.
منبع: دانا



نظرات بینندگان