کد خبر: ۱۳۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸

شیوع کرونا به‌ جز قم در هیچکدام از شهرهای کشور گزارش نشده است/ مردم به شایعات توجه نکنند

درحالی که خبر شیوع ویروس کرونا در قم از روز گذشته منتشر شد و هموطنان را دچار نگرانی کرده است اما در بسیاری از شهرهای کشور انتشار ویروس کرونا غیرواقعی و شایعه بوده و توسط مسئولان بهداشتی تکذیب می‌شود.

خبر شیوع ویروس کرونا در ایران که از روز گذشته و در شهر قم و اراک منتشر شد و سپس در فضای مجازی به دیگر شهرهای کشور سرایت کرد هموطنان را دچار نگرانی کرده است؛ با این حال خبر شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور غیرواقعی و شایعه بوده و توسط مسئولان بهداشتی تکذیب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

هیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا در استان همدان مشاهده نشده است

رشید حیدری مقدم در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونا در کل استان همدان مشاهده نشدهاست گفت: ما از تمام افرادی که کوچکترین علائمی به نفع این بیماری داشته باشند نمونه می گیریم، ولی تاکنون هیچ موردی مثبتی در استان نداشتیم.

وی ضمن تاکید بر حفظ آرامش مردم استان گفت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی و مرگ و میر آن مانند بیماری آنفلوآنزا و در حدود ۲ درصد است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: اغلب کسانی  هم که در دنیا به این بیماری  مبتلا می شوند یا بیماری های زمینه ای یا سن بالا و یا بیماری های قلبی و عروقی داشتند و این ویروس در افراد سالم مشکلی را ایجاد نمی کند.

وی تاکید کرد: ۹۸ درصد افرادی که حتی ویروس در آنها مثبت بوده می توانند بدون هیچ علامتی می توانند به زندگی عادی برگردند

حیدری مقدم به بیان علائم شایع  این بیماری پرداخت و گفت: علائمی که خیلی برای ما اهمیت دارد تب بالا و تنگی نفس است، ولی سرفه های معمولی و علائمی که مثل سرماخوردگی معمولی است با استراحت و دریافت مایعات کنترل می شود.

وی با ارائه توصیه های جدی بر رعابت اصول بهداشت فردی گفت: مدام دست ها را با آب و صابون بشویید، از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنید، در مکان های امکان آن وجود دارد افرادی با بیماری زمینه ای باشند حضور پیدا نکنید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در خصوص نقش ماسک در پیشگیری از بیماری گفت: استفاده از ماسک فقط برای کادر بهداشتی و درمانی که درگیر با بیماری هستند، بیمار و همراهان بیمار لازم هست و نیازی ندارد همه افراد جامعه که سالم هستند ماسک بزنند.

وی خاطر نشان کرد: توصیه ما این است افرادی که علائمی از سرماخوردگی دارند حتما ماسک بزنند تا از انتشار این ویروس جلوگیری کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

هیچ موردی از ابتلا به کرونا در زاهدان گزارش نشده/ برای صیانت از سلامت مردم در شرایط مختلف آماده ایم

سید محمد هاشمی شهری در گفت وگو با عصرهامون، گفت: تریاژ عفونی در تمامی بیمارستان ها و اورزانس 115 فعال است و  پیش بینی لازم برای بستری بیماران و یا افراد مشکوک احتمالی در تمامی بیمارستانها صورت گرفته است.

هاشمی اظهار کرد: تمامی افراد در مبادی ورودی مرزی، مورد ارزیابی قرار می گیرند و افردی که دچار تب و علائم تنفسی باشند مورد غربالگری قرار می گیرند.

وی در خصوص نحوه انتقال این بیماری اظهار کرد: مسیر دقیق انتقال این ویروس هنوز به طور کامل مشخص نشده است، ولی به عنوان یک اصل کلی، ویروس های تنفسی از طریق ریزقطرات ناشی از سرفه و عطسه و یا از طریق لمس کردن اشیای آلوده به ویروس منتقل می شوند. 
 
هاشمی اهم گروه های در معرض خطر را کسانیکه تماس نزدیک با حیوانات دارند (افراد شاغل در بازارهای فروش حیوانات زنده)، افرادیکه از بیماران مبتلا مراقبت می کنند و ارائه دهندگان خدمات سلامت دانست و تصریح کرد: سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، گروه‌های پرخطر بیماری کرونا ویروس جدید COVID-19هستند.

وی اضافه کرد: براساس دانسته های کنونی، این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید می تواند بروز کند و با علائمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس و در موارد شدید ممکن است ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ رخ دهد.

وی اظهار کرد: درصد مرگ ناشی از این بیماری هنوز به طور قطع مشخص نیست اما آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 2 درصد کشندگی را برای این بیماری را عنوان می کند. 

هاشمی مهم ترین راه های تشخیص این بیماری را آزمایش های پیشرفته تحت عنوان PCR (پی سی آر) برشمرد و تصریح کرد: درمان اختصاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده است و درمان های موجود بیشتر جنبه مراقبتی و حمایتی دارند؛ همچنین این بیماری در حال حاضر واکسن هم ندارد و درمان و واکسن هر دو در حال تحقیق هستند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این بیماری در حال حاضر در محدوده های خاص جغرافیایی وجود دارد، اما با توجه به وضعیت اضطراری اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت، تمام کشور های دنیا مستعد ورود موارد این بیماری به کشورشان هستند.

وی اظهار کرد: تاکید سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از این بیماری این است که افراد جلوی بینی و دهان خود را هنگام عطسه و سرفه با یک دستمال کاغذی یا گودی آرنج بگیرید، از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنید، از تماس نزدیک(دست دادن و روبوسی) با کسانیکه دارای تب و علائم سرماخوردگی و به خصوص علایم بیماری حاد تنفسی می باشند پرهیز نمایید و فاصله یک متر اطراف هر فرد  را رعایت کنید.

وی افزود: همچنین کسانیکه با بیمار در تماس هستند و نیز خود بیماران از ماسک استفاده کنند، دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید (بسیار مهم و موثر)، در صورت عدم دسترسی به آب،از ژل های ضدعفونی کننده با پایه الکل که نیاز به شستشو با آب ندارند، برای ضد عفونی دست ها استفاده کنید.

هاشمی تاکید کرد: علاوه بر این شهرواندان دقت کنند تا حتی المقدور از تماس بی مورد با حیوانات پرهیز نمایید و اگر به حیوان یا محصولات حیوانی دست زدید، دست خود را با آب و صابون بشویید و فرآورده های حیوانی کاملاً پخته شوند.

وی اذعان داشت: خیلی مهم است که اگر احساس می کنید بیمار شده اید در منزل استراحت نمایید و اگر دچار علائمی همچون تب و سرفه و تنگی نفس شُدید به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر سابقه سفر به مناطق آلوده را دارید به پزشک خود بگویید.

این مقام مسئول تاکید کرد: افراد باید در صورت داشتن شک به بیمار بودن با توجه به علایم بالینی فرد، پرسش از شرح حال سفر، تماس با بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

وی در پایان اظهار کرد: با این حال همواره به مردم توصیه می کنیم با رعایت بهداشت، انجام اقدامات خود مراقبتی و رصد و مطالعه مطالب آموزشی و اطلاعات کرونا ویروس از طریق سایت وزارت بهداشت و پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانش خود را برای مقابله هر چه بیشتر و بهتر با این بیماری افزایش دهند.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

موردی از کرونا تاکنون در هرمزگان گزارش نشده است

فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز  اظهار کرد: با توجه به اثبات دو مورد فوتی ناشی ابتلا به کرونا در استان قم، سیستم درمانی در استان هرمزگان به حالت آماده باش کامل درآمده است.

وی افزود: مردم به خصوص افرادی که سنشان بالا است و یا بیماری زمینه خاص مثل بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسانی کلیه و از این قبیل دارند با بروز علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس حتما به پزشک مراجعه کنند.

نوروزیان عنوان کرد: خودمراقبی مردم مسئله مهمی است اگر با علائمی همچون تب شدید، سرفه و آبریزش بینی مواجه شدند در منزل استراحت کنند و با سایر افراد تا حد امکان تماس نداشته باشند و مرتب دست‌های خود را بشویند و جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه بپوشانند و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا داریم که موارد ذکر شده را رعایت کنند و خود مراقبتی را رواج دهند.

 

فرماندار خرم آباد:

هیچ موردی از بیماری کرونا در لرستان وجود نداشته است

جعفر طولابی در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک با اشاره به شایعاتی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در استان لرستان اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان لرستان وجود ندارد.

 وی افزود تنها یک فرد مشکوک به این ویروس با مراجعه به یکی از بیمارستانهای خرم آباد مورد آزمایش قرار گرفته که خوشبختانه جواب منفی بود و ظاهرا دچار آنفولانزا شده است.

فرماندار خرم آباد عنوان کرد: جهت پیشگیری از این ویروس صبح امروز جلسه ای  با حضور دستگاه های بهداشتی و متولی در استانداری برگزار که در این جلسه مقرر شد کلیه تجهیزات و امکانات دارویی و درمانی جهت پیشگیری از این بیماری در سطح استان فراهم شود.

وی بیان کرد:با توجه به برگزاری  انتخابات در سراسر کشور دشمنان نظام به دنبال فرصت هستند که مانع حضور چشمگیر مردم در انتخابات شوند برهمین اساس مردم به شایعات توجه نکنند. 

طولابی گفت: از مردم در خواست داریم توصیه های بهداشتی را جهت پیشگیری از ابتلا به  ویروس کرونا که از طریق صدا و سیما و مراکز بهداشتی توجه کنند.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

هیچ کس در استان کرمان به کرونا مبتلا نیست/ شستشوی مکرر دست‌ها قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی توصیه می شود

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با میزان آمادگی استان کرمان در خصوص مواجه با کروناویروس گفت: باتوجه به اینکه هر ساله در استان کرمان با بیماری‌های تنفسی مخصوصا آنفلوآنزا درگیر هستیم، لذا بیمارستان‌های سطح استان از شهریورماه آمادگی لازم برای مواجهه با بیماری‌های تنفسی را دارند و چون کروناویروس نیز یک بیماری تنفسی است بنابراین در استان کرمان در زمینه تجهیزات و امکانات مشکل خاصی نداریم.

وی اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای با کرونا را همانند بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: از لحظه‌ای که بیماری کرونا ویروس در چین شیوع پیدا کرد و هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص اورژانس اضطراری بین‌المللی اعلام شد، ما جلسات متعددی در استانداری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان داشتیم و همه بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در کلیه نقاط استان آمادگی کامل دارند تا اگر بیماری‌های احتمالی تنفسی افزایش یافت، بتوانند پذیرش و اقدامات اولیه را انجام دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیمارستان افضلی‌پور را بیمارستان مرجع این بیماری در کرمان اعلام کرد و افزود: بیمارستان افضلی‌پور امکانات کامل و استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای این نوع بیماری را دارد و هم اکنون اتاق‌های ایزوله این بیمارستان آماده به‌کار هستند ضمن آنکه بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهر کرمان نیز آمادگی کامل در این خصوص را دارد.

وی با بیان این مطلب که پرسنل بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از یک و نیم ماه گذشته آموزش‌های لازم در خصوص این نوع بیماری را فراگرفته‌اند، تصریح کرد: در استان کرمان مواد مصرفی و ملزومات اولیه مورد نیاز بیمارستان‌ها همچون ماسک، داروهای اولیه، حفاظت فردی و … به اندازه کافی وجود دارد و هیچ کمبودی در این رابطه در سطح استان نداریم.

شفیعی عنوان کرد: تاکنون در هیچ یک از کشورهای دنیا برای مبارزه با این نوع بیماری داروی خاصی ساخته نشده و بیشتر اقدامات صورت گرفته در مبارزه با این نوع بیماری بحث های نگهدارنده و مراقبتی است، بنابراین بحث نگرانی کمبود دارو در مواجهه با این نوع بیماری معنا ندارد و اگر درصد ناچیزی از ابتلا به این بیماری در کشور نیز رخ دهد بیمارستان‌ها آمادگی لازم دارند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دو مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید در استان کرمان بستری شده‌اند، آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: خیر. تاکنون موردی مشکوک به ابتلاء به کرونا ویروس جدید در استان کرمان مشاهده نشده است و فقط دو مورد در شهر قم داشتیم. به دلیل شباهت این بیماری با آنفلوآنزا برخی پزشکان به این نوع بیماری در افراد مشکوک می شوند اما تا آزمایش گرفته نشود و آزمایشات اولیه مثبت نشوند، ما مورد را مشکوک اعلام نمی‌کنیم و اگر موردی مشکوک باشد آزمایشات تکمیلی از بیمار گرفته خواهد شد تا مشخص شود که بیمار مبتلا به کروناویروس هست یا خیر.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در روزها و هفته‌های گذشته بیماران موارد از بستری بیماران تنفسی داشته ایم که عمدتا بیماران آنفلوآنزایی و برخی نیز بیماران ویروسی هستند که در این فصل شایعه است اما چون این روزها حساسیت بالا رفته و مواردی نیز در قم به این بیماری ابتلاء شده اند، پزشکان بیشتر حساس شده اند اما در مجموع موردی مبتلاء به کرونا ویروس در استان کرمان تا کنون حتی برای نمونه‌گیری و بررسی‌های اولیه نیز نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان هر موردی و در هر منطقه‌ای که مبتلاء به این ویروس را داشته باشد، بلافاصله اعلام خواهد کرد، افزود: عمدتا تاییدیه آزمایشات در تهران انجام می‌شود لذا وزارت بهداشت زودتر از دانشگاه‌ها مطلع و مورد را به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا آزمایشات این نوع بیماری در استان کرمان انجام می‌شود یا امکاناتش وجود ندارد؟ بیان کرد: چون آزمایش این بیماری محدود بوده لذا فقط آزمایشگاه‌های مرجع در تهران این کار را انجام می‌دهند اما اکنون که مورد مثبت به کرونا ویروس در کشور گزارش شده بنابراین وزارت بهداشت و درمان امروز تمهیداتی اندیشیده که از هفته آینده اکثر استان‌های بزرگ دسترسی به آزمایش اولیه این بیماری را پیدا کنند و امکانات آزمایشگاهی و آموزش به پرسنل آزمایشگاهی داده شود تا تایید اولیه در استان‌ها انجام شود و تایید نهایی در تهران صورت گیرد.

وی با اشاره به شیوع این بیماری در سطح جهان و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: باید آموزش‌های که در خصوص راه های جلوگیری از آنفلوآنزا در سطح کشور و استان کرمان مطرح بود را تقویت می‌کنیم؛ مردم باید شستشوی مکرر دست‌ها قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی را رعایت کنند و اگر احساس سرماخوردگی کردند حتما به پزشک مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد: استفاده از ماسک برای عموم مردم توصیه نمی‌کنیم و فقط افراد که علایم سرفه و عطسه دارند استفاده کنند همچنین افراد سالمند که بیماری زمینه‌ای همچون دیابت و چاقی را دارند باید مسایل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

هیچ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران مشاهده نشده است/لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ویروس کرونا

حامد روحانی زاده در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با بیان اینکه هیچ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران مشاهده و تایید نشده است، از مردم خواست تا صرفا اطلاعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا را از رسانه‌های رسمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان پیگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از تحت نظر بودن مسافرین مازندرانی که اخیرا مسافرت خارج از کشور داشتند، خبر داد و گفت: تمامی مراکز درمانی استان در حالت آماده باش قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: تاکنون هیچ مورد قطعی از بیماری کرونا ویروس در حوزه استحفاظی این دانشگاه در سطح شهرستانهای تابعه مشاهده نشده است.

 رئیس مرکز بهداشت استان مازندران افزود:رسانه ها از گمانه زنی ها و درج اخبار از منابع نامشخص در خصوص کروناویروس بپرهیزند تا مانع شایعات در جامعه شوند.
 
روحانی زاده تاکید کرد:تنها مرجع اطلاع رسانی اخبار مربوط به کرونا در کشور وزارت بهداشت و در مازندران دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل است.
 
 این مسئول با اشاره به اینکه ویروس کرونا در ۱۴ روز ابتدایی انتقال، هیچ علائمی ندارد، تاکید کرد: مردم از تماس لمسی و دست دادن با دیگران خودداری کنند.

وی به علائم ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این ویروس علائمی همانند سرماخوردگی و انفلوانزا داشته که همراه با گلو درد، کوفتگی و بدن درد، تب، علائم تنفسی و سرفه‌های خشک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کانون اصلی این ویروس اکنون استان قم است، تاکید کرد: تمامی مسافرانی که اخیرا به استان قم سفر کردند و مسافرانی که از قم به مازندران سفر می‌کنند، حتما و سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

 

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

گزارشی از ابتلا به کرونا در مشهد دریافت نشده است‌

 زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌‌وگو با صبح توس اظهار کرد: تا این ساعت هیچگونه گزارشی از ابتلا به کرونا ویروس در مشهد دریافت نشده است‌ و حتی فرد مشکوک به بیماری کرونا که نیاز به آزمایش ویروسی داشته باشد مشاهده نشده است اما با این وجود از مردم می خواهیم تا بهداشت فردی و اجتماعی را به صورت و بیش از پیش کامل رعایت کنند.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حالت آماده باش کامل قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر با استقرار اکیپ های کنترلی در مرزهای هوایی و زمینی استان، انتقال ویروس کرونا از این مرزها به صورت کامل در کنترل است.

 رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تنها تفاوت ویروس کرونا با سایر ویروس‌ها در قدرت انتقال از یک فرد به فرد دیگر است و اینکه کرونا قدرت انتقال بیشتری دارد.

نهبندانی خاطر نشان کرد: اول اینکه لازم است مردم از رفتارهای احساسی و شتاب‌زدگی پرهیز کنند و دوم باید تلاش کنیم تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی با بیان راه‌های کاهش انتقال ویروس کرونا گفت: مواردی چون بهداشت دست و بهداشت تنفس بسیار مهم است که می‌توان به وسیله آن‌ها از انتقال کرونا جلوگیری کرد؛ در بهداشت دست لازم است از روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری جلوگیری به عمل آورد و بهداشت تنفس نیز به این معنی است اگر عطسه و یا سرفه داریم موارد بهداشت شخصی را رعایت کنیم.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان تاکید کرد: خبرهای رسمی در مورد شیوع این ویروس  را از مراجع قانونی و تنها از مسئولان وزارت بهداشت پیگیری کنید.

لازم به ذکر است در پی انتشار ویروس کرونا در کشورهای مختلف و اعلام وضعیت هشدار از سوی سازمان جهانی بهداشت، برخی از ادمین‌های کانال‌ها خبری در فضای مجازی به دنبال شایعه‌پراکنی، تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده بوده و می‌خواهند از این طریق مخاطبان و دنبال کننده‌های صفحات و کانال‌های خود را افزایش دهند درحالی‌که واقعیت چیز دیگر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد:

محمد رضا میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه موردی از کرونا تاکنون در یزد گزارش نشده است، گفت: هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان یزد مشاهده و تایید نشده است و مردم صرفا اطلاعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا را از رسانه‌های رسمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان پیگیری کنند.

وی افزود: رسانه ها از گمانه زنی ها و درج اخبار از منابع نامشخص در خصوص کروناویروس بپرهیزند تا مانع شایعات در جامعه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن تاکید بر حفظ آرامش مردم استان ابراز داشت: مردم به خصوص افرادی که سنشان بالا است و یا بیماری زمینه خاص مثل بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسانی کلیه و از این قبیل دارند با بروز علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس حتما به پزشک مراجعه کنند.

میرجلیلیعنوان کرد: خودمراقبی مردم مسئله مهمی است اگر با علائمی همچون تب شدید، سرفه و آبریزش بینی مواجه شدند در منزل استراحت کنند و با سایر افراد تا حد امکان تماس نداشته باشند و مرتب دست‌های خود را بشویند و جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه بپوشانند و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان اظهار داشت: از مردم تقاضا داریم که موارد ذکر شده را رعایت کنند و خود مراقبتی را رواج دهند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

تاکنون موردی از کرونا در خراسان شمالی گزارش نشده است

سیداحمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک ضمن تاکید بر حفظ آرامش مردم استان خراسان شمالی اظهار داشت: بیش از 95 درصد موارد ابتلاهم چون سرماخوردگی ایجاد و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ مورد مشکوک از ابتلا به کرونا ویروس در هیچ یک از نقاط استان خراسان شمالی گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه شدت سرایت ویروس کرونا نسبت به آنفولانزا 3 تا 4 برابر بیشتر اما مرگ و میر تقریبا یک سوم آنفولانزا است، گفت: وسعت و طریقه راحت انتقال آن باعث وحشت مردم شده و بار روانی که بیماری ایجاد کرده، بیشتر شده است.

هاشمی با بیان اینکه نکته قابل توجه در این بیماری رعایت بهداشت فردی  است، ادامه داد: شستشوی دست ها، استفاده از ماسک برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند ، استفاده از افشانه های ضدغفونی کننده با پایه الکل و آموزش به فرزندان در راس توصیه ها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کرده و در مکان هایی که امکان حضور افرادی با بیماری زمینه ای وجود دارد، حضور پیدا نکنید.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

بیماری که در فضای مجازی مشکوک به کرونا معرفی شده بود از بیمارستان مرخص شد

محمد حسن ارداقیان در گفت‌وگو با صبح قزوین؛ اظهار کرد: بیماری که بعضی کانال‌ها و گروه‌های پیام رسان در فضای مجازی شایعه کرده بودند مشکوک به بیماری کرونا در قزوین است از بیمارستان مرخص شد.

وی ادامه داد: بیماری که با علائم عفونت ویروسی تنفسی در بیمارستان بوعلی قزوین بستری شده بود بعدازظهر امروز پنجشنبه اول اسفندماه از این بیمارستان مرخص شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: این بیمار که با علائم عفونت ویروسی تنفسی در بیمارستان بوعلی بستری شده به تشخیص پزشک با تجویز دارو و توصیه به رعایت مسائل بهداشتی از بیمارستان مرخص شد.

 


نظرات بینندگان